خبرگزاری کار ایران

حلقه محاصره داعش در «فلوجه» تنگ‌تر می‌شود

نیروهای بسیح مردمی «الحشد الشعبی» در عراق در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره شهر فلوجه، تحت کنترل گروه تکفیری داعش، در غرب بغداد به عنوان نخستین مرحله از یک ضد حمله در استان سنی‌نشین الانبار هستند که این احتمالا مسیر جنگ را در ماه‌های آینده مشخص خواهد کرد.

 به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، گروه تروریستی داعش، دو ماه پیش با تصرف «الرمادی» مرکز استان الانبار، سیطره خود را بر دره رودخانه فرات در غرب بغداد گسترش داد.

به رغم اینکه دولت عراق در ابتدا وعده داد رمادی را به سرعت بازپس خواهد گرفت ولی هم اکنون به نظر می‌آید به جای آن، توجه خود را به فلوجه معطوف کرده است یعنی یک شهر نزدیک‌تر به بغداد که این معنایش آن است که خطوط تدارکاتی برای ضد حمله، کمتر آسیب‌ذیر خواهد بود.

سرهنگ «علی یاسری» فرمانده هنگ زرهی چهارم، تیپ یکم ارتش عراق که در حال مبارزه نزدیک فلوجه است، اعلام کرد طرح‌ها برای تهاجمی سریع به منظور بازپس‌گیری الرمادی در ماه ژوئن پس از آن به تعویق افتاد که فرماندهان به این نتیجه رسیدند که اگر نخست به فلوجه رسیدگی نشود، این شهر «یک خنجر نشانه رفته به سوی ارتش در الرمادی» خواهد بود.

وی افزود: «فرماندهان ما یک هفته پس از از دست دادن الرمادی، به ما دستور دادند از نو سازماندهی کنیم... تا یک ضد حمله به منظور بازپس‌گیری الرمادی انجام دهیم. این تصمیم نتوانست حمایت همه فرماندهان ارتش را به دست بیاورد.»

در حالی که دولت عراق تلاش می‌کند مناطق را بازپس بگیرد، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر به نیروهای بسیج مردمی متوسل شده است که ثابت کرده‌اند در میدان نبرد، موفق‌تر از ارتش عمل می‌کنند.

در ماه آوریل، نیروهای بسیج مردمی شهر «تکریت» زادگاه صدام، دیکتاتور سابق عراق را در رودخانه دجله واقع در شمال بغداد تصرف کردند ولی تا زمان سقوط الرمادی در ماه مه، دولت تمایلی به مستقر کردن نیروهای بسیج مردمی در غرب بغداد در دره فرات، دیگر رودخانه بزرگ عراق نداشت.

یاسری با استقبال از مشارکت نیروهای بسیج مردمی، اعلام کرد ارتش برای 18 ماه بدون موفقیت تلاش کرد شورشیان را در الانبار مهار کند.

العبادی و ارتش عراق همچنین می توانند به حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا تکیه کنند که از زمان ورود افسران آمریکایی به یک پایگاه نظامی در کمتر از 10 مایلی فلوجه و آغاز نظارت بر آموزش نیروهای قبیله‌ای سنی، هماهنگی آن افزایش یافته است.

براساس این گزارش، نیروهای بسیج مردمی و نیروهای ارتش این هفته به پیشرفت‌هایی در شمال فلوجه دست یافتند هر چند که با مقاومت شدید جنگجویان داعش مواجه شدند.

مقامات می‌گویند هم اکنون راه های دسترسی شرقی، جنوبی و غربی فلوجه را کنترل می‌کنند..

 

کد خبر : ۲۸۹۵۳۸