خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

تل‌آویو از تعمیق ارتباط سوریه و حماس احساس خطر می‌کند/ دمشق در طول بحران تروریستی، حمایت از آوارگان فلسطینی را قطع نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۹۰۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: بیش از پنج دهه است که سوریه از آزادی فلسطین حمایت کرده و حالا روابط جریان‌های مقاوت فلسطینی و دمشق برای اسراییل یک تهدید علنی به حساب می‌آید.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد دیدار مقام‌های جنبش حماس با رئیس‌جمهوری و مقام‌های سوریه در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: با توجه به سفر اخیر هیأت سیاسی جنبش حماس به دمشق و دیدار مقام‌های این جریان با بشار اسد باید به این نکته توجه کنیم که به‌رغم فضاسازی‌هایی که از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون انجام شده، ارتباط میان دو طرف برقرار بوده است. بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های عربی و غربی اعلام کردند که روابط دمشق با حماس از همان ابتدای بحران سوریه به صورت کلی قطع شده بوده اما باید بگویم که این تحلیل درست نیست و در نهایت دیدارهای اخیر را باید یک نقطه عطف سیاسی بدانیم. در طول بحران تروریستی در سوریه و در اوج مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی در این کشور شاهد بودیم که دمشق از فلسطینی‌ها حمایت کرد و مهاجران فلسطینی حاضر در اردوگاه‌های سوریه مورد حمایت دولت این کشور قرار داشتند.

 وی ادامه داد: دولت سوریه حتی حساب برخی از فلسطینی‌ها که به جریان‌های رادیکال علیه این کشور پیوسته بودند را از سایر مردمان فلسطین جدا کرد و تمام اردوگاه‌های موجود در خاک سوریه نه تنها در این مدت حمایت شدند، بلکه ارسال کمک‌های بشردوستانه به آنها هم انجام می‌شد. تقریباً از پنج سال پیش که فضای سیاسی سوریه به نفع این کشور و دولت آن رقم خورد، آرام آرام شاهد بازگشت نمایندگی‌های دیپلماتیک بسیاری از کشورهای منطقه به دمشق بودیم و حماس هم در این میان ارتباطش با سوریه را تقویت کرد. به همین جهت باید گفت که دیدار هیأت سیاسی حماس با مقام‌های سوریه یک اتفاق سیاسی مهم در اتمسفر این کشور به حساب می‌آید. بدون شک چسبندگی حماس و سوریه و سایر جریان‌های مقاومت می‌تواند روح و روان اسراییل را خراش دهد و به نوعی تل‌آویو از آن هراس دارد؛ چراکه بیش از پنج دهه است که سوریه از آزادی فلسطین حمایت کرده و روابط جنبش‌های آزادیب‌خش فلسطین و دمشق برای اسراییل یک تهدید علنی به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که موضع یکپارچه مقاومت می‌تواند برای مابقی کشورها هم الگوساز باشد و قطعاً واکنش‌های منفی غرب و اسراییل که طی روزهای اخیر مشاهده کردیم از همین مساله نشأت می‌گیرد. تردیدی وجود ندارد که روابط دولت سوریه با جریان‌های مقاومت فلسطین از جمله جنبش حماس هیچگاه از نظر آمریکا و اسراییل دور نبوده و رسانه‌ای شدن این دیدار قطعاً آنها را در فاز عملیاتی روانی و مباحث سیاسی تحریک کرده کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همین چند روز پیش بود که بحث تشدید اجرای قانون سزار علیه سوریه در دستور کار کنگره آمریکا قرار گرفت و قرار بر تعمیق اعمال فشار بر دمشق شده است. این خود نشان می‌دهد غرب از هیچ اهرم فشاری علیه دمشق چشم پوشی نکرده و بدون شک ملاحظات اسراییل هم از سوی واشنگتن در این بین مد نظر قرار می‌گیرد. به همین جهت فکر می‌کنم بالاترین اقدام‌ها علیه سوریه انجام شده است و حالا هم عصبانیت غرب از نزدیکی دمشق و حماس به یکدیگر به خاطر این است که اسرائیل تهدید را بیش از گذشته زیر گوش خود حس می‌کند. لذا این یکپارچگی می‌تواند پیام مهمی برای تل‌آویو به حساب بیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز