خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکل اصلی «تد کروز» عدم برخورداری از هویت آمریکایی است/ روبیو می‌تواند بهترین گزینه در اردوگاه محافظه‌کاران باشد

خیزش تد کروز و قرار گرفتن وی در صدر خروجی انتخابات آیووا نشان‌دهنده حاکمیت راست مذهبی در این ایالت است که البته سخنان و موضع‌گیری‌های تند ترامپ هم به صعود کروز کمک کرد.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح وضعیت رقابت میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد:  براساس نتایج برآمده از انتخابات انجمن حزبی در ایالات آیووا، مشخص شد که جناح راست مذهبی جمهوری‌خواهان با حمایت تی‌پارتی برنده این انتخابات شدند و جریان اصلی حزب که همان محافظه‌کاران سنتی بودند به حاشیه رانده شدند که در نهایت تد کروز در ایالات آیووا رای بیشتری به خود اختصاص داد و جب‌بوش که جریان اصلی حزب جمهوری‌خواه را هدایت می‌کرد، عنوان پنجمی را کسب کرد. از سوی دیگر، «راند پاول» که به جناح لیبرال جمهوری‌خواهان وابسته بود، به عنوان نفر ششم در جدول انتخاباتی ایالت آیووا قرار گرفت و از گردونه رقابت‌ها خارج شد و در ادامه اعلام کرد که تمرکز خود را روی حفظ کرسی سناتوری معطوف خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که انتخابات آیووا نشان داد خلاف تبلیغات گسترده‌ای که از سوی ستاد انتخاباتی «دونالدترامپ» صورت گرفت، این شخص حتی با طرح اظهارنظرهای تند نتوانست رای کافی را کسب کند. باید در نظر داشت که طیف سیاسی ایالت آیووا اکثراً محافظه‌کار هستند و دونالد ترامپ که برخاسته از فضای سیاسی نیویورک است، پس از ورود به عرصه انتخابات دچار مشکل شد و نهایتاً نتوانست رای مقبولی به دست آورد. از جهتی دیگر این انتخابات نشان داد که سخنان تند و سنت‌شکن ترامپ علیه اقلیت‌ها و حتی زنان باعث شد تا در آیووا شکست بخورد اما باید توجه داشت که احتمال برنده شدن وی در ایالات نیویورک و نیوهمشایر که در منطقه نیوانگلند قرار دارند، بسیار زیاد است چرا که در این ناحیه تفکر لیبرالی حاکم است و باید بگوییم که احتمالاً ترامپ در خانه خود برنده خواهد شد.

در ادامه برگزاری انتخابات، ایالت‌های جنوب مانند کارولینای جنوبی فضای دیگری علیه ترامپ خلق خواهند کرد. به گونه‌ای که وی نخواهد توانست به صورت مطلق در مقابل رقبای خود عرض اندام کند و پیش‌بینی می‌شود که تد کروز در این ایالت‌ها موقعیت بهتری داشته باشد. اما مشکل اصلی تدکروز این است که در صلاحیت وی برای تصدی ریاست جمهوری ایالت متحده شک و تردید جدی وجود دارد. چراکه وی از مادری آمریکایی و پدری کوبایی در خاک کانادا متولد شده است و از این جهت قانون اساسی آمریکا صراحتا ابراز کرده که رئیس‌ جمهوری آمریکا باید متولد این کشور باشد. به همین دلیل اگر تد کروز در صدر جدول قرار گیرد و حتی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شود، از سوی ترامپ و جناح دموکرات‌ها به دلایل مذکور مورد هدف قرار خواهد گرفت و اگر نتواند آمریکایی بودن خود را اثبات کند، کنار گذاشته خواهد شد.

ابوالفتح در پایان با بیان اینکه اگر چنین حالتی در حزب جمهوری‌خواهان به وجود بیاید، احتمال صعود مارکو روبیو افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد اگر چنین حالتی در اردوگاه محافظه‌کاران رخ دهد، سناتور مارکوربیو از ایالت فلوریدا می‌تواند گزینه مناسبی برای جمهوری‌خواهان باشد. چراکه وی در انتخابات آیووا هم در رتبه سوم جدول قرار گرفت و می‌توانیم بگوییم بهترین گزینه برای ریاست جمهوری از جناح محافظه‌کاران می‌تواند ربیو باشد. آنچه که مشخص خواهد بود این است که انتخابات به تازگی در ایالت‌های آمریکا برگزار شده و  حداقل باید در ۲۰ ایالت دیگر این رای‌گیری صورت گیرد تا مشخص شود چه کسی نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶ خواهد بود. لذا تا زمان فرارسیدن «سه‌شنبه بزرگ» به صورت قطعی نمی‌توان گفت چه کسی نامزد نهایی خواهد بود. به خصوص که تعداد نفرات زیادی در اردوگاه جمهوری‌خواهان وجود دارند که ممکن است با برگزاری این انتخابات در ایالت‌های مختلف جای نفر اول و دوم تغییر کند.

کد خبر : ۳۴۴۲۴۱