خبرگزاری کار ایران

عادل الجبیر:

اختلاف‌نظر در قبال سوریه تاثیری بر روابط ریاض و مسکو ندارد

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که اختلاف‌نظر در رابطه با سوریه منجر به قطع همکاری‌های مسکو و ریاض نخواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که اختلاف‌ها میان روسیه و عربستان سعودی در رابطه با رویکرد‌ها برای حل بحران‌های سوریه نباید خللی در سطح مناسبات میان دو کشور ایجاد کند.

وی افزود: «اختلاف‌نظر‌ها با روسیه در رابطه با بحران سوریه نباید به سطح مناسبات و روابط میان طرفین آسیب برساند. هر دو طرف در حال انجام هماهنگی‌ها و مشاوره‌های لازم برای همگرایی رویکرد‌ها در این حوزه هستند.»

وی همچنین گفت که عربستان سعودی به دنبال ایجاد بهترین  روابط ممکن با روسیه بوده و تاکید کرد که روسیه یک قدرت مهم منطقه‌ای بوده و به اصول حقوق حاکمیت ملی احترام می‌گذارد.

در ماه جولای،‌ الجبیر در مصاحبه‌ای با «پلیتیکو» تصریح کرد که اگر روسیه حمایت از «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه را متوقف کند،‌ عربستان سعودی آماده فراهم کردن سترسی روسیه به بازار شورای همکاری‌های خلیج‌فارس و صندوق سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون درگیر جنگ داخلی است. نیرو‌های وفادار به بشار اسد در حال مبارزه با چندین گروه مخالف و ترویستی هستند. در تاریخ ۲۷ فوریه،‌ یک آتش‌بس این کشور برقرار شد اما گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مشمول این آتش‌بس نمی‌شوند.

سرنوشت رئیس‌جمهوری سوریه یکی از نکات مهم در گفت‌و‌گو‌های صلح در ژنو بوده است. مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که مردم سوریه باید در رابطه با تنش‌های سیاسی در این کشور، حرف آخر را بزنند در حالی که نمایندگان ائتلاف به رهبری ریاض و شماری از کشور‌های غربی تاکید کرده‌اند که اسد باید پیش از آغاز دوره انتقالی از قدرت کناره‌گیری کند.  

 

کد خبر : ۳۹۶۱۹۷