خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

کابینه نتانیاهو معتقد است با افراط‌گرایی می‌تواند شکست‌های منطقه‌ای را جبران کند/ سکوت جامعه جهانی فاجعه بزرگ‌تری از جنایات رژیم صهیونیستی است/ اسرائیل در مسیر نابودی قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۲۳۳

یک کارشناس خاورمیانه گفت: اکنون ائتلافی از احزاب افراطی که به نوعی تحجر بر آن‌ها حاکم است، زمام امور را در اسرائیل به دست گرفتند و تصورشان این است که با افراط‌گرایی می‌توانند شکست‌های این رژیم در منطقه را جبران کنند چرا که امروز نه تنها غزه در یک موقعیت برتر قرار دارد بلکه کرانه باختری در مسیر مسلح شدن قرار دارد و مردم با انگیزه بالا خودشان را مسلح می‌کنند؛ لذا تصور غلط این کابینه این است که آنچه در غزه و کرانه باختری صورت گرفته است و حرکت و پتانسیل مبارزاتی فلسطینی‌ها در نتیجه عدم سرکوب است.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی تحولات اراضی اشغالی فلسطین در سال گذشته و در پاسخ به این پرسش که چالش‌های کابینه بنیامین نتانیاهو در ماه‌های آینده چه خواهد بود، گفت: اسرائیل طی چند سال اخیر دچار تلاطم‌ها و فراز و نشیب‌ زیادی بوده کمااینکه بارها پارلمانش منحل شده، دولتش سقوط کرده و انتخابات زودهنگام برگزار شده است و همین امر نشانه این است که رژیم صهیونیستی در مسیر نابودی قرار گرفته است. آنچه در آخرین انتخابات کنست اتفاق افتاد، به یک‌باره دیدیم که از دل این بحران، بنیامین نتانیاهو با تشکیل کابینه‌ای افراطی بر سر کار آمد. روی کار آمدن این افراطی‌ها نتیجه همان فراز و نشیب‌هاست.

وی ادامه داد: اکنون ائتلافی از احزاب افراطی که به نوعی تحجر بر آن‌ها حاکم است، زمام امور را به دست گرفتند و تصورشان این است که با افراط‌گرایی می‌توانند شکست‌های اسرائیل در منطقه را جبران کنند چرا که امروز نه تنها غزه در موقعیت برتری قرار دارد، بلکه در کرانه باختری در مسیر مسلح شدن قرار دارد و مردم با انگیزه بالا خودشان را مسلح می‌کنند؛ لذا تصور غلط این کابینه این است که آنچه در غزه و کرانه باختری صورت گرفته است و حرکت و پتانسیل مبارزاتی فلسطینی‌ها در نتیجه عدم سرکوب است.

وی افزود: حال آن که این تصور غلط است و حتی در زمان سرکوب گسترده نیز مبارزه مردم فلسطین در جریان بوده تا جایی که بیشترین مبارزه مردم غزه در زمان آریل شارون یکی از نخست‌وزیرهای سرکوبگر و افراطی رژیم صهیونیستی بود و در زمان او غزه توانست به استقلال نسبی برسد. در کرانه باختری نیز به نظر می‌رسد همین روند در جریان است و در جریان افراطی‌گری‌های این کابینه افراطی در شهرهای مختلف مانند نابلس، جنین، بیت ‌حم و رام‌الله هفته‌ای نیست که تعدادی از جوانان فلسطینی به شهادت نرسند و مسلما این روند تکرار ماجرای غزه خواهد بود. 

این کارشناس غرب آسیا گفت: این جنایات در حالی اتفاق می‌افتد که نه دولت‌های غربی و نه دولت‌های عربی مدعی طرفداری از فلسطین نسبت به این کشتار وسیع که روزانه در اراضی اشغالی اتفاق می‌افتد عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند و سکوت کرده‌اند و این فاجعه بزرگتری از جنایات رژیم صهیونیستی است. 

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها پیش از روی کار آمدن این کابینه افراطی، در منطقه متحمل شکست‌هایی شده بودند که مهمترین آن‌ها مربوط به طرح معامله قرن یا صلح ابراهیم است که در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا کلید خورد و تصورشان این بود که با جنجال می‌توانند همه کشورهای عربی را به امضای صلح با اسرائیل وادار کنند اما چنین نشد و تنها چند کشور از جمله امارات و بحرین به طرح معامله قرن پیوستند و این طرح عملا شکست خورد. 

وی افزود: لذا در عرصه برون‌مرزی نیز این گروه‌های افراطی برنامه دارند تا مانند چند دهه قبل، جنگ‌هایی را به منطقه تحمیل کنند و با به کار گیری نیروهای هوایی و موشکی بتوانند ضرباتی را به کشورهای محور مقاومت وارد کنند. اینجا هم البته دچار اشتباه هستند که وقتی حتی توان مقاومت در برابر غزه را ندارند و طی ۱۰ جنگ طی ۱۷ سال گذشته شکست خورده‌اند و طبیعی است که در برابر کشورهای بزرگ شکست خواهند خورد. اسرائیل به هیچ عنوان توان مقابله با کشورهای منطقه را ندارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز