خبرگزاری کار ایران

فعال سیاسی کشمیر در گفت‌وگو با ایلنا:

عمق فاجعه در کشمیر توسط رسانه‌ها سانسور می‌شود/ به ازای هر پنج کشمیری یک نظامی هندی وجود دارد

تعدادی از مردم کشمیر در خارج از این منطقه که سعی در اطلاع رسانی در ارتباط با بحران کشمیر داشته‌اند، پیغام‌هایی مبنی بر تهدید به مرگ از سوی نیروهای هندی دریافت کرده‌اند.

«انشاء ملک» تحلیلگر مسائل کشمیر در تشریح نحوه آغاز درگیری‌های اخیر در کشمیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نهم جولای سال جاری برهان وانی، فرمانده ۲۱ ساله بزرگ‌ترین گروه مبارزان مسلمان کشمیر هند (حزب مجاهدین) توسط نیروهای هندی در منطقه کشمیر کشته شد که عمده علل به وجود آمدن وضعیت فعلی همین موضوع است.

وی ادامه داد: او پس از قرق روستای جنگلی در منطقه «کوکرناق» توسط نیروهای هندی در حین مبارزه جان خود را از دست داد که عزاداری گسترده مردم را به دنبال داشت. این مراسم عزاداری که در طی روزهای بعدی به تظاهرات انجامید، کشته شدن ۳۴ نفر از مردم کشمیر را در پی داشت. و همچنان دولت هند به تکنیک‌های بی‌رحمانه خود برای سرکوب استقلال طلبان کشمیری در این منطقه ادامه می‌دهد. 

 

burhan-wani_8617b150-45b1-11e5-a8da-005056b4648e

«برهان وانی، ۲۱ ساله، فرمانده حزب الله کشمیر »

این مبارزات برخاسته از دوره استعماری شبه قاره‌هند است، چرا که کشمیر مستقیماً مستعمره بریتانیا نبوده است اما توسط بریتانیا به شاه هندو فروخته شد. کشمیر با جمعیت اکثریت مسلمان با فرهنگ نزدیک به آسیای میانه، به صورت وحشیانه بین هند و پاکستان تقسیم شد و به مردم کشمیر حق انتخاب داده نشد. 

Untitled

«نقشه مورد بحث کشمیر؛ منبع، کتابخانه پتی کاستاندا»

این کارشناس مسائل شبه‌قاره با تاکید بر نقش هندوستان و پاکستان در به هم ریختگی منطقه کشمیر بیان کرد: بخش اعظم منطقه کشمیر تحت اشغال کشور هندوستان است. نسبت حضور میدانی سربازها در کشمیر به این صورت است که به ازای هر پنج غیرنظامی کشمیری یک سرباز هندی مشغول به خدمت است. کشمیر را باید بزرگ‌ترین منطقه نظامی در جهان دانست. از سوی دیگر انحصارطلبی پاکستان در جهت اشغال کشمیر موجب شده تا تلاش مسلمانان این منطقه برای رهایی از سلطه هند در جهان اسلام نا‌شناس باقی بماند و حتی سانسور شود. 

 در جنبش‌های مردمی سال ۲۰۱۰، چیزی حدود ۱۷۰ نفر از جوانان کشمیری که سن آنها بین ۹ تا ۲۱ سال بوده در طی مراسم تظاهرات توسط نیروهای هندی کشته شدند. در این زمان برهان وانی ۱۵ ساله بود و مورد ضرب و شتم و تحقیر توسط نیروهای هند قرار گرفت که به فرار او از خانه به کوه‌های منطقه «ترال» برای مبارزه با نیروهای هند انجامید. 

ملک در ادامه افزود: استفاده این جوان از رسانه‌های جمعی در جریان مبارزات سبب شناخته شدن و محبوبیت او میان مردمان کشمیر شد. برهان وانی مثال بارز شدت فشار نیروهای هندی بر کودکان کشمیری در جنبش ۲۰۱۰ بود. برادر وی، خالد نیز، پیش‌تر توسط نیروهای هندی کشته شد تا با تحت فشار قرار دادنش او را به تسلیم وادار کنند.

 

sarah 2

«مراسم ختم فرمانده کشته شدهٔ کشمیری، برهان وانی ۲۱ ساله»

وی با بیان این‌که کشته شدن برهان وانی، کشمیر را به عرصه خشونت نیروهای هندی تبدیل کرده است، گفت: در مراسم عزاداری، از عزاداران با گلوله و ساچمه پذیرایی شد. ۳۴ نفر غیر نظامی تا به این زمان در دره کشمیر کشته شده‌اند، هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده و ۹۲ پسربچه کشمیری توسط تفنگ‌های ساچمه‌ای نابینا شده‌اند. بیمارستان‌ها نیز از حمله نیروهای هندی در امان نماندند. حتی نیروهای هندی زنان مسلمان کشمیری را مورد تجاوز قرار دادند. 

 

Sarah

«شستن خیابان‌ها پس از کشته شدن عزاداران کشمیری»

 پس از کشته شدن برهان وانی و آزار عزاداران، ۱۰ روز حکومت نظامی ۲۴ ساعته در کشمیر برقرار شد که مردم به هیچ وجه و حتی برای خرید مایجتاج روزانه اجازه خروج از منزل را نداشتند و در صورت سرپیچی، حق تیر مستقیم به سربازان هندی داده شده بود. همچنان دسترسی به اینترنت و تلفن همراه مردم کشمیر به کل قطع است و حتی «فیس بوک» نیز در همراهی با نیروهای هندی به فیلتر و غیرفعال کردن حساب های روشنفکران و متفکران کشمیری اقدام کرده است. حتی تعدادی از مردم کشمیر در خارج از این منطقه که سعی در اطلاع رسانی در ارتباط با بحران کشمیر داشته‌اند، پیغام‌هایی مبنی بر  تهدید به مرگ از  سوی نیروهای هندی دریافت کرده‌اند. 

 

today

«اعجاز نبی لات از وجبیور به علت شدت جراحات درگذشت»

 

ملک در پایان عنوان کرد: در چنین شرایطی نیروهای بین‌المللی باید پادرمیانی کنند تا خشونت نیروهای هندی قطع شود. پیش از هر چیز نیاز است که این مشکل به صورت صلح آمیز و با در نظر گرفتن امنیت کشمیری‌ها حل شود. چراکه املاک، سرزمین و زندگی مردم کشمیر در دست نیروهای هندی قرار گرفته است.

گفت‌وگو: سارا ریاضی

کد خبر : ۳۹۱۳۵۵