خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

تفکرات افراطی لیبرمن سناریوهای خطرناکی را کلید می‌زند/ احتمال آغاز مجدد جنگ غزه وجود دارد

به دلیل انتخاب لیبرمن امکان دارد که مدل و نوع رویکرد اسرائیل با مردم فلسطین تغییر کند و این نشان می‌دهد که احتمال افزایش فشار در این خصوص وجود دارد.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انتصاب آویگدور لیبرمن به عنوان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: آنچه که پس از انتصاب لیبرمن باید مورد بررسی قرار گیرد، دیدگاه‌ها و طرز تفکر وی است. از نظر سیاسی لیبرمن یک راست‌گرای افراطی است و به عنوان یکی از اعضای گرو‌ه‌های افراطی محسوب می‌‌شود.

وی ادامه داد: لیبرمن در گذشته وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بوده است و در طول وزارتش چندین محور را دنبال می‌کرد که نشان دهنده دیدگاه وی است. اول اینکه وی معتقد است باید فلسطین و اسرائیل از یکدیگر جدا شود. در گام دوم لیبرمن وفاداری مردم عرب زبان سرزمین‌های اشغالی را مورد تحلیل قرار می‌داد و معتقد بود با اشخاص یا گروه‌هایی که در مورد وفاداری آنها خللی وجود دارد، باید با جدیت برخورد صورت گیرد.

مساله سوم دیدگاه نظر لیبرمن در مورد حماس و جنبش اسلامی است. وی اعتقاد دارد که با این گروه‌ها باید به سخت‌ترین وجه ممکن برخورد کرد و در اینجاست که مجموع اظهارنظرهای وزیر جنگ تازه منصوب شده اسرائیل چهره‌ای رادیکال و افراطی از وی به نمایش می‌گذارد که در داخل اسرائیل هم به آن اذعان دارند.

این تحلیلگر مسائل اسرائیل با تاکید بر عدم همراهی نتانیاهو از سوی سایر اعضاء و احزاب سیاسی دیگر بیان داشت: انتقادهای زیادی در خصوص مدل راهبری سیاست خارجی، اقتصاد و حتی مدیریت داخل به نتانیاهو وارد است. چراکه هم پیمانان ائتلاف در داخل کابینه با مدیریت وی در محورهای امنیتی و سیاسی مشکل و اختلاف دارند و در مجموع او را همراهی نمی‌کنند.

وی افزود: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که به دلیل انتخاب لیبرمن امکان دارد که مدل و نوع رویکرد اسرائیل با مردم فلسطین تغییر کند و این نشان می‌دهد که احتمال افزایش فشار در این خصوص وجود دارد. باید توجه داشت که راست‌گراهای افراطی همیشه در اسرائیل بحران‌سازی می‌کنند. به عنوان مثال آریل شارون هم به همین ترتیب در خصوص فلسطینیان خلق بحران کرد و شاهد افزایش ترورها و حتی حمله نظامیان به بیت‌المقدس بودیم.

ممکن است با به روی کار آمدن لیبرمن بحث ترورها مجدداً استارت بخورد و این نشان می‌دهد که رویکرد وی در جهت ضربه زدن به محورهای مطروحه خواهد بود و با برنامه‌ای خشن‌تر وارد میدان خواهد شد. حتی ممکن است نزاعی مانند جنگ غزه مجدداً کلید بخورد. چراکه در شرایط فعلی که در این مناطق نه جنگ است و نه صلح؛ یک بلاتکلیفی وجود دارد که هر لحظه ممکن است جرقه جنگ آن زده شود.

لاسجردی درباره تاثیر انتخاب لیبرمن بر همسایگان سرزمین‌های اشغالی گفت: بدون تردید انتخاب لیبرمن بر همسایگان تاثیر‌گذار خواهد بود. مصری‌ها خواهان آن هستند تا در سایه دولت عبدالفتاح السیسی محیط خود را آرام نگه دارند اما با انتخاب لیبرمن تحقق این امر تا حد زیادی مشکل خواهد بود. به صورتی که السیسی پس از انتشار خبر به روی کارآمدن لیبرمن این انتخاب را نامطلوب ارزیابی کرد و حتی امکان دارد با انتخاب وی مذاکرات صلح فلسطین با بن‌بست مواجه شود.

وی در پایان ابراز داشت: اسرائیل مدتی است که از حوادث منطقه دور بوده است و به نظر ظهور چهره‌ای تند و خشن مانند لیبرمن مجدداً خوی جنگ‌طلبانه اسرائیل را ظاهر کند و در اینجاست که باید بگوییم با حضور لیبرمن به عنوان وزیر جنگ افق روشنی برای اسرائیل متصور نخواهد بود.

کد خبر : ۳۷۶۲۴۲