خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو می‌خواهد پرونده فساد خود و همسرش را امحا کند/ اختلافات میان احزاب اسرائیلی بسیار بالاست/ افکار عمومیِ غرب هر روز نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی بیدارتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۷۰۱

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: کاهش اختیارات دستگاه قضا در اسرائیل به تقویت قوه مجریه منجر می‌شود و می‌تواند دست کابینه را برای انتخابات آینده باز کند و با قدرت بیشتری که به دست می‌آورد در صحنه مانور دهد و این هدف دوم و اساس و جوهره این قانون است.

احمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تصویب قانون کاهش اختیارات دستگاه قضایی در اسرائیل به‌رغم مخالفت مردم و حتی حاشیه های بالای جلسه کنست و در پاسخ به این پرسش که بنیامین نتانیاهو چه اهدافی را در تلاش برای تصویب این قانون دنبال کرده است، گفت: بنیامین نتانیاهو از تلاش برای تصویب قانون کاهش اختیارات دستگاه قضایی دو هدف را دنبال کرده است؛ نخست اینکه پرونده قضایی خودش را امحا کند که با توجه به فساد خود و همسرش، مانعی در برابر مأموریت سیاسی‌اش نبوده و بهانه‌ای برای جلوگیری از کاندیداتوری او در دفعات آتی انتخابات نباشد.

وی ادامه داد: به‌صورت کلی دموکراسی که سنگش را در اسرائیل به سینه می‌زنند رو به پایان است چرا که تناقضات داخلی و سطح اختلافاتی که میان احزاب پیش آمده بسیار بالا است. در این سیستم فعلی اگر بخواهند ادامه دهند احتمال فروپاشی هم می‌تواند مطرح باشد.

وی افزود: بنابراین کاهش اختیارات دستگاه قضا به تقویت قوه مجریه منجر می‌شود و می‌تواند دست کابینه نتانیاهو را برای انتخابات آینده باز کند و با قدرت بیشتری که به دست می‌آورد در صحنه مانور دهد و این هدف دوم و اساس و جوهره این قانون است.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این پرسش که اقدام‌‌های کابینه افراطی نتانیاهو از جمله تداوم شهرک‌سازی‌ها و تصویب قانون کاهش اختیارات دستگاه قضا موجب واکنش کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده به عنوان حامیان رژیم صهیونیستی شده است، این واکنش‌ها تا چه میزان بر جایگاه بین‌المللی اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود، گفت: افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی کارش را با این هدف آغاز کرد تا در همگرایی احزاب راست‌گرای افراطی از تناقضات داخلی اسرائیل عبور کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه افکار عمومی در غرب به ویژه اروپا روز به روز بیدارتر می‌شوند و نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرد، سران این کشورها مجبور هستند تا برای جلوگیری از افزایش ضدیت با رژیم صهیونیستی، نسبت به این موضوعات واکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در دموکراسی غرب، نظر مردم و افکار عمومی در انتخابات‌ها بسیار سرنوشت‌ساز است، لذا سیاستمداران غربی مجبور هستند تا در برابر اقدام‌های رژیم صهیونیستی موضع بگیرند. آمریکا و اروپا الان مجبور هستند در برابر اقدامات افراط‌گرایانه کابینه نتانیاهو موضع بگیرند و واکنش نشان دهند تا افکار عمومی کشورهایشان جریحه‌دار نشود و البته مسلمانان هم نسبت به این موضوعات حساسیت خاصی دارند و کشورهای غربی نمی‌خواهند در مقابل کشورهای مسلمان قرار بگیرند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز