خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

دلایل راه‌اندازی یگان مشترک پهپادی آمریکا در خاورمیانه/ ابعاد همکاری اسرائیل در طرح‌های نظامی واشنگتن در منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۱۵۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: راه‌اندازی یگان مشترک پهپادی آمریکا در منطقه و مشارکت اسرائیل در آن اساساً نشان‌دهنده حرکت خزنده و نفوذ تل‌آویو در خاورمیانه است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل راه‌اندازی یگان مشترک جدید پهپادی آمریکا در خاورمیانه با مشارکت متحدان خود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از آنجایی که آمریکا در نظر دارد هزینه‌های نظامی خود را در سال‌های آینده کاهش دهد، یک راهبرد مبتنی بر بهره‌گیری از پهپادها با قابلیت هوش مصنوعی در دستور کار خود گذاشته است. بر اساس این راهبرد که قرار است طیف گسترده‌ای از پهپادها توسط ارتش ایالات متحده به کار گرفته شود، قرار بر این است تا محدوده حاشیه خلیج فارس تا تنگه هرمز و سپس تنگه باب‌المندب و تنگه جبل‌الطارق زیر نظر این پهپادها باشد که این پروژه از مدت‌ها پیش در دستور پنتاگون قرار داشته است. حالا هم مقامات نظامی ایالات متحده اعلام کردند که پروژه مذکور در حال عملیاتی شدن است که بالطبع هزینه‌های این پروژه کمتر از سایر اقدامات نظامی ایالات متحده در مناطق مذکور خواهد بود و بدون تردید موجب تقویت امنیت رژیم صهیونیستی هم می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده این پروژه با مشارکت متحدان منطقه‌ای آمریکا انجام خواهد شد و کشورهای عربی بخشی از آن را تشکیل می‌دهند و در ادامه اسرائیل هم به جمع آنها خواهد پیوست. در نمای کلی، این پروژه به نوعی تبدیل کردن حضور فیزیکی نظامیان ایالات متحده در منطقه به یک حضور غیر علنی و غیر حضوری است که می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها و سایر ریسک‌ها شود. توجه داشته باشید که اسرائیل یک پای این طرح خواهد بود؛ چراکه از زمان انعقاد توافق ابراهیم تاکنون این رژیم در خلیج فارس به صورت خزنده حضور پیدا کرده و در حال تغییر مؤلفه های نظامی و امنیتی منطقه به نفع خود بوده است. بر این اساس معتقدم پروژه پهپادهای آمریکایی آن هم با هوش مصنوعی یک پروژه مشترک میان آمریکا و اسرائیل با کشورهای عربی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته مهم این است که هر سلاح یا پهپادی که قرار باشد در منطقه تولید یا مورد استفاده قرار بگیرد باید دو مولفه کلی را در درون خود داشته باشد. نخست اینکه باید دست بالا با اسرائیل در حوزه امنیتی و نظامی باشد و دومین مسئله این است که پروژه مذکور باید بتواند امنیت تل‌آویو را تامین کند. لذا صهیونیست‌ها بدون شک از این پروژه مدرن برای جمع‌آوری اطلاعات از کشورهای منطقه و خصوصاً ایران استفاده خواهند کرد. توجه داشته باشید که در این میان نه تنها ایران بلکه منافع روسیه و چین هم در منطقه با توجه به وضعیت کنونی پرونده اوکراین می‌تواند از سوی اردوگاه غرب و متحدان منطقه‌ای آنها مورد تهدید قرار بگیرد. بر همین اساس بخشی از این پروژه به جمع‌آوری اطلاعات و تعمیق اشراف پهپادی و اطلاعاتی اختصاص پیدا می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  بر اساس آنچه که مقامات ایالات متحده گفته‌اند میتوان به این تحلیل رسید که پروژه مذکور دارای چند بُعد خواهد بود. مضاف بر اینکه ممکن است اسناد و اطلاعات به دست آمده از این پرواز‌های نظارتی که قرار است امنیت کشتیرانی را تامین کند، به کشورهای منطقه و شرکای عربی آمریکا و اسرائیل داده نشود. بارها دیده شده که جامعه اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا تمام اطلاعات به دست آمده در مشارکت‌های امنیتی خود با کشورهای منطقه را به صورت ناقص در اختیار آنها قرار دادند و این بار هم بدون تردید هر اطلاعاتی که از سوی واشنگتن و تل‌آویو کسب می‌شود به صورت کامل در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت. بر این اساس باید منتظر بود و دید که خروجی این پروژه نظامی که با سرمایه هنگفت در حال تکمیل و راه‌اندازی است چه خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز