خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد و دلایل برگزاری انتخابات زودهنگام در بریتانیا/ چالش‌های خارجی و داخلی محافظه‌کاران لندن

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۶۵۰

کارشناس مسائل اروپا گفت: روی کار آمدن وزیر خارجه جدید بریتانیا شاید برای آرام‌سازی حزب محافظه‌کار باشد و حتی ممکن است که وی بتواند فضای داخلی حزب متبوعش را تغییر دهد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به انتخابات زودهنگام سراسری بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از گذشته قرار بر این بود که انتخابات پارلمانی بریتانیا در سال ۲۰۲۴ برگزار شود ولی حالا بحث به جایی رسیده که احتمال برگزاری زود هنگام این انتخابات قوت گرفته است. باید توجه داشت که بعد از اجرای برگزیت شاهد آن بودیم که اوضاع و احوال به سمتی پیش رفت که در نهایت مخالفان و موافقان این طرح روبه‌روی یکدیگر ایستادند. در آن زمان جیمز کامرون به عنوان نخست وزیر بریتانیا که امروز هم در کسوت وزیر خارجه این کشور ایفای نقش می‌کند، مورد انتقاد فراوان قرار گرفت و در نهایت مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. پس از آن ترزا می روی کار آمد و او هم نتوانست این مهم را به سر منزل مقصود برساند و در نهایت بوریس جانسون وارد خانه شماره ۱۰ شد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که جانسون موافق اجرای برگزیت بود و در نهایت پس از آنکه روی کار آمد، بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کرد. در همان اثنا شاهد شیوع پاندمی کرونا بودیم و مشکلات اجتماعی و اقتصادی و به انضمام چند پرونده شخصی باعث شد تا بوریس جانسون هم کنار برود. سپس لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر کار خود را در لندن شروع کرد اما او کوتاه‌ترین مدت نخست وزیری در تاریخ بریتانیا را داشت و در نهایت شاهد انتخاب ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا بودیم. باید توجه شود که سوناک اشراف خوبی بر ساختار اقتصادی بریتانیا داشته و دارد و به همین دلیل امیدهای زیادی برای به نتیجه رساندن راهبردهای اقتصادی خود به افکار عمومی تزریق کرد اما مسأله این است که با روی کار آمدن وی مسائل مهمی از جمله آغاز جنگ غزه را شاهد بودیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در نهایت مجموع مؤلفه‌های داخلی و خارجی باعث شد تا انتقادهای گسترده‌ای از وی خصوصاً در محور اقتصادی روی دهد. توجه داشته باشید که سوناک در حالی هدایت کابینه بریتانیا را به عهده دارد که حالا جیمز کامرون به عنوان وزیر خارجه وی انتخاب شده و این در حالیست که بسیاری از حامیان برگزیت، از رأی خود علیه اتحادیه اروپا بازگشتند و حتی مردم این کشور خواهان بازگشت به اتحادیه اروپا هستند. به نظرم بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا مقدور نیست اما آنچه مهم خواهد بود این است که کارنامه فعلی کابینه لندن با هدایت ریشی سوناک یک چشم‌انداز تیره و تار را مقابل چشمان اعضای حزب محافظ کار به تصویر می‌کشد.

وی افزود: توجه داشته باشید که طرفداران برگزیت وعده داده بودند که با خروج از اتحادیه اروپا می‌توانند تجارت را تعریض کرده و شرایط اقتصادی را بهبود دهند اما پاندمی کرونا باعث شد وعده‌های اقتصادی دولت در کنار خروج از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا دست به دست هم داد و شاهد یک تورم بی‌سابقه در سراسر بریتانیا بودیم. از سوی دیگر بحث ناترازی مالیات‌ها و افزایش آن موجب شد تا موج جدید نارضایتی علیه دولت فعلی به وجود بیاید. باید بپذیریم که علاوه بر لیز تراس، حالا ریشی سوناک هم نتوانسته حمایت پایگاه اجتماعی محافظه‌کاران را در بحث مالیات کسب کند. به همین دلیل معتقدم که اوضاع برای محافظه‌کاران در داخل بریتانیا چندان مناسب نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که آمدن دیوید کامرون به عنوان وزیر خارجه جدید بریتانیا شاید برای آرام‌سازی فضای داخلی حزب محافظه‌کار باشد و حتی ممکن است که وی بتواند فضای داخلی حزب متبوعش را تغییر دهد. در این میان حتی گفته شده که ممکن است دیوید کامرون که از جناح مخالف ریشی سوناک به حساب می‌آید، برای تصدی نخست‌وزیری خود را آماده می‌کند اما به نظرم این موضوع بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه باید اوضاع و احوال اقتصادی در لندن و سایر شهرها ترمیم شود تا کارنامه نخست‌وزیر فعلی بریتانیا و وضعیت حزب محافظه کار در افکار عمومی بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز