خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

حکومت نظامی روس‌ها در شرق اوکراین، برای جلوگیری از پیشروی بود/ بازپس‌گیری خرسون توسط کی‌یف، کرملین را مستأصل می‌کند/ لندن همانند قبل علیه مسکو گام برمی‌دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۷۲۶

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: اروپا به خوبی می‌داند که ادامه این جنگ مساوی است با تزریق پول و تسلیحات به ساختار نظامی اوکراین و این در حالیست که بحران اقتصادی تعمیق شده است.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح دلایل اعلام حکومت نظامی از سوی روسیه در مناطق الحاق شده شرق اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش یک جلسه با نیت هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی روسیه توسط ولادیمیر پوتین برگزار شد و در نهایت یک شورای هماهنگی جدید برای رسیدگی به تدارکات جنگ و هماهنگ کردن نهادهای داخلی روسیه در این مورد تشکیل شد که تمام این موضوع را باید به دلیل پیشروی ارتش اوکراین دانست. برآوردها نشان می‌دهد که احتمالاً اوکراینی‌ها شهر خرسون را از روس‌ها پس بگیرند و اگر این اقدام عملیاتی شود، بدون تردید روحیه قوای روسیه از بین می‌رود. از منظر دیگر اگر خرسون سقوط کند و به دست اوکراینی‌ها بیفتد، احتمال دارد که پیشروی آنها افزایش پیدا کند و در این صورت ما شاهد ایجاد یک بحران برای پوتین در داخل روسیه خواهیم بود. آنوقت است که کرملین نمی‌داند چگونه باید با این چالش‌ها مقابله کند و مخالفت‌ها در داخل هم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به همین دلیل پوتین بر هماهنگی نهادهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی با یکدیگر برای پیشبرد اهدافش در اوکراین اصرار دارد تا بتواند اوضاع را تحت کنترل خود درآورد. در این میان بحث صدور فرمان حکومت نظامی از سوی پوتین و برقراری آن از روز پنجشنبه گذشته در چهار شهر خرسون، لوهانسک، دونتسک و زاپوروژیا هم موضوعی است که چندین جنبه دارد. یکی از جنبه‌های آن بدون شک مباحث اطلاعاتی و امنیتی است؛ به گونه‌ای که با اعلام حکومت نظامی و منع رفت و آمد آرامش نسبی به وجود می‌آید و روس‌ها می‌توانند اشراف خود را چندین برابر کنند و به نوعی از این راه می‌توانند مقابل پیشروی نظامیان اوکراینی بایستند. از سوی دیگر این حکومت نظامی می‌تواند باعث آن شود تا اطلاعات کمتری از مناطق تحت سیطره روسیه به کی‌یف برسد تا برآوردهای اطلاعاتی و میدانی آنها را با مشکل روبرو کند. بر همین اساس معتقدم که این حکومت نظامی چندین جنبه خواهد داشت که جنبه امنیتی و نظامی آن مهمتر هستند.

سفیر پیشین ایران در مجارستان تصریح کرد: به موازات اعلام این حکومت نظامی، ولادیمیر پوتین سطح هشدار متوسط را در برای مناطقی مانند کریمه، روستوف، کورسک و مناطق جنوبی اوکراین اعلام کرده که این اقدام هم در راستای همان سناریوی اعلام حکومت نظامی ارزیابی می‌شود. باید متوجه بود که در این میان تغییرات در بریتانیا هم یکی از محورهای پرونده اوکراین خواهد بود. لندن از زمان نخست‌وزیری بوریس جانسون توانست علیه روسیه و به نفع اوکراین یک مانور سیاسی و نظامی را نمایان کند اما معتقدم که با انتخاب ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا، همان سیاست‌های کلی این کشور که از زمان جنگ سرد تاکنون پیگیری می‌شد، مجدداً در ادامه علیه روسیه دنبال خواهد شد. این در حالیست که از زمان فرو رفتن روس‌ها در حالت دفاعی، مسکو موضع دفاعی را پیش گرفته است و اروپایی‌ها هم همین حالت را پیگیری کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که اروپایی‌ها در یک جایی اقدام به اخذ مواضع هجومی کردند و در جای دیگر سعی کردند تا اوضاع را آرام کنند. حالا هم کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند تا دو طرف به سمت گفت‌وگو بروند و بتوانند زلنسکی و پوتین را پای میز مذاکرات بنشانند. قاره سبز به خوبی می‌داند که ادامه این جنگ مساوی است با تزریق پول و تسلیحات از سوی آنها به ساختار نظامی اوکراین. آنها به خوبی بحران اقتصادی و انرژی برآمده از جنگ اوکراین را درک کرده‌اند و به همین دلیل می‌خواهند هرچه زودتر جنگ پایان یابد. مساله اینجاست که اروپایی‌ها می‌دانند که باید بخش‌هایی از شرق اوکراین مانند کریمه و غیره را به روسیه واگذار کنند و بر همین اساس در آخر به احتمال زیاد این اتفاق رخ خواهد داد. بر همین اساس که بخش اعظمی از کشورهای اروپایی موضعشان را با موضع رئیس جمهوری فرانسه برای آغاز مذاکرات میان روسیه و اوکراین هماهنگ کرده‌اند.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز