خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مرتضی مکی؛

انتخابات انگلیس و افول محافظه‌کاران

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۰۱۲

بسیاری از تحلیل‌ها نشان می‌دهد نخست‌وزیر انگلیس توانسته عملاً یک خروجی مثبت در حوره اقتصاد از خود به ثبت برساند اما در نمای کلی کارنامه قابل قبولی از حزب محافظه‌کار انگلیس وجود ندارد.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام انگلیس اساساً موضوع قابل پیش‌بینی بود و قرار بر این بود که با توجه به اتمسفر سیاسی این کشور چنین اتفاقی به زودی رخ دهد. تمام نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که حزب محافظه‌کار شانس زیادی در این رقابت‌ها برای پیروزی ندارد و این در حالیست که ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس تقریبا توانسته در این دوران کارنامه قابل قبولی در حوزه اقتصاد از خود به جای بگذارد. بسیاری از تحلیل‌ها نشان از آن دارد که او توانسته عملا یک خروجی مثبت در این زمینه از خود به ثبت برساند اما در نمای کلی کارنامه قابل قبولی از حزب محافظه‌کار انگلیس وجود ندارد. 

توجه داشته باشید که سال‌های گذشته اساساً حزب محافظه‌کار نتوانسته از خود یک عملکرد مثبت به جای بگذارد و در این میان می‌توان به اقدامات این حزب نگاه کرد. در سال ۲۰۱۹ زمانی که انتخابات برگزار شد برخی از مسائل، این روند منفی را نشان داد اما ۱۰ سال قبل از این تاریخ، دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت انگلیس پس از پیروزی توانست برخی از محورهای سیاسی و اقتصادی را در حوزه داخلی و خارجی به صورت مثبت پیش ببرد. در این میان، برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از جمع کشورهای اتحادیه اروپا (برگزیت) باعث شد تا اوضاع به هم بریزد و به نوعی مردم در مورد سیاست‌های مهاجرتی و اقتصادی دولت انگلیس به دنبال ایجاد تغییرات اساسی بودند. همین مسأله موجب شد تا فضای دیگری بر ساحت سیاسی لندن حاکم شود؛ به گونه‌ای که اختلاف رأی مخالفان و موافقان در مورد برگزیت بسیار کم بود و پس از آن ترزا می به عنوان نخست‌وزیر جدید از حزب محافظه‌کار روی کار آمد و در این میان او هم نتوانست اوضاع را کنترل کند و در قضیه کنار آمدن با شروط اروپا به بن‌بست خورد که در نهایت بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر جدید با سیاست‌های خاص خود سکان امور را در دست گرفت که در نهایت او هم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد. 

همین روند موجب شد مشکلات زیادی در این راستا به وجود بیاید و در نهایت نه تنها در کابینه بلکه در میان اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس یک دو قطبی مشخص را شاهد بودیم. به همین جهت است که می‌گوییم انتخابات زود هنگام انگلیس در شرایط فعلی می‌تواند به نفع حزب کارگر تمام شود و احتمال دارد حزب محافظه‌کار به حاشیه رانده شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز