خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

واشنگتن چندان از الحاق ۴ استان اوکراین به روسیه ناراحت نیست/ نگاه اروپا به الحاق، متفاوت از آمریکا است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۶۵۹

کارشناس ارشد مسائل روسیه گفت: الحاق چهار استان اوکراین یک نفرت عمومی از روس‌ها در اوکراین و برخی دیگر از کشورها به راه انداخته است.

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس ارشد مسائل روسیه در تشریح ابعاد و پیامدهای الحاق چهار منطقه اوکراین به خاک روسیه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً رئیس جمهوری روسیه با امضاء سندی به صورت رسمی الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا به قلمرو فدراسیون روسیه را نهایی کرد که واکنش غرب را در برداشت. در این میان فرضی مطرح است مبنی بر اینکه پوتین در نهایت شاید به سمتی برود که وارد مذاکره با اوکراین بر سر پایان جنگ شود. در این مورد معتقدم که از نگاه روسیه آنها به دنبال تمام کردن جنگ اوکراین و مذاکره خواهند بود؛ چراکه اهدافشان به نوعی محقق شده است. خیلی‌ها معتقدند که جنگ اوکراین تمام شده و روسیه هم از این وضعیت راضی است اما بحث این است که یک نفرت عمومی از روس‌ها در اوکراین و برخی دیگر از کشورها شکل گرفته است که به نظرم این یک نکته بسیار مهم به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در این میان باید توجه کرد که فرمان بسیج عمومی پوتین به صورت علنی به یک ضد تبلیغ علیه کرملین تبدیل شد. تعداد زیادی از کسانی که مشمول این بسیج عمومی می‌شدند به صورت گسترده از روسیه به مقاصدی مانند قزاقزستان، ترکیه و غیره فرار کردند و حتی در آن روزها تعدادی از پروازها توسط نهادهای نظارتی بین‌المللی به ثبت رسیدند که نشان از یک ترس و نارضایتی عموم در قبال تصمیمات مسکو دارد. از سوی دیگر باید توجه داشت که نمی‌توانیم به هیچ وجه این چهار استان الحاق شده به خاک روسیه را با جزیره کریمه مقایسه کنیم. در همین راستا باید به سخنان «زبیگنیف برژینسکی» که در سال ۱۹۹۷ مطرح کرده بود، اشاره کنیم. او گفته بود که قرار است یک امپروطوری اوراسیایی با همکاری روسیه و اوکراین به وجود بیاید که باید با ایجاد یک ضدیت مانع از ایجاد چنین امپراطوری شویم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با نگاهی به گفته‌های برژینسکی به این نتیجه می‌رسیم که از گذشته بحث اوکراین و جداسازی آن از روسیه مطرح بوده است و به همین دلیل معتقدم که آمریکایی‌ها چندان از الحاق این چهار استان به خاک روسیه ناراحت نیستند. اما در جایی دیگر برژینسکی یک تئوری دیگر را مطرح می‌کند. او بیان کرده بود که باید روسیه با وسعت ۱۷ کیلومتر را به سرزمین‌های کوچک‌تر تقسیم کرد و به نظرم حالا این تئوری در کاخ سفید و ساختار بالادستی آمریکا در حال مرور شدن است. به هر ترتیب من معتقدم که نباید این اقدام روسیه را که در قبال گرجستان و اوکراین تکرار شده را مُهر تایید بزنیم؛ این اقدام به نوعی یک رویه حقوقی غلط خواهد بود و حتی نظام بین‌الملل را تهدید خواهد کرد. توجه کنید که این رویه حتی می‌تواند روزی توسط روسیه علیه کشورمان به کار گرفته شود و اگر گمانِ قدرت ببرند، این کار را در مناطق دیگر هم اعمال خواهند کرد.

بهشتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: نگاه اروپا به این الحاق و اقدام روسیه یک نگاه متفاوت از ایالات متحده و سایر دولت‌ها خواهد بود. مثلاً کشورهای واقع در شرق اروپا از این اقدام روسیه به شدت نگران هستند که می‌توان به لهستان، مولداوی و غیره اشاره کرد.از سوی دیگر قزاقستان هم که در محیطِ روسیه قرار دارد یک ترس مشخص را تجربه می‌کند. دولت‌های ساکن در غرب اروپا هم به دنبال آن هستند که بتوانند جنگ را به هر ترتیب که شده پایان دهند و کنترل بحران انرژی را در دست بگیرند. این وضعیت در حالیست که روس‌ها چندین و چند سال است که مانع استقلال کوزوو هستند و همین مساله موضع دوگانه روسیه را نشان می‌دهد. این در حالیست که تحریم‌های غرب هم علیه روسیه افزایش پیدا خواهد کرد. زلنسکی هم اگرچه در این میان اشتباهاتی داشته است ولی در کل این بهانه‌ای برای اشغال چهار استان توسط روسیه نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز