خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

اتحاد کشورهای اسلامی باید اسرائیل را از کرانه باختری و غزه عقب بزند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۰۴۸۵

راهی جز به رسمیت شناختن رسمی فلسطین در سازمان ملل وجود ندارد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اینکه کشورهایی مانند اسپانیا تاکید بر عضویت کامل فلسطین و رسمیت دادن به آن می‌کنند، نشانه مثبتی است اما فعلاً این پرونده درگیر مؤلفه‌های سیاسی خواهد بود.

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل رد درخواست فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بدون شک عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حق طبیعی آن به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که در تاریخ فلسطین بخش‌هایی از این سرزمین تصاحب و اشغال شده است و در مورد آن باید تصمیم‌گیری جدی شود. در این میان بحث جریان‌های فلسطینی و اختلاف نظر آنها با اسرائیل و همچنین حضور یهودیان تندرو که خواهان تمامیت این سرزمین برای خود هستند هم از یک سو به یک معضل جدی تبدیل شده و این اختلاف‌ها مانع اصلی عضویت فلسطین در سازمان ملل به شمار می‌رود. در شرایط فعلی جنگ غزه که حدود ۳۴ هزار نفر شهید و تعداد زیادی مجروح شده‌اند هم یک وضعیت تقابلی به وجود آمده که به هر جهت این موضوع در سطح سیاسی معنای خاصی را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر باید گفت که ادامه جنگ مانع از توافق و تفاهم بر سر استقلال فلسطین شده و باید متوجه بود که غزه در شرایط فعلی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اهمیت امروز غزه صرفاً به دلیل وجود جنگ و درگیری در این منطقه نیست بلکه مسائلی مانند اهمیت کشتیرانی در دریا و همچنین وجود انرژی در پهنه ساحل آن موجب شده تا غزه اهمیت پیدا کند و اسرائیل هم دقیقاً به این مسائل اشراف دارد. به همین دلیل مذاکراتی باید توسط تمامی کشورهای عربی و اسلامی برگزار شود تا بتوانند اسرائیل را از ساحل غربی و غزه عقب بزنند و از جهت دیگر توان آن را داشته باشند که بتوانند در سازمان ملل کنشگری مثبت انجام دهند. اگه تحت هر شرایطی ترک مخاصمه انجام شود و آتش‌بس پایدار به وجود بیاید، شاید بتوان اقدامی در این راستا انجام داد که خروجی آن مثبت باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این بین دفاع اروپا از اسرائیل هم بدون شک هزینه‌زا بوده و باعث دوری از بازارهای خاورمیانه شده است. توجه داشته باشید که کشورهای اروپایی چشم خود را باز کرده و متوجه شده‌اند که از بازار خاورمیانه دور شده‌اند و حالا به دنبال بازگشت به خاورمیانه هستند. این مسائل را باید موضوعاتی دانست که اروپا را مجبور به سازگاری با خاورمیانه می‌کند و نخوت اسرائیل که به صورت کامل می‌گوید حق با تل‌آویو است را کنار می‌زند. اسرائیل نیاز به اعراب را به صورت کامل حس کرده و به همین دلیل توافق ابراهیم را امضا کرد. معتقدم که تل‌آویو راهی جز به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو دائم در سازمان ملل ندارد و از سوی دیگر کشورهای عربی هم بهتر است که در شرایط کنونی شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به نفع فلسطینی‌ها خریداری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که صلح قیمت دارد و اسرائیل و فلسطین باید بهای صلح را بپردازند. به نظرم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل کمی طول خواهد کشید؛ چراکه مؤلفه‌هایی در این میان وجود دارد که از حیث سرزمینی و سیاسی باید مورد نظر و تایید قرار بگیرد و به همین جهت باید متوجه بود موانع همچنان وجود دارد. اینکه کشورهایی مانند اسپانیا در این راستا تاکید بر عضویت کامل فلسطین و رسمیت دادن به آن می‌کنند، نشانه مثبتی به حساب می‌آید اما به نظرم فعلاً این پرونده درگیر مؤلفه‌های سیاسی در داخل اراضی اشغالی خواهد بود و باید دید که مذاکرات اسرائیل و حماس به کجا می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز