خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

بحران اوکراین، ناجی جانسون شد/ نخست‌وزیر انگلیس به‌رغم ابقا، همچنان با چالش‌های درون‌حزبی رو‌به‌رو است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۸۳۷

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: لندن درگیر یک منازعه پیچیده با روسیه شده و به همین دلیل تمرکز تمام ارکان از جمله مشارکت‌کنندگان در بحث رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر، بر پرونده اوکراین بود.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نجات بوریس جانسون از رأی عدم اعتماد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پرونده «پارتی‌گیت» باعث شد تا یک غوغای سیاسی علیه نخست‌وزیر انگلیس به وجود بیاید که هم‌حزبی‌هایش در جناح محافظه‌کار علیه وی قیام کردند و به دنبال استعفای او بودند. اینکه چنین پرونده‌ای در شرایط کنونی علنی شده و تمام رسانه‌های انگلیس بر آن صحه گذاشتند، اساساً موضوعی بود که از حیث اجتماعی ابعاد گوناگونی دارد؛ چراکه بوریس جانسون در اوج قرنطینه‌های کرونایی در دفتر نخست‌وزیری، مهمانی‌های خصوصی برگزار کرده و این در حالی است که در اذهان عمومی کابینه وی بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها را در دستور کار خود قرار داده بود و مردم را به رعایت آن فراخوانده بودند. از این جهت اعضای حزب محافظه‌کار معتقدند این اقدام بوریس جانسون لطمه زیادی به حزب محافظه‌کار زده است.

وی ادامه داد: معتقدم که انتقاد از جانسون و اصرار بر استعفای وی صرفاً به این پرونده مربوط نمی‌شد. توجه داشته باشید انگلیس پس از اجرای برگزیت در خصوص تجارت با اروپا و بحث ورود کارگران حرفه‌ای به این کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. خروج این کشور از جمع اعضای اتحادیه اروپا اساساً معضل اقتصادی و تجاری برای لندن به وجود آورده است و همین مسأله باعث شده تا نارضایتی‌های داخلی از کابینه بوریس جانسون افزایش پیدا کند. از سوی دیگر پرونده اوکراین و نقش بریتانیا در این پرونده هم مزید بر علت شده است؛ به گونه‌ای که آمریکا و اروپا در یک سوی این پرونده ایستادند و بریتانیا به صورت انفرادی و در هماهنگی نسبی با ایالات متحده از حیث سیاسی و نظامی در حال به چالش کشیدن روسیه است. این در حالی است که ملکه الیزابت همچنان از اقدام‌های دولت بوریس جانسون حمایت کرده و به همین دلیل کنار رفتن او با این شرایط دور از ذهن بود و شاهد بودیم که رأی عدم اعتماد به وی در پارلمان به نتیجه نرسید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موضوع دیگری که در این بین باید مورد توجه قرار بگیرد، عدم اتخاذ موضع قوی از سوی حزب کارگر انگلیس است. آنها نتوانستند بیشتر از حد توان خود علیه محافظه‌کاران و بوریس جانسون دست به کار شوند و به همین دلیل کنار زدن وی در عمل امکان‌پذیر نبود. توجه داشته باشید که اصولاً وضعیت کنونی سیاست خارجی و داخلی بریتانیا بر پرونده اوکراین استوار است و به همین دلیل در این شرایط که لندن درگیر یک منازعه پیچیده با روسیه شده، تمرکز تمام ارکان بر پرونده اوکراین است. در این بین گمانه‌زنی‌هایی در خصوص نخست‌وزیری لیز تراس، وزیر خارجه فعلی انگلیس مطرح بود و برخی از وی به عنوان جایگزین آتی جانسون نام می‌بردند که با ابقای جانسون این بحث منتفی شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر انگلیس تقاضاً کرده بود تا در وضعیت فعلی که او درگیر چالش‌های مختلفی به خصوص با روسیه است، بحث استیضای وی را به تأخیر بیاندازند تا او بتواند بر مسائل اقتصادی و پرونده اوکراین تمرکز کند. بدون شک این مسائل عواملی نبود که بتواند جانسون را از اریکه قدرت کنار بزند، بلکه سیاست‌های کلان انگلیس عملاً به همین سمت و سو می‌رود. لذا حمایت نسبی بایدن از جانسون و همچنین اوضاع و احوال کنونی لندن نشان می‌دهد که زمان استیضاح نخست‌وزیر انگلیس فرا نرسیده بود. به‌رغم ابقای جانسون در سمت نخست‌وزیری، وی در داخل حزب خود مقبولیت زیادی ندارد و قطعا باز هم با چالش‌های زیادی از حیث درون‌حزبی مواجه خواهد شد. به همین جهت تهدید از ناحیه هم‌حزبی‌های او همچنان به قوت باقی خواهد ماند و باید دید حرکت بعدی مخالفان وی چه خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز