خبرگزاری کار ایران

بخشایشی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد همکاری جدید ترکیه و اسرائیل در محور صادرات انرژی/ دلایل فعال شدن مجدد آنکارا در شمال سوریه

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۵۴۲

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: مؤلفه‌های میدانی و سیاسی موجود در سوریه پیچیده شده و اسراییل به دنبال شلوغ کردن مجدد سوریه برای مشغول کردن تهران است.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به همزمانی همکاری ترکیه با اسرائیل در حوزه انرژی و تحرکات جدید آنکارا در شمال سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از آنکه بخواهیم مناسبات جدید اسراییل و ترکیه را مورد بررسی قرار دهیم باید بگویم که رئیس‌جمهوری ترکیه اساساً از اصول کلی خودش و کشورش تبعیت می‌کند و آن هم تامین منافع ملی است. توجه داشته باشید اردوغان چند ماه دیگر یک انتخابات بسیار پیچیده و حیاتی را پیش رو دارد و در این مسیر نیاز به حمایت‌های خاص خارجی و داخلی دارد. ما شاهد هستیم پس از رفت و آمد وزیر خارجه ترکیه به سرزمین‌های اشغالی، یک سری همکاری‌های جدید میان دو طرف رقم خورده است که در حوزه انرژی و همچنین مسایل اقتصادی، سیاسی و امنیتی قابلیت تحلیل دارد. به عنوان مثال اعلام شده که آنکارا قرار است همکاری جدیدی با تل‌آویو در عرصه صادرات انرژی و مسایل زیر مجموعه آن داشته باشد.

وی ادامه داد: از منظر دیگر این همکاری‌ها در حالی اعلام شده که ترکیه در شمال سوریه به دنبال تثبیت مواضع جدید است. همانگونه که اردوغان اعلام کرد، ترکیه قصد دارد کمربند امنیتی شمال سوریه را کامل کند و به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که آنکارا در حال نقطه‌گذاری‌های جدید در سوریه است. در این بین معتقدم آنکارا تمام هم و غم خود را به انتخابات آینده گره زده و به دنبال آن هستند که منافع خود را با بسیاری از کشورهای منطقه هماهنگ کنند. بسیاری معتقدند که ترکیه و اسراییل در حوزه انرژی می‌توانند نقش موثری را ایفا کنند، اما فکر می‌کنم که این دو نمی‌توانند به صورت کامل بحث صادرات گاز فلسطین را به اروپا اجرایی کند و آن را به عنوان یک سناریوی موثر دو جانبه آنهم با محوریت انرژی اجرایی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: باید در نظر گرفته شود که غول‌های انرژی در منطقه هنوز نتوانستند پس از جنگ اوکراین به صورت کامل گاز اروپا را تامین کنند و حالا باید دید که آینده همکاری آنکارا و تل‌آویو در بستر حوزه انرژی چگونه خواهد شد. اسراییل تلاش می‌کند به هر طریقی که شده نفوذ خود در بحرین، ترکیه و جمهوری‌آذربایجان را عمیق‌تر کند تا در نهایت بتواند اقتدار خود را علیه ایران نشان دهد. از سوی دیگر این مسائل یک مدل ائتلاف‌سازی از سوی رژیم صهیونیستی و ترکیه با یکدیگر را نمایان می‌کند که می‌تواند نوعی فشار بر آمریکا و اروپا هم به حساب بیاید. آنها با این اقدام خود به اروپا می‌گویند که اگر ایران نمی‌تواند گاز خود را به اروپا صادر کند، ما این اقدام را به عهده می‌گیریم و علنا این ائتلاف می‌تواند بر ضد منافع ما هم طرح‌ریزی و اجرا شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسراییل علاقمند به این است که ترکیه را مجدداً در سوریه تقویت کند و مزاحمت‌هایی برای روسیه و ایران به وجود بیاورد اما در این بین از گذشته یک رابطه میان روسیه و اسراییل وجود دارد که به نظر می‌رسد پس از شروع جنگ اوکراین تا حدودی متزلزل شده است. به طول مثال روس‌ها اعلام کرده بودند که قرار است از سوریه خارج شوند و در همین مدت زمان کوتاه شاهد آن بودیم که رژیم صهیونیستی اقداماتی علیه سوریه انجام داد و حالا به نوعی ما شاهد آن هستیم که اسرائیل در حال سرمایه‌گذاری بر ترکیه در سوریه است. مؤلفه‌های میدانی و سیاسی موجود در سوریه بسیار پیچیده شده است و اسراییل در نهایت به دنبال شلوغ کردن مجدد سوریه برای مشغول کردن تهران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز