خبرگزاری کار ایران

رئیس پارلمان اروپا:

ترکیه از خط قرمز عبور کرده است

رئیس پارلمان اروپا از بازداشت سردبیر و روزنامه‌نگاران روزنامه «جمهوریت» به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از جمهوریت، «مارتین شولتز» در صفحه توئیتر خود به بازداشت «مراد سبنجو» سردبیر و روزنامه‌نگاران روزنامه جمهوریت واکنش نشان داده و تاکید کرد که دولت ترکیه از خط قرمز عبور کرده است.

وی این بازداشت‌ها را اقدامی سیاسی دانسته و تاکید کرد که به نظر می‌رسد تامین امنیت و موازین حقوقی، به هیچ عنوان هدف اصلی پاک‌سازی‌ها نیست.

قبل از مراد سبنجو نیز تعدادی دیگر از اعضای ارشد این روزنامه مخالف، مورد بازجویی پلیس قرار گرفته بودند.

در ماه می سال جاری، دادگاهی در ترکیه سردبیر سابق این روزنامه و یک روزنامه‌نگار دیگر را به دلیل نشر اطلاعات دولتی به چند سال زندان محکوم کرد.

«جان دوندار» سردبیر سابق این روزنامه و «اردم گل» دیگر روزنامه‌نگار سرشناس این کشور، به جرم افشای اسرار دولتی به ترتیب به پنج سال و ۱۰ ماه و پنج سال زندان محکوم شدند. این دو از اتهام‌های جدی‌تر جاسوسی و تلاش برای کودتا تبرئه شدند.

گزارش دوندار و گل درباره این بود که کامیون‌های متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه برای رساندن سلاح به گروه‌های افراط‌گرا در سوریه به کار گرفته شدند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روزنامه جمهوریت را برای انتشار این گزارش به «جاسوسی» متهم کرده و گفته بود: «هر کسی این گزارش را نوشته هزینه سنگینی برایش خواهد پرداخت.»

این دو روزنامه‌نگار با شکایت ریاست جمهوری ترکیه به دادگاه رفتند.

همچنین شنبه گذشته دولت ترکیه طی یک فرمان اضطراری دستور بسته شدن ۱۵ رسانه را در این کشور که بیشتر آنها از کردها حمایت می‌‌کنند، صادر کرد.

دولت ترکیه هم‌زمان در واکنش بیشتر به کودتای نافرجام ماه جولای در این کشور، بیش از ۱۰هزار نفر از کارمندان و کارکنان دولتی را به ظن ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن» اخراج کرد.

این افراد که معلمان و استادان دانشگاه، پزشکان و پرستاران هم در میان آنها هستند، بر اساس همین فرمان اضطراری از کار خود برکنار شده‌اند.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۴۲۴۷۱۱