خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

تضعیف جریان منتسب به عربستان، جایگاه «میشل عون» برای ریاست‌جمهوری را تقویت می‌کند

در حال حاضر با کاهش نفوذ و اقتدار عربستان در لبنان روبه‌رو هستیم که این مساله می‌تواند به انتخاب شدن کاندیدای مورد حمایت حزب‌الله به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری لبنان کمک کند.

«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به دیدار «میشل عون» رهبر جنبش میهنی آزاد و «سعد حریری» رئیس جریان «المستقبل» بیان کرد: با توجه به ساختار سیاسی لبنان، این کشور بر مبنای دموکراسی توافقی اداره می‌شود و بر اساس این موضوع باید بگوییم که اکثریت نسبی و مطلق در خصوص راهبردهای سیاست لبنان در این بین اظهار نظر کرده و نهایتاً خروجی آن به عنوان راهبرد این کشور مدنظر قرار می‌گیرد. در حالت فعلی چندین مجموعه در بدنه و پیکره سیاسی این کشور اقدام به جهت‌دهی به موضوع‌های مختلف می‌کنند. در ردیف اول شیعیان این کشور در چارچوب جریان هشتم مارس قرار دارند و نماینده اصلی آنها در مذاکرات، رئیس مجلس فعلی یعنی «نبیه بری» است که موافقت ضمنی حزب‌الله را دریافت کرده و یکی از عناصر تاثیرگذار در روند انتخاب رئیس‌جمهوری جدید این کشور به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در سطح دوم، جریان ۱۴ مارس به رهبری «سعد حریری» قرار دارد که البته اختلاف‌هایی میان مهره‌های اصلی این جریان به وجود آمده است و خروجی آن به نتیجه نرسیدن اجماع حداکثری در خصوص انتخاب گزینه ریاست‌جمهوری لبنان است. این جریان حمایت عربستان را دارا است که البته در ماه‌های اخیر به دلایل بحران مالی جریان منتسب به ریاض در بیروت، شاهد هستیم که طیف منتسب به سعد حریری با مشکل مواجه شده است. البته نباید از این موضوع غافل ماند که جریان ۱۴ مارس مشکلاتی با سنی‌های لبنان پیدا کرده است که همین موضوع می‌تواند به نتیجه رسیدن مذاکرات میان تشکلات سیاسی و احزاب حاضر در این کشور را با خلل روبه‌رو کند.

زمانی که حزب‌الله لبنان اعلام می‌کند که با نخست‌وزیری سعد الحریری مخالفتی ندارد، این معنا و مفهوم از وضعیت فعلی برمی‌آید که ایجاد سازش در بیروت همچنان وجود دارد. به این دلیل می‌توان گفت که موافقت جریان‌ها با یکدیگر و پایان دادن به خلأ دو ساله ریاست‌جمهوری در این کشور دور ذهن به نظر نمی‌رسد. از جهتی دیگر، باید به این موضوع توجه کرد که خطوط قرمز عربستان در خصوص انتصاب ریاست‌جمهوری لبنان همانند گذشته نمایان نمی‌شود و حتی شاهد کمرنگ شدن تحرکات آنها در داخل خاک این کشور هستیم.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب با تاکید بر لزوم ایفای نقش جدی از سوی پارلمان لبنان در جریان انتخاب گزینه ریاست‌جمهوری گفت: باید توجه داشت تا زمانی که اعضای پارلمان به صورت حداکثری در مجلس لبنان تشکیل جلسه ندهند، خروجی مناسبی را شاهد نخواهیم بود. به گونه‌ای که چهارشنبه هفته گذشته پارلمان این کشور تنها شاهد حضور ۴۵ نفر از نمایندگان در صحن مجلس بود. به همین دلیل به اکثریت نرسیدن نمایندگان منجر شد تا جلسه نظردهی در مورد انتخاب گزینه ریاست‌جمهوری آینده این کشور با مشکل مواجه شود و جلسه بعدی به ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) موکول شود.

وی در پایان اظهار کرد: اتفاق‌نظرها باید درخصوص گزینه آخر ریاست‌جمهوری این کشور مدنظر قرار گرفته شود و تحقق این موضوع بدون شک هم‌پیمانی و تجمیع نظر احزاب سیاسی لبنان را می‌طلبد. به صورتی که میشل عون در اظهارنظرهایی که در میان مسیحیان مطرح کرده بود، استحکام خود را به تصویر کشید و فضا عمدتاً به نفع وی رقم خورد. در این راستا نباید از فشار طیف مسیحی روی کاندیداهای ریاست‌جمهوری لبنان غافل ماند. آنها به این نتیجه رسیدند که می‌بایست در خصوص گزینه نهایی ریاست‌جمهوری با یکدیگر توافق کنند. چراکه طیف مسیحیان این کشور نمی‌توانند روی یک گزینه واحد با یکدیگر به توافق برسند. لذا دیدار میشل عون و سعد حریری می‌تواند کمک مضاعفی به روند انتخاب گزینه نهایی ریاست‌جمهوری کند. به انضام این‌که جایگاه فعلی حریری و حتی «سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» همانند گذشته نیست. از سمت دیگر، با کاهش نفوذ و اقتدار عربستان در لبنان روبه‌رو هستیم. از این جهت این دیدارها می‌تواند به بحران خلاء ریاست‌جمهوری در لبنان پایان دهد و نباید فراموش کنیم که بیروت همچنان مورد تهدید اسرائیل، تروریست‌ها و سعودی‌ها قرار دارد و می‌بایست هر چه زودتر گزینه نهایی ریاست‌جمهوری مشخص شود.

کد خبر : ۴۱۵۶۳۴