خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

ریاض نمی‌خواهد جنگ غزه به منطقه و خصوصاً یمن سرایت کند/نتانیاهو به دنبال ضربه زدن به وجهه بایدن است/ فرصت آمریکا به اسرائیل برای پایان جنگ

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۶۲۵

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: اگر آمریکا به یمن واکنش مستقیم و رادیکال نشان دهد یمنی‌ها هم حملات خود علیه کشتی‌های اسرائیل را افزایش خواهند داد و ضربات جدی به تجهیزات و تاسیسات آنها وارد می‌کنند.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به درخواست عربستان از آمریکا برای خویشتنداری در قبال انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شکی نیست که عربستان در مورد وضعیت فعلی یمن و باب‌المندب و حتی دریای سرخ و همچنین گسترش جنگ از غزه به منطقه نگران است اما رسانه‌های عربستان سعودی تلاش می‌کنند که همانند ادبیات و قرائت اسرائیل، تحلیل‌های خود را از جنگ در غزه منتشر کنند؛ به گونه‌ای که ریاض دستاوردهای مقاومت فلسطین را در این ایام اخیر نادیده گرفته است. باید توجه داشت که ادامه این روند در دریای سرخ و باب‌المندب به نوعی جلو رفته که منافع ایالات متحده را هدف قرار داده و در سال ۲۰۱۹ هم شاهد آن بودیم که تاسیسات آرامکو مورد هجمه یمنی‌ها قرار گرفت و ریاض در این محور تحت فشار بود. 

وی ادامه داد: این در حالیست که در سوابق تاریخی و از قدیم‌الایام هم حمله به یمن خروجی نداشته است و اتفاقاً آمریکایی‌ها هم به خوبی می‌دانند که حمله مستقیم به یمن می‌تواند آنها را وارد یک باتلاق جدید در منطقه کند. باید متوجه بود که انصارالله یمن همین حالا هم در حال ضربه زدن به منافع آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. به همین دلیل ریاض و واشنگتن نمی‌خواهند جنگ در منطقه توسعه پیدا کند؛ چراکه بدون شک آنها آسیب‌دیدگان اصلی خواهند بود. منافع ایالات متحده هم در این میان به تامین منافع عربستان و کشورهای منطقه گره زده شده که تأمین سوخت کشورهای غربی هم در این بین یکی از مشکلات آنها خواهد بود. افزون بر اینکه اگر ایالات متحده به یمن واکنش مستقیم و رادیکال نشان دهد یمنی‌ها هم حملات خود علیه کشتی‌های اسرائیل را افزایش خواهند داد و ضربات جدی به تجهیزات و تاسیسات آنها وارد می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مجموع اقدامات را می‌توانیم هدف قرار دادن مستقیم منافع عربستان و آمریکا تلقی کنیم که در نهایت حالا ریاض وارد میدان شده است. واقعیت این است که ورود عربستان به پرونده مقابله یمنی‌ها با اسرائیل و آمریکا به این دلیل است که ریاض می‌خواهد چهره آمریکا در این میان را تطهیر کند تا در نهایت اینگونه وانمود کنند که عربستان از واشنگتن درخواست کرده تا با یمنی‌ها خویشتن‌دار باشد. این در حالیست که نقطه ثقل این ماجرا را باید غزه و حملات اسرائیل به این منطقه و جنگ جاری در این باریکه دانست. درست است که نوار غزه به طور کلی شبه ویران شده اما مقاومت فلسطین این موضوع را برای خود یک فرصت تاریخی می‌داند تا بتوانند دهه‌ها ظلم رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را جواب دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان باید متوجه باشیم که روزانه تعداد زیادی از سربازان اسرائیل در جنگ با حماس کشته می‌شوند اما تل‌آویو، اخبار این مسأله را منتشر نمی‌کند و به نوعی سانسور را در دستور کار رسانه‌های خود با این محوریت قرار داده است. واقعیت این است که عربستان در حال اعمال فشار بر آمریکا است تا واشنگتن هم بر اسرائیل فشار بیاورد و جنگ غزه را پایان بدهد. تمامی این شرایط در حالی پیش می‌رود که ضرر و زیان اقتصادی اسرائیل هم در این مدت بسیار زیاد بوده و از منظر دیگر وجهه نتانیاهو هم تخریب شده است. از سوی دیگر گمان می‌رود که نتانیاهو به دنبال ضربه زدن به وجهه بایدن است و به همین جهت گفته می‌شود ایالات متحده به اسرائیل یک فرصت دو هفته‌ای داده تا جنگ را با یک دستاورد حداقلی تا اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی به پایان برساند؛ چراکه اگر این روند ادامه داشته باشد بدون تردید شرکای منطقه‌ای ایالات متحده و اروپا هم با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز