خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد:

دلایل حضور اسرائیل در رزمایش مشترک آمریکا و اعراب/ سناریوی تل‌آویو برای تعمیق نفوذ نظامی در دریای سرخ و باب‌المندب

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۵۵۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل با حضور در کنار ارتش کشورهای عربی به آنها این سیگنال را مخابره می‌کند که تهدید شماره یک آنها تهران است و تل‌آویو علیه این تهدید در کنار آنها قرار دارد.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره با زمینه‌چینی رژیم‌صهیونیستی برای نفوذ در تنگه باب‌المندب با حضور در رزمایش دریای سرخ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هدف کلی رزمایش مشترک کشورهای عربی و ایالات متحده در دریای سرخ که به رهبری واشنگتن برگزار شده ابعاد گوناگونی دارد؛ چراکه برای اولین بار ارتش رژیم صهیونیستی هم در این رزمایش کنار کشورهای عربی حضور دارد. توجه داشته باشید زمانی که بایدن روی کار آمد، بسیاری از دولت‌های منطقه به این نتیجه رسیدند که ایالات متحده قرار است خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس را ترک کند و صرفاً به دنبال تقابل با چین و روسیه خواهد بود. تا جایی که حالا آمریکایی‌ها با استفاده از ناتو به دنبال آن هستند تا کشورهای جدا شده از شوروی سابق را با خود و علیه مسکو همراه کنند. بر این اساس تحلیلگران کشورهای عربی به این نتیجه رسیدند که چنین اقدامی می‌تواند به معنای خروج آمریکا از منطقه باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که رزمایش مذکور با تحریک اسرائیل، دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه آمریکایی‌ها به امارات و عربستان سیگنال حمایت نظامی امنیتی ارسال کنند و دوم بحث کانالیزه کردن پرونده یمن با محوریت اسرائیل و اعراب مطرح است. توجه داشته باشید انصارالله یمن به این نتیجه رسیده که شکنندگی بافت ساختاری امارات از حیت امنیتی بیش از عربستان سعودی است و به همین دلیل می‌بینید حملات آنها به امارات افزایش پیدا کرده است. در گذشته شاهد آن بودیم که انصارالله با حمله به منافع عربستان منتظر پاسخ ریاض در ابعاد مختلف می‌ماند اما حالا آنها اقتصاد و امنیت امارات را هدف گرفته‌اند. در این میان باید توجه شود که سعودی‌ها اساساً به دنبال تصرف صنعا و یکپارچگی یمن به نفع خود و کشاندن آن زیر پرچم‌شان هستند، اما امارات بحث یمن جنوبی را مطرح کرده که همچنان بر اجرای این سناریو اصرار دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس معتقدم که شاهد استمرار حملات به ابوظبی از سوی انصارالله خواهیم بود اما نکته بسیار مهم، بحث حضور ارتش اسرائیل در رزمایش دریای سرخ است. توجه داشته باشید که شاهرگ اقتصادی تل‌آویو، بحث کشتیرانی به حساب می‌آید و برای آنها حفظ امنیت در باب‌المندب و دریای سرخ بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس آنها با قرار گرفتن در کنار کشورهای عربی، به دنبال آن هستند تا خود را در عرصه نظامی همسو با اعراب منطقه نشان دهند. در سوی دیگر ماجرا، اسرائیل با این اقدام به اعراب منطقه این سیگنال را مخابره می‌کند که تهدید شماره یک آنها تهران است و تل‌آویو علیه این تهدید در کنار آنها قرار دارد. به طور کلی، این اقدام پس از حملات انصارالله به امارات و عربستان، نشانگر ایجاد یک اتحاد نظامی توسط آمریکا و اسرائیل است تا بتواند این کشورها را زیر پرچم خود و در راستای منافع‌شان حفظ کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که داده‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال کمرنگ کردن نفوذ و حضور خود در منطقه هستند اما توجه داشته باشید که کشورهای عربی به دلیل فضای سیاسی داخلی خود صرفاً ارتباط‌شان با اسرائیل در دریای سرخ را با حضور در رزمایش به رخ می‌کشند. هدف اصلی رژیم صهیونیستی از حضور در این رزمایش، آشکارسازی و علنی کردن حضور نظامی خود در کنار اعراب است تا بتواند بیش از گذشته نفوذش را در دریای سرخ توسعه دهد. این آشکارسازی در آینده علنی‌تر خواهد شد و به همین دلیل ممکن است به زودی مانورهای مشترک اسرائیل با کشورهای عربی، بدون حضور آمریکا را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز