خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مجید صفاتاج؛

مذاکرات دوحه زیر سایه حمله احتمالی به رفح

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۱۴۳

رژیم صهیونیستی در خلال مذاکرات دوحه بحث حمله به رفح را مطرح می‌کند و به همین دلیل یک بلوف دوگانه را به میان می‌کشد.

مجید صفاتاج، کارشناس مسائل فلسطین طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد اعزام هیأت مذاکرهکننده اسرائیل به دوحه و ترک این نشست بدون دستاوردی مشخص پرداخت که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

اعزام تیم مذاکرهکننده اسرائیل برای گفت‌وگو حول آتش‌بس غزه و ترک بی‌نتیجه این مذاکرات، در شرایطی انجام می‌شود که از یک سو ما شاهد کشتار ساکنان غزه هستیم و از سوی دیگر در خاک ایالات متحده و سایر نقاط این اقدام‌ها اسرائیل به شدت محکوم شده‌اند و اساساً افکار عمومی در حال محاکمه نتانیاهو و مقام‌های آمریکا هستند. در این میان فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی هم اعلام کردند که ادامه این روند در غزه می‌تواند شکست‌های غیرقابل جبران برای تل‌آویو رقم بزند که این دو موضوع نشان‌دهنده آن است که اسرائیل در حوزه میدانی و سیاسی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

از منظر دیگر اعطای اختیارات بیشتر به تیم مذاکره کننده اسرائیل در دوحه می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که رژیم صهیونیستی از حیث ادراکی نمی‌داند که در مقطع کنونی باید چه اقدامی را در دستور کار خود قرار دهد. اگر ارتش اسرائیل از غزه خارج شود و آتش‌بس مورد نظر حماس را بپذیرد بدون شک یک شکست را برای خود ثبت خواهد کرد و اگر هم مجدداً دور جدیدی از جنگ را شروع کند و ناتو و اتحادیه اروپا هم به ارسال تسلیحات خود ادامه دهند باز هم هزینه‌های تل‌آویو افزایش پیدا خواهند کرد؛ چراکه در پلان کلی حماس و فلسطینی‌ها چیزی برای از دست دادن نخواهند داشت.

درست است که غزه آماج حملات قرار گرفته و کشتارهای بی‌رحمانه همچنان ادامه دارد اما مقابله با اسرائیل بدون شک برای نتانیاهو هزینه‌های زیادی خواهد داشت. توجه داشته باشید که رژیم صهیونیستی در خلال مذاکرات دوحه بحث حمله به رفح را مطرح می‌کند و به همین دلیل یک بلوف دوگانه را به میان می‌کشد اما فکر نمی‌کنم در قطر امتیازات خاصی از سوی حماس به رژیم صهیونیستی داده شود. اگر حمله به رفح توسط ارتش اسرائیل انجام شود، بدون شک حماس هم فشار را بر اسرائیل افزایش خواهد داد و بی‌شک تلفات ارتش رژیم صهیونیستی افزایش پیدا می‌کند.

اگر مذاکرات در دوحه به نتیجه برسد و ورود کمک‌های بشردوستانه به انضمام ترمیم زیرساخت‌ها انجام شود باز هم اسرائیل یک باخت مهم را برای خود رقم خواهد زد. این در حالیست که احتمال دارد با اجرای توافق، اسرائیل مجدداً در خلال اجرای آن از این توافق خارج شود. از سوی دیگر ممکن است ایالات متحده فشار را علیه اسرائیل برای جلوگیری از برخی اتفاقات افزایش دهد که این موضوع هم نگرانی واشنگتن را به ضرر تل‌آویو به اثبات می‌رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز