خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

۳دلیل عدم ارسال گنبدآهنین اسرائیل به اوکراین/ سناریوی آمریکا برای جلوگیری از تنش میان‌ کی‌یف و تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۸۷۸

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اگر تل‌آویو از اوکراین حمایت نکند آمریکا، اروپا و ناتو با آن وارد زاویه خواهند شد و اگر بخواهد علیه روسیه موضع بگیرد، روابط تل‌آویو و مسکو با مشکل روبه‌رو می‌شود.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل عدم کمک تسلیحاتی اسرائیل به اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز برای تحلیل این اتفاق که موجب انتقاد رئیس جمهوری اوکراین هم قرار گرفته، باید روابط تل‌آویو و کی‌یف را مورد نظر قرار داد. در این بین باید متوجه باشیم که مجموعه غرب در حقیقت به دنبال استفاده از پتانسیل رژیم صهیونیستی برای تثبیت منافع خود در اوکراین است.  توجه کنید که از همان زمان شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، روس‌تبارهای یهودی تأثیر زیاد و عمیقی در روند شکل‌گیری و پر و بال دادن به این رژیم داشتند و همان ارتباطات تاکنون حفظ شده است. به عنوان مثال در زمانی که قرار بود اسراییل تاسیس شود دو نظر وجود داشت که یکی از آنها اعلام می‌کرد آرژانتین به عنوان سرزمین موعود مطرح شود و دیگری فلسطین اشغالی را سرزمین موعود می‌دانست.

وی ادامه داد: اشخاصی مانند تئودور هرتزل هم آرژانتین را مورد اشاره قرار داده بود اما در نهایت این رژیم در فلسطین اشغالی تاسیس شد. به همین جهت اگر بخواهیم روابط و ریشه حضور یهودیان در اوکراین را متوجه شویم، باید به زمانی که قرار بود اسراییل تاسیس شود و همچنین به روابط پس از آن با روس‌تبارها نگاه کنیم. در این میان اخیراً ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین اسرائیل را نقد  کرده و مدعی شده که از رفتار تل‌آویو در عدم ارسال پدافند هوایی گنبد آهنین به کی‌یف شوکه شده است. اینکه چرا اسراییل به وعده خود در قبال اوکراین برای کمک تسلیحاتی عمل نکرده دلایل زیادی دارد. نخست آنکه اسراییل با تعارض منافع میان خود با غرب و روسیه روبه‌رو است. اگر تل‌آویو بخواهد از اوکراین حمایت نکند مجموعه غرب اعم از آمریکا، اروپا و ناتو با آن وارد زاویه خواهند شد و اگر بخواهد علیه روسیه موضع بگیرد خلل جدی در روابط تل آویو و مسکو با محوریت اقتصادی و انرژی به وجود می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل اسراییل راهی ندارد جز اینکه بازی دوگانه را دنبال کند که حالا هم بحث عدم ارسال سامانه گنبد آهنین به اوکراین مطرح شده است. اگر اسراییل به اوکراین گنبد آهنین را تحویل دهد در حقیقت روس‌ها هم تلافی آن را در سوریه بر سر تل‌آویو در می‌آورند. به همین جهت تل‌آویو از تحویل دادن این سامانه پدافند هوایی به اوکراین هراس دارد. موضوع دوم بحث توان عملیاتی گنبد آهنین است. این سامانه پدافند هوایی هنوز در سرزمین‌های اشغالی آزمایش خود را پس نداده است؛ تا جایی که حتی در جنگ‌های اخیر، مقاومت فلسطین توانستند لانچرها و رادارهای آن را مورد هدف قرار دهند و همچنان نقض‌های جدی در بحث عملیاتی شدن این سامانه وجود دارد. مساله سوم که فکر می‌کنم از حیث نظامی برای اسراییل اهمیت زیادی دارد بحث محرمانه ماندن ساختار این سامانه پدافندی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت جنگ رژیم صهیونیستی می‌داند که اگر این سامانه را به اوکراین تحویل دهد ممکن است ساختار و الگوریتم فنی آن افشا شود و این به معنای به خطر افتادن امنیت اسراییل است. بسیاری معتقدند که تل‌آویو می‌تواند یک نسخه تقلیل یافته از گنبد آهنین در اختیار اوکراین قرار دهد اما فارغ از این بحث نظامی، باید گفت که سیاستمداران در اسراییل هم ملاحظات سیاسی در این مورد دارند و به دنبال آن هستند که این سامانه به اوکراین تحویل داده نشود. از سوی دیگر ایالات متحده هم نمی‌خواهد در شرایط فعلی که از یک سو انتخابات کنگره را پیش‌رو دارد و از سوی دیگر انتخابات پارلمان اسراییل هم مطرح است یک چالش عمیق میان تل‌آویو و کی‌یف رخ دهد. آمریکا فعلاً در این قضیه به اسراییل فشار نیاورده و همچنان مدیریت صحنه اوکراین را به کمک سایر کشورهای اروپایی به صورت انفرادی به عهده دارد تا نگذارد اسراییل و اوکراین بر سر مسایل این چنینی با یکدیگر درگیر شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز