خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل در تلاش برای نفوذ در قاره آفریقاست/ اخراج از اجلاس آفریقا بر خلاف پیش‌بینی‌های تل‌آویو بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۰۶۹

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اسرائیل در تلاش است تا پروژه عادی‌سازی روابط را با کشورهای آفریقایی پیش ببرد و اخراج از اجلاس آفریقا بر خلاف پیش‌بینی‌های تل‌آویو بود و همین امر نیز موجب شد تا نسبت به آن واکنش تندی نشان دهند.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر اخراج هیأت اسرائیلی از نشست افتتاحیه اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا و در پاسخ به این پرسش که رژیم صهیونیستی به دنبال تحقق چه اهدافی از شرکت در اجلاس اتحادیه آفریقا و عضویت به عنوان ناظر در این اتحادیه بود، گفت: صهیونیست‌ها سال‌هاست که در تلاش هستند تا در کشورهای آفریقایی نفوذ کنند. تلاش‌شان برای ارتباط با سودان، اتیوپی و چند کشور فقیر آفریقایی در همین چارچوب قابل بررسی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اما کشورهای آزاده و مستقلی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی نیز هستند که با رژیم اسرائیل به عنوان یک رژیم نژادپرست ملت تحت اشغال فلسطین را سرکوب می‌کند، سر سازگاری ندارند و مخالف حضور این رژیم در قاره آفریقا هستند و در اجلاس افتتاحیه اتحادیه آفریقا نیز همین دو کشور تلاش کردند تا هیات اسرائیلی از این نشست اخراج شود.

وی افزود: اسرائیل علاوه بر عضویت ناظر در اتحادیه آفریقا در تلاش است تا به عضویت این اتحادیه دربیاید اما خوشبختانه آنچه در آدیس آبابا رخ داد، نشان داد که حداقل دستاوردهای تا امروز رژیم صهیونیستی برای نفوذ در این اتحادیه را باطل می‌کند. اسرائیل همچنین در تلاش است تا پروژه عادی‌سازی روابط را با کشورهای آفریقایی پیش ببرد و اخراج از اجلاس آفریقا بر خلاف پیش‌بینی‌های تل‌آویو بود و همین امر نیز موجب شد تا نسبت به آن واکنش تندی نشان دهند. 

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این پرسش که اسرائیل در آخرین تلاش برای به راه انداختن ماشین عادی‌سازی روابط با کشورهای مسلمان، این موضوع را به سودان پیشنهاد داده است اما شاهد بودیم که مردم این کشور تظاهرات گسترده‌ای را در مخالفت با احتمال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برگزار کردند، با توجه به اخراج از جلسه اتحادیه آفریقا چه چالش‌های جدیدی در قاره سیاه پیش روی بنیامین نتانیاهو خواهد بود، گفت: نخست باید تاکید کنم که سودانی‌ها قولی بابت عادی‌سازی روابط به اسرائیل نداده‌اند و رهبر کودتای نظامی گفته است که این مساله زمانی تعیین تکلیف خواهد شد که حکومت به غیرنظامیان منتقل شود. طبیعتا اگر قرار بر انتقال قدرت به غیرنظامیان باشد، حکومت بعدی به هیچ عنوان زیر بار این مسأله و خفت و ننگ نخواهد رفت چرا که سودان کشوری مسلمان و ضد رژیم صهیونیستی است همانطور که باقی کشورهای مسلمان عربی نیز مخالف این رژیم هستند. 

وی افزود: شما شاهد هستید که روابط مغرب با اسرائیل عادی شده است اما در نظرسنجی‌هایی که در جهان عرب صورت گرفته، ملت مغرب شدیدترین مواضع را نسبت به رژیم صهیونیستی دارند. بنابراین این وضعیت در تمام کشورهای عربی حاکم است و این وضعیت مسیر اسرائیل را برای ورود به آفریقا و برقراری روابط با سودان و سایر کشورهای آفریقایی سخت‌تر خواهد کرد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز