خبرگزاری کار ایران

بخشایشی‌اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

آرام کردن مردم فلسطین هدف اصلی اجلاس پاریس/ خروجی قابل توجهی به دست نمی‌آید

اسرائیل از هیچ تلاشی برای بر هم زدن روند صلح کوتاهی نخواهد کرد و حتی ممکن است گروه‌های سیاسی کوچک و بزرگ فلسطینی و مردم این کشور را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برگزاری کنفرانس پاریس با محوریت صلح فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: برای بررسی این موضوع در ابتدا باید به این موضوع نگاه کرد که به طور کلی خاورمیانه نه تنها در نگاه اروپایی‌ها و غربی‌ها بلکه برای اسرائیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر به تاریخ شکل‌گیری بسیاری از ادیان توجه کنیم و آن را مورد مطالعه قرار دهیم، می‌فهمیم که از گذشته تاکنون این منطقه مورد توجه بوده است. از سمت دیگر میزان صادرات نفتی که از این منطقه صورت می‌گیرد، به نوعی این ناحیه جغرافیایی را به ثروت جهانی تبدیل کرده است. از این حیث است که می‌گوییم اسرائیل هم در این منطقه به دنبال منافع خود بوده و خواهد بود.

وی افزود: شعار نیل تا فراتی که اسرائیل آن را مطرح کرد، بدون تردید برای محقق کردن اهداف خود بود که غربی‌ها هم به این شعار پیوستند و آن را توسط تل‌آویو دنبال کردند که در حالت فعلی در سوریه و عراق چنین خطی دنبال می‌شود. لذا از این حیث و با توجه به مساله سرزمین‌های اشغالی و طرح این مساله که باید دو کشور در این سرزمین به وجود آید، همچنان شاهد نزاع و درگیری هستیم که نتیجه آن کشته شدن هزاران نفر از بدو کلید خوردن این موضوع تاکنون بوده است.

این‌که نتانیاهو با برگزاری کنفرانس و نه تنها کنفرانس پاریس مخالف می‌کند، موضوع جدیدی قلمداد نمی‌شود. به گونه‌ای که اسرائیل به هیچ وجه تمایل ندارد و در آینده دور یا نزدیک هم تمایل نخواهد داشت که این مساله خصوصاً توسط کشورهای اروپایی حل شود. چراکه امنیت اسرائیل در ناامنی و ایجاد یک انشعاب آشکار و پنهان خواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که هدف از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند در امتداد پیمان اسلو قلمداد شود، بیان کرد: برگزاری کنفرانس پاریس و حتی همایش‌ها و نشست‌هایی که پس از این اجلاس برگزار خواهد شد، به نوعی یک آرامش بخشیدن سطحی به مردم فلسطین و ساکنان آن مناطق است. اما آن چیزی که مشخص و مشهود است، این موضوع خواهد بود که مساله و پرونده فلسطین دیگر همانند قبل مسکوت و پنهان نیست. به صورتی که حتی اگر حمایت کشورهای اروپایی و غربی از فلسطین را تنها به صورت غیر واقعی و سطحی در نظر بگیریم، بازهم حداقل فشار بین‌المللی بر تل‌آویو وارد شده است.

وی در پایان گفت: آن چیزی که از گذشته تاکنون و حتی پس از کنفرانس پاریس مشهود بوده، این است که اسرائیل از هیچ تلاشی برای بر هم زدن این پرونده کوتاهی نخواهد کرد و حتی ممکن است گروه‌های سیاسی کوچک و بزرگ فلسطینی و مردم این کشور را تحت فشار قرار دهد تا بتواند خروجی این‌گونه از اجلاسها را کور کند. از این جهت است که می‌توانیم بگوییم چنین نشست‌هایی تنها برای آرام کردن مردم فلسطین و تاحدودی هم اهمیت دادن به موضوع سرزمین‌های اشغالی برگزار می‌شود و نباید انتظار داشته باشیم که این پرونده به زودی حل و فصل شود. چراکه لایه‌های عظیمی از کشور فرانسه ( از بعد سیاسی و اقتصادی) در خدمت یهودیان است.   

کد خبر : ۳۷۷۷۵۳