خبرگزاری کار ایران

کاردار اسبق ایران در عربستان در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان، حج را سیاسی کرده است/ موقعیت دبیرخانه سازمان همکاری‌ اسلامی از جده به مکانی دیگر منتقل شود

جلوگیری از ورود مسلمانان هیچ‌گونه توجیه منطقی و عقلی ندارد. چراکه تمامی اماکن زیارتی متعلق به مسلمانان با هر مذهبی است و این عمل خلاف عرف بین‌المللی تلقی می‌شود. حتی اگر کشورها و دولت‌های اسلامی به یک اجماع کلی دست پیدا کنند، می‌توانند علیه عربستان دعوای حقوقی طرح کنند.

«احمد دستمالچیان» کاردار پیشین ایران در عربستان با اشاره به اقدام‌های عربستان سعودی در خصوص عدم صدور مجوز حضور اتباع سوری در حج تمتع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: از سالیان قبل تاکنون و با توجه به حوادثی که در منا و همچنین آتش‌سوزی‌هایی که در مکه و مدینه رخ داده بود، افکار عمومی به خصوص کشورهای اسلامی و تمامی مسلمانان به این نتیجه رسیدند که عربستان فاقد هرگونه صلاحیت از حیث مدیریتی برای برگزاری مناسک حج است. این که سعودی‌ها فاقد هرگونه تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح برای مدیریت حج هستند، بر هیچ دولت و شخصی پوشیده نیست. خصوصاً دولت‌های اسلامی در حادثه منا دیدند که چه فاجعه‌ای در جریان حج رخ داد و برخورد عربستان و اهمال‌ آنها کاملاً عیان شد.

وی افزود: موضوعی که به عنوان مکمل در امتداد عدم مدیریت و صلاحیت عربستان مد نظر قرار می‌گیرد، این است که عربستان رویکرد «حج سیاسی» را از سالیان گذشته کلید زده است. به بیانی روشن‌تر سعودی‌ها اقدام به گزینش مسلمانان برای حضور در حرمین می‌کنند. چند سال‌های گذشته شاهد بودیم که مسلمانان یمن توسط خاندان آل سعود در فهرست سیاه حج تمتع قرار گرفتند و از ورود آنها به مناسک مذهبی جلوگیری شد. پس از آن اتباع سوری در این بین مورد نظر قرار گرفتند و ورود آنها به عربستان ممنوع اعلام شد. در اینجاست که می‌توان گفت سعودی‌ها به نوعی یک مدل از تکفیر مسلمانان کشورهای مخالف با سیاست‌های آنها را در بحث حج به راه انداخته است.

این‌که عربستان اقدام به گزینش مسلمانان کشورهای اسلامی برای حضور در حج تمتع می‌نماید کاملاً این سیگنال را مخابره می‌کند که حج سیاسی مد نظر آل سعود است. این موضوع ریشه در مسائل امنیتی – سیاسی تفکر حاکم بر ریاض دارد. چراکه عربستان با این رفتار به تمامی دنیا اعلام می‌کند که اگر با سیاست‌های این کشور مخالف باشند، به صورت علنی تمامی نفرات، از ریز تا درشت را سانسور می‌کند. همین سیاست را داعش در سوریه و عراق پیگیری می‌کند که بر پایه حذف و تکفیر مخالفان بنا شده است.

سفیر سابق ایران در لبنان با تاکید بر این‌که حرمین و عتبات متعلق به تمامی مسلمانان جهان است و هیچ دولتی اجازه دخل و تصرف و تزریق افکار خود به بدنه این موضوع مهم و حیاتی را ندارد، عنوان کرد: جلوگیری از ورود مسلمانان هیچ‌گونه توجیه منطقی و عقلی ندارد. چراکه تمامی اماکن زیارتی متعلق به مسلمانان با هر مذهبی است و این عمل خلاف عرف بین‌المللی تلقی می‌شود. حتی اگر کشورها و دولت‌های اسلامی به یک اجماع کلی دست پیدا کنند، می‌توانند علیه عربستان دعوای حقوقی طرح کنند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که کدام مرجع بین‌المللی صلاحیت رسیدگی و اعتراض به رفتار عربستان در خصوص حج را دارا خواهد بود، بیان کرد: تنها مرجعی که می‌تواند این موضوع را طرح و پیگیری کند، سازمان همکاری‌های اسلامی است. اما با کمال تاسف با توجه به این‌که دبیرخانه این کنفرانس در جده قرار دارد و تامین مالی این نهاد اسلامی توسط سعودی‌ها صورت می‌گیرد، شاهد سانسور این موضوع هستیم. لذا به نظر می‌رسد اگر عربستان بخواهد به رفتار خود ادامه دهد، کشورهای اسلامی باید به لزوم تغییر موقعیت و مکان دبیرخانه سازمان همکاری‌های اسلامی فکر کنند و اقدام عملی در این خصوص صورت دهند.            

 

کد خبر : ۴۰۰۹۸۸