خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

انتظار از سازمان همکاری اسلامی برای واکنش به اقدام‌های اسرائیل بیهوده است/نتانیاهو با نقض تصمیمات کنفرانس عقبه، به واشنگتن دهن‌کجی کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۹۵۸

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: لحن تند، غیرمعمول و شاید بی‌سابقه از سوی آمریکایی‌ها در انتقاد از اظهارات یک مقام صهیونیست را تا به حال به این صورت ندیده بودیم و این نشان دهنده این است که میزان نارضایتی ظاهری ایالات متحده دارای معانی خاصی است.

مصدق مصدق‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل واکنش‌های بین‌المللی به اظهارات بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل که خواهان محو روستای فلسطینی حواره شده بود، گفت: می‌دانیم که آمریکایی‌ها نسبت به این اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی ابراز نارضایتی کرده‌اند که خواستار محو یک دهکده فلسطینی به نام حواره شده است؛ واشنگتن عنوان کرده است که اظهارات وی نفرت‌انگیز، غیرمسئولانه و منزجرکننده است و همچنین از نتانیاهو خواسته بودند که این اظهارات را به‌صورت علنی رد کند.

وی ادامه داد: این لحن تند، غیرمعمول و شاید بی‌سابقه از سوی آمریکایی‌ها در انتقاد از اظهارات یک مقام اسرائیلی را تا به حال به این صورت ندیده بودیم و این نشان‌دهنده این است که میزان نارضایتی ظاهری ایالات متحده دارای معانی خاصی است. البته فراموش نکنیم که بخشی از این خشم آمریکایی‌ها ناشی از حادثه ترور خبرنگار آمریکایی- فلسطینی شیرین ابوعاقله است که در آن مقطع هم این اقدام را محکوم کردند و خواستار توقف اقدام‌های رژیم صهیونیستی شدند و دلیل دوم نارضایتی آمریکا نیز مرتبط با نشست عقبه اردن است که به پیشنهاد آمریکا برگزار شد که اسرائیل با دهن‌کجی به خواست واشنگتن تصمیمات این نشست را اجرا نکرد.

وی افزود: البته در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا خواستار کاهش تنش در اراضی اشغالی است، باید بگوییم آن‌ها علاقه‌ای به مردم فلسطین ندارند و به دلیل حفظ منافع خودشان نارضایتی خود را به اسرائیل اعلام می‌کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در واکنش به این فضای ایجاد شده، اسموتریچ عنوان کرده که منظورش محو دهکده نبود بلکه محو تروریست‌ها بوده است. با این حال فراموش نکنیم که دولت نتانیاهو یک دولت افراطی است و اقداماتش تداوم دارد و شخص نتانیاهو نیز هیچ واکنشی به اظهار نگرانی آمریکا نشان نداده است در حالی که این درخواست وزیر اسرائیلی با قطعنامه‌های بین‌المللی در تضاد است که از اسرائیل می‌خواهد از کرانه باختری عقب‌نشینی کند.

مصدق پور در واکنش به این پرسش که در حالی شاهد واکنش چندین باره ایالات متحده و کشورهای اروپایی به اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها هستیم که کشورهای مسلمان به محکومیت‌های یکجانبه اکتفا کرده و حتی مقرر نشده تا نشستی فوق‌العاده از سوی سازمان همکاری اسلامی به این موضوع بپردازد، دلیل این انفعال چیست، گفت: این سخنان در سطح کشورهای غربی و جهان عرب واکنش‌هایی به همراه داشت است اما اینکه انتظار داشته باشیم سازمان همکاری اسلامی واکنشی داشته باشد بیهوده است چرا که هدایت این سازمان به عهده عربستان سعودی است که در آستانه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار دارد که همیشه به آرمان فلسطین خیانت کرده است. در نتیجه اینکه فکر کنیم کشورهای مسلمان بتوانند اقدامی انجام دهند انتظار بی‌جایی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز