خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیامد کناره‌گیری احتمالی «نفتالی بنت» از سیاست برای راستگراهای افراطی/ آثار تعدد انتخابات اسرائیل بر ساختار سیاسی - اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۳۴۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: تکرار انتخابات در سرزمین‌های اشغالی شاید برای سیاستمدارانی مانند نخست‌وزیر سابق جالب باشد اما برای ساکنان این مناطق و حتی اعراب حاضر در آنجا بسیار آزاردهنده خواهد بود.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به احتمال کناره‌گیری «نفتالی بنت» نخست‌وزیر جانشین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سیاست پس از انتخابات آتی کنست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی را می‌توان در شرایط کنونی در رفتار احزاب و سیاستمداران این رژیم مشاهده کرد. توجه داشته باشید که عدم موفقیت‌های سیاسی و شکست‌های مستمر در منطقه و اراضی اشغالی، به نوعی باعث ایجاد اختلاف داخلی میان صهیونیست‌ها شده است. در این میان با توجه به نظرسنجی‌ها و انتخابات آزمایشی که برای وزن‌کشی‌های سیاسی در تل‌آویو برگزار می‌شود، تاکنون هیچ کدام از احزاب و طیف‌های سیاسی نتوانستند به یک جایگاه قابل قبول در مورد شرایط سیاست داخلی اسراییل برسند. به عنوان مثال نمایندگان عرب پارلمان اسراییل که در این میان می‌توانند نقش بسزایی در انتخابات و همچنین برگزیدن نخست‌وزیر داشته باشند، عموماً توسط صهیونیست‌ها به حاشیه رانده شده بودند ولی حالا این نمایندگان عرب به یک وزنه سیاسی تبدیل شدند و می‌توانند در روند سیاسی رژیم صهیونیستی تأثیر بگذارند.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه بود کسانی مانند نفتالی بنت (رهبر حزب یمینا و نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) و برخی دیگر از چهره‌های شاخص سیاسی به نوعی در حال رصد اوضاع هستند و در این میان اتفاق‌هایی رخ داده که می‌تواند در عرصه سیاسی اسراییل تاثیرگذار باشد. قرار بر این بود که نخست وزیر پیشین اسراییل قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی آینده، از قدرت کناره‌گیری کند اما برای اینکه حزب متبوعش منحل نشود و بتواند راهبرد خودش و جریان تحت رهبری‌اش را پیش ببرد، اعلام کرده است که فعلاً در عرصه سیاسی باقی خواهد ماند و در نهایت پس از برگزاری انتخابات کناره‌گیری می‌کند. اما به هر ترتیب معتقدم که خروج نفتالی بنت از ساختار سیاسی اسراییل، به جناح راست افراطی این رژیم ضربه خواهد زد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت مشخص در ساختار سیاسی تل‌آویو این است که تعدد احزاب در این هرم قدرت یک مشکل اساسی به حساب می‌آید و به همین دلیل فکر می‌کنم که رفتن او از سیاست تا حدودی به جناح تندروی اسراییل ضربه خواهد زد. توجه کنید که ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی و پس از فراز و فرودهای سیاسی و نظامی اخیر به نوعی با یک سری از مشکلات دست به گریبان است که مهمترین آن را باید برگزاری چندباره انتخابات دانست. تکرار این روند سیاسی شاید برای سیاستمدارانی مانند بنیامین نتانیاهو (رهبر حزب لیکود و نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) و دیگران به جهت کسب قدرت جالب باشد اما به هر ترتیب برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی و حتی اعراب حاضر در آنجا بسیار آزار دهنده خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک تعدد انتخابات در اسراییل تبعات منفی سیاسی و اجتماعی خواهد داشت و کناره‌گیری احتمالی بنت را باید نتیجه همین مسایل بدانیم که البته در گذشته هم قابل پیش بینی بود. اما مساله فعلی در اسرائیل این است که بسیاری از احزاب به دنبال سهم‌خواهی خاص خود هستندو هر کدام از راهبران احزاب که ریشه در این ساختار دارند حاضر نیستند تا با یکدیگر کنار بیایند. از سوی دیگر باید متوجه باشیم که برخی از احزاب مذهبی در سرزمین‌های اشغالی چشمشان به امثال نفتالی بنت است و نمی‌توانند این اشخاص را از دایره تحلیل خود حذف کنند یا آنها را کنار بگذارند. بر این اساس ممکن است که در آینده‌ای نه چندان دور بنت برای خودش یک جایگزین معرفی کند یا به صورت پنهانی از یک فرد خاص حمایت کند تا اندیشه راست‌گرای او و هم‌فکرانش همچنان در اسرائیل پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز