خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر استراتژی اسرائیل در حمله به سوریه ریشه در حوادث ۲۰۱۸ دارد/ مسکو نمی‌خواهد آسمان دمشق بیش از این شلوغ شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۳۱۳

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: هدف قرار گرفتن دو جنگنده اسرائیل از سوی سوریه در سال ۲۰۱۸ باعث عقب‌نشینی اسرائیل و تغییر استراتژی این رژیم شد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به ناکامی‌های اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به خاک سوریه و تقابل پدافند هوایی دمشق با این حملات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: حملات اسرائیل به سوریه از همان آغاز بحران دمشق از سوی رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار داشت که صرفاً بحث هدف قرار دادن پایتخت سوریه نبود و به مناطق و نقاط دیگر هم کشیده شد. این حملات برخاسته از استراتژی نظامی - امنیتی اسرائیل است که به نوعی معتقدند باید محور مقاومت در منطقه به شدت تضعیف شود. اسرائیلی‌ها معتقدند در جغرافیایی که جنگ وجود دارد باید یک جنگ دیگر در درون آن درگیری‌ها ایجاد شود تا در نهایت تل‌آ‌ویو منافع خود را تامین کند؛ به عبارتی دیگر حملات اسراییلی‌ها به سوریه را باید هدف قرار دادن مؤلفه‌های ضد منافع اسرائیل دانست که طی یک دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته است.

وی ادامه داد: اسرائیل بارها اعلام کرده که برخی از پایگاه‌های نظامی سوریه یا حتی کامیون‌های حامل موشک‌ها را مورد هدف قرار داده اما به هر ترتیب دلیل اصلی آنها برای اجرای این پروژه، جلوگیری از تعمیق نفوذ محور مقاومت بوده است که این دقیقاً بر خلاف منافع آنها قلمداد می‌شود. این حملات از حدود سه سال پیش یعنی از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون به نوعی تشدید شد و در مقابل، ارتش سوریه هم نشان داد که با در اختیار داشتن سامانه‌های پدافندی توانسته بخشی از حملات هوایی و موشکی اسرائیل را خنثی کند. در این میان باید به این نکته توجه داشته باشید که در تمام دنیا هیچ سامانه پدافندی وجود ندارد که به صورت صد در صدی تمام اهداف را مورد حمله قرار دهد و آنها را خنثی کند، اما آنچه که موجب ترس اسراییلی‌ها و تغییر استراتژی آنها در قبال دمشق شد، سرنگونی دو جنگنده تل آویو در سال ۲۰۱۸ بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در آن سال یک فروند جنگنده اف- ۱۵ و یک فروند جنگنده اف- ۱۶ متعلق به نیروی هوایی اسرائیل توسط پدافند سوریه مورد هدف قرار گرفت که خلبانان آنها خودشان را از کابین خارج کردند، اما نهایت سعی‌شان این بود که پیکره جنگنده‌ها در خاک سوریه سقوط نکند. آنها در نهایت توانست پیکره جنگنده‌های خود را در جولان اشغالی به زمین بزنند و خودشان را قبل از سقوط خارج کرده بودند. این اتفاق در نهایت باعث عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی شد اما پس از چند وقت و در زمان دولت دونالد ترامپ، ۴۰ فروند جنگنده اف- ۳۵ به سازمان رزم نیروی هوایی اسرائیل اضافه شد که این به نوعی چرخش نظامی به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آن تاریخ به بعد عموما حملات اسرائیلی‌ها از مدیترانه انجام شد و کمتر از جنگنده‌‌ها علیه سوریه استفاده کردند. اخباری هم که در فضای مجازی منتشر می‌شد، نشان می‌داد که اغلب موشک‌ها از سوی دمشق شکار شده و خسارات زیادی هم به بار نیامده است که در مجموع نشان از دفع حملات اسرائیل به سوریه داشت. اخیراً هم روسیه اعلام کرده که ۹ موشک را بر روی رادار ردزنی کرده اما مشخص نیست که آیا این ۹ فروند موشک شکار شده است یا خیر. اینکه روس‌ها صراحتاً این اخبار را علنی می‌کنند به نوعی نشان می‌دهد که مسکو در تامین امنیت آسمان سوریه نقش دارد و حاضر به مشاهده حملات بیشتر نیستند. از طرفی دیگر به نظر می‌آید که مسکو نمی‌خواهد آسمان سوریه بیش از این شلوغ شود و سعی در مدیریت اوضاع دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز