خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفت اردوغان با تشکیل اقلیم کردها در سوریه نمایشی است

ترکیه قصد دارد تا با انتقال کردها به سوریه و تشکیل اقلیم کردها در آنجا، امنیت خود را تقویت کرده و نفوذ کردها در داخل ترکیه و حتی مرزهای خود را به صورت تدریجی کاهش دهد که در نتیجه، پروژه انتقال کردها به سوریه را کلید زده است

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص تشکیل اقلیم جدید کردها در شمال سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: بحث تشکیل و به وجود آمدن اقلیم جدید کردی در مناطق شمالی سوریه مربوط به اقدام‌های اخیر و پیشنهادات دولت ترکیه می‌شود. ترک‌ها معتقدند که باید یک منطقه کردنشین مستقل و خود مختار در شمال سوریه به وجود آید و این اقدام‌ها حاکی از آن است که ترکیه در صدد کوچ دادن کردهای ترکیه به سوریه است.

وی ادامه داد: موضوع کردها و کلاً فعالیت آنها در طول 80 سال گذشته به یک بحث جدی میان ترکیه و سوریه تبدیل شده است. به گونه‌ای که نیت و اعتقاد ترک‌ها بر این است تا بتوانند کردها را از سوریه جابه‌جا کرده و آنها را به آن سوی مرزهای خود انتقال دهند.

متاسفانه جامعه جهانی و کشورهایی که با ناتو و اتحادیه اروپا همگرایی زیادی دارند، برای این‌که ترکیه را به داخل محدوده خود راه دهند، وعده‌هایی را به دولت این کشور داده‌اند که در مقابل خواهان عملی شدن یک سری از موضوعات هستند. یکی از این مباحث به وجود آمدن کمربند امنیتی پایدار در مرزهای این کشور و حتی در داخل ترکیه است که به نظر می رسد موضوع انتقال کردها به سوریه و تشکیل اقلیم کردی جدید در شمال این کشور یکی از آیتم‌هایی است که اروپایی‌ها نسبت به آن نظر مستقیم دارند.

این تحلیلگر مسائل منطقه اضافه کرد: ترکیه قصد دارد تا با انتقال کردها به سوریه و تشکیل اقلیم کردها در آنجا، امنیت خود را تقویت کرده و نفوذ کردها در داخل ترکیه و حتی مرزهای خود را به صورت تدریجی کاهش دهد که نتیجتاً پروژه انتقال کردها به سوریه را کلید زده است و باید گفت تشکیل اقلیم جداگانه در سوریه هم در خلال این سناریو پیش‌بینی شده است.

وی در پایان در پاسخ به چرایی مخالفت‌های اردوغان با تشکیل اقلیم جدید کردی در سوریه تاکید کرد: مخالفت ظاهری اردوغان ناشی از فشارهای بین‌المللی و داخلی ترکیه است اما سناریوی مطلوب اردوغان بدون شک انتقال کردها به شمال سوریه در قالب تشکیل اقلیم کردی جدید است. از طرف دیگر هم اخباری از داخل ترکیه حکایت از این دارد که رایزنی‌ها برای خارج کردن کردهایی که دارای رگه‌های سوری در ترکیه هستند، صورت گرفته است که بی شک واکنش‌هایی در داخل خاک ترکیه به همراه خواهد داشت.

کد خبر : ۳۱۶۱۸۹