خبرگزاری کار ایران

انتقاد نخست‌وزیر ترکیه از سخنان رییس پارلمان اروپایی

نخست وزیر ترکیه انتقادات رییس‌ شورای اروپایی در رابطه با آزادی مطبوعات را بی‌اساس دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ «بینالی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه امروز-سه‌شنبه- هشدار رییس شورای اروپایی در رابطه با «خط قرمز» مطبوعات را بی‌اساس خواند.

امروز «مارتین شولتز» رییس پارلمان اروپا در صفحه توئیتر خود به بازداشت «مراد سبنجو» سردبیر و روزنامه‌نگاران روزنامه جمهوریت واکنش نشان داده و تاکید کرد که دولت ترکیه از خط قرمز عبور کرده است.

وی این بازداشت‌ها را اقدامی سیاسی دانسته و تاکید کرد که به نظر می‌رسد تامین امنیت و موازین حقوقی، به هیچ عنوان هدف اصلی پاک‌سازی‌ها در ترکیه نیست.

قبل از مراد سبنجو نیز تعدادی دیگر از اعضای ارشد این روزنامه مخالف دولت، مورد بازجویی پلیس قرار گرفته بودند.

در ماه می سال جاری، دادگاهی در ترکیه سردبیر سابق این روزنامه و یک روزنامه‌نگار دیگر را به دلیل نشر اطلاعات دولتی به چند سال زندان محکوم کرد.

همچنین شنبه گذشته دولت ترکیه طی یک فرمان اضطراری دستور بسته شدن ۱۵ رسانه را در این کشور که بیشتر آنها از کردها حمایت می‌‌کنند، صادر کرد.

دولت ترکیه هم‌زمان در واکنش بیشتر به کودتای نافرجام ماه جولای، بیش از ۱۰هزار نفر از کارمندان و کارکنان دولتی را به ظن ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن» اخراج کرد.

این افراد که معلمان و استادان دانشگاه، پزشکان و پرستاران هم در میان آنها هستند، بر اساس همین فرمان اضطراری از کار خود برکنار شده‌اند.

کد خبر : ۴۲۴۹۳۷