خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

«ریشی سوناک» نمی‌تواند نسخه‌ای جدید برای اقتصاد بریتانیا بپیچد/ نخست‌وزیر جدید ملزم به اجرای راهبردهای کلان سیاست خارجی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۱۰۰

کارشناس مسائل اروپا گفت: نسخه‌های اقتصادی برای حل بحران بریتانیا مشخص و ثابت است و فکر نمی‌کنم که نخست‌وزیر جدید بخواهد طرح عجیب و غریبی برای گذار از این بحران مطرح کند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل انتخاب ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا از سوی حزب محافظه‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخاب ریش سوناک به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا از جمله تحولاتی است که طی شش سال گذشته برای بسیاری از تحلیلگران حائز اهمیت است؛ چراکه او چهارمین نخست‌وزیر بریتانیا بعد از دیوید کامرون است که طی شش سال گذشته وارد خانه شماره ۱۰ در لندن می‌شود که البته چالش‌های زیادی هم سد راه او قرار دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی دیوید کامرون با بحث اجرای برگزیت و جدال با اتحادیه اروپا به جایی رسید که در نهایت مجبور به استعفا شد. کامرون طرفدار باقی ماندن و ادامه حضور بریتانیا در جمع کشورهای اروپایی بود اما در نهایت نتایج همه‌پرسی برگزیت به سمت و سویی رفت که لندن به سوی برگزیت متمایل شد و البته باید گفت برخی از احزاب طرفدار برگزیت هم از این موضوع حمایت کردند.

وی ادامه داد: پس از کامرون شاهد روی کار آمدن بوریس جانسون بودیم. در آن زمان بحث بر سر این بود که لندن باید یک خروج آرام را از اتحادیه اروپا اجرایی کند اما بوریس جانسون مخالف این موضوع بود. جانسون در نهایت پس از فراز و فرودهای متعدد یک توافق‌نامه با اتحادیه اروپا امضا کرد و در نهایت بریتانیا از جمع کشورهای عضو این بلوک اقتصادی و سیاسی خارج شد. مسأله اصلی این است که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشکلات زیادی را به بار آورد و علاوه بر این مسأله، پرونده‌ها و رسوایی‌ زیادی مانند «پارتی گیت» باعث شد تا بوریس جانسون به سمت استعفا سوق پیدا کند. پس از کناره‌گیری او، لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا انتخاب شد اما شعار و طرح او برای کاهش مالیات‌ها در این کشور باعث شد تا وی نهایتاً پس از ۴۵ روز به دلیل مخالفت‌های داخلی مجبور به کناره‌گیری شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این شرایط که بحران‌های اقتصادی و همچنین بحران انرژی در بریتانیا افزایش پیدا کرده است، شاهد انتخاب ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا هستیم. واقعیت این است که انتخاب او چندان دور از ذهن نبود؛ چراکه رقیب او یعنی پنی مورانت به نفع ریشی سوناک کناره‌گیری کرد و بوریس جانسون هم از حضور در این رقابت‌ها انصراف داد که در نهایت باعث شد سوناک به نخست وزیری برسد. او جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا خواهد بود و اتفاقاً اولین نخست‌وزیر هندی‌تبار این کشور به حساب می‌آید. سوابق کاری و تحصیلات عالیه او در رشته اقتصاد شاید بتواند مشکلات فعلی بریتانیا را حل و فصل کند اما باید دانست که نسخه‌های اقتصادی برای حل بحران این کشور مشخص و ثابت است و به همین دلیل فکر نمی‌کنم که نخست‌وزیر جدید بخواهد طرح عجیب و غریبی برای گذار از این بحران مطرح کند. این در حالی است که گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نشان از گرفتار شدن اروپا در این بحران اقتصادی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تغییر و تحولاتی که در لندن به وقوع پیوسته اصولاً جنبه داخلی دارد و اگر هم نخست‌وزیر از حزب کارگر بود، بدون تردید او هم با چنین مشکلات جدی روبه‌رو می‌شد. مسأله دیگر مدل برخورد نخست وزیر جدید بریتانیا با پرونده اوکراین است. بوریس جانسون طی ماه‌های اخیر نقش خود را در این پرونده به گونه‌ای ایفا کرد که یک وجهه بین‌المللی برای بریتانیا به وجود آمد و به همین جهت توانست فشارهای عمده‌ای را به روسیه وارد کند. در مورد نوع برخورد ریشی سوناک با پرونده اوکراین نیز باید بگویم که او همانند جانسون و حتی سایر نخست وزیران بریتانیا از راهبردهای کلی و اهداف کلان در سیاست خارجی پیروی خواهد کرد و تغییرات شگرفی در این پرونده نخواهیم دید. بر همین اساس معتقدم که در زمان نخست‌وزیری او نباید منتظر وقوع تغییرات عجیب و غریب در حوزه سیاست خارجی بریتانیا یا ارتباط با سایر شرکای غربی لندن باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز