خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتحادیه «ممر سن» ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا:

اولویت اصلی در مبارزه با بحران اقتصادی باید مهار تورم باشد/ اقتصاد عنصری مهم در تعیین پیروز انتخابات آینده ترکیه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۰۹۶

نایب رئیس اتحادیه ممر سن ترکیه گفت: پیش از بحران اقتصادی در ترکیه، کسی در کشور ما با پناهجویان مشکلی نداشت.این قضیه وقتی سر برآورد که جیب مردم خالی شد.

به گزارش ایلنا، آنچه در پی می‌آید مشروح گفت‌وگوی اختصاصی ایلنا با «مهمت امین» (نایب رئیس اتحادیه ممر سن ترکیه، یکی از بزرگ‌ترین سندیکاهای کارگری در این کشور) و «اویغور مفتوغلو» (مشاور روابط بین‌الملل این اتحادیه) است.

 

طی چند ماه گذشته، ترکیه شاهد تورم شدید و افزایش قیمت‌ها بوده است. تعبیر شما از تاثیر این تحولات بر طبقه کارگر ترکیه چیست و سندیکای شما چه همکاری‌هایی با دولت در زمینه بهبود اوضاع برای طبقه رنجکشان دارد؟ 

شرایط اقتصادی امروزه در ترکیه متأسفانه چندان تعریفی ندارد و زندگی برای کارگران بسیار سخت شده است. ما کنفدراسیونی بزرگ در ترکیه هستیم و به همین خاطر با دولت و مقام‌های وزارت کار در این زمینه رایزنی می‌کنیم. ما مکانیزمی در این زمینه داریم. هر زمان که نرخ تورم بالا می‌رود، براساس توافقی که با دولت امضا کرده‌ایم، اقدام‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد. اما این کافی نیست. مسأله مهم کاهش تورم است، چراکه در ترکیه نرخ مسکن بسیار افزایش یافته است. 

بنابراین تلاش داریم تا مزایای بیشتری برای کارکنان دولت و همچنین کارکنان بخش‌های خصوصی فراهم کنیم. البته کنفدراسیون‌هایی برای کارکنان بخش‌های خصوصی در ترکیه وجود دارد اما ما این افراد را نیز در برنامه خود می‌گنجانیم. تا چند وقت قبل، افزایش حقوق، به‌ویژه در بخش خصوصی، هر سال صورت می‌گرفت. اما امسال به خاطر شرایط بد اقتصادی و تورم، دوبار افزایش حقوق داشتیم که این امر نتیجه فشار اتحادیه‌ها بود و هر شش ماه شاهد افزایش حقوق بودیم. این بهبود شرایط نتیجه تلاش سندیکاها بود. پیمان‌های دسته‌جمعی و همکاری سندیکاها در زمینه کاهش مشکلات تورم تأثیر بسزایی دارد. 

در این وضعیت، افزایش حقوق صرفا کافی نیست، چراکه هرچقدر هم دستمزدها افزایش پیدا کند در نهایت تورم بر آن می‌چربد. بنابراین اولویت اصلی باید توقف تورم باشد. فشار ما بر دولت در زمینه کنترل و توقف روند تورمی است. نکته مهم این است که برخی شرکت‌ها همزمان با افزایش حقوق‌ها، قیمت محصولات خود را ناگهان بالا می‌برند و بنابراین نکته مهم این است که تورم متوقف شود.

به نظر شما تورم فعلی در ترکیه نتیجه سیاست‌های داخلی دولت است یا عوامل خارجی در آن متأثر هستند؟ 

به نظر ما هر دو عامل موثر هستند. هدف سیاست آمریکا نابودی اقتصاد ترکیه است. حتی طی کارزار انتخاباتی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری فعلی،‌ نیز شاهد آن بودیم که وی تاکید بسیار داشت که می‌خواهد اقتصاد ترکیه را نابود کند. وی با ورود به کاخ سفید در همین مسیر قدم برداشت و تاحدی نیز موفق شد. در دوران «دونالد ترامپ» رئیس پیشین کاخ سفید نیز شاهد سیاست مشابهی بودیم. نکته دیگر جنگ سوریه است که بر اقتصاد ما بی‌تأثیر نبوده است. ما بیش از پنج میلیون پناهجو از سوریه پذیرش کردیم. از سوی دیگر، تنش و جنگ میان روسیه و اوکراین و همچنین پاندمی کرونا و کاهش تولید نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده است. شیوه مدیریت در داخل نیز از دیگر فاکتورهای مهم است. تمام این‌ها در مجموع بر شکل‌گیری وضعیت فعلی تأثیرگذار بوده است. 

موضع ما این است که مسئولان دولت باید تمام این فاکتورها و مخاطرات را در زمینه سیاست‌گذاری‌های خود لحاظ کنند و براساس این‌ها کار خود را پیش ببرد. مشکل اینجاست که مقام‌ها به موقع دست به کار نشدند و به جای تصمیم‌گیری‌های طولانی‌مدت، منتظر وقوع فاجعه و سپس تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت شدند. 

 

اتحادیه کارگری شما چه نظری درباره انتخابات آینده در ترکیه دارد؟ آیا کاندیداهای حاضر در رقابت انتخاباتی می‌توانند در جهت بهبود اوضاع طبقه کارگر قدم بردارند؟ آیا با توجه به انتخابات پیش رو تصویر روشنی برای طبقه رنج‌کش ترکیه به چشم می‌خورد؟ 

هنوز برای حرف زدن و گمانه‌زنی درباره نتیجه انتخابات ترکیه کمی زود است. در ترکیه اوضاع انتخاباتی به‌سرعت تغییر می‌کند. اما آشکار است که گروه‌های سیاسی در برابر یکدیگر قرار دارند. حتی اگر یک گروه بتواند در انتخابات به پیروزی برسد، امکان تغییر بسیار محدود خواهد بود. بنا به نظرسنجی‌ها، در پاسخ به این پرسش که چه کسی می‌تواند پاسخگوی مشکلات فعلی باشد، فعلا اردوغان یگانه گزینه موجود است. اپوزیسیون ترکیه بسیار متکثر است و به‌سختی می‌توان تمامی این گروه‌ها را در کنار یکدیگر قرار داد. به همین خاطر نمی‌توان حدس چندانی درباره رویکرد اقتصادی این گروه‌ها زد. از طرف دیگر، مردم می‌دانند که اردوغان چه راه‌حل‌هایی دارد و به همین خاطر حتی کسانی که مخالف اردوغان هستند نیز او را تنها راه‌حل موجود می‌دانند. 

گرچه دستمزدها در ترکیه افزایش بسیار داشته‌اند، اما انتخابات همچنان تعیین‌شده نیست. هم حزب حاکم احتمال پیروزی را دارد و هم اپوزیسیون. اما مردم در زمینه اقتصادی همچنان به اپوزیسیون اعتمادی ندارند. طی بحران اخیر، شاهد بودیم که اردوغان همچنان بخش زیادی از حمایت‌ها را دارد. بنابراین اگر او بتواند حتی نصفی از مشکلات را حل کند، می‌تواند به‌راحتی پیروز انتخابات شود اما اگر وی نتواند در زمینه بهبود اوضاع اقتصادی قدمی بردارد، ممکن است در انتخابات بازنده شود. بنابراین اقتصاد عنصری مهم در تعیین پیروز انتخابات آینده ترکیه است. 

اولویت اصلی در مبارزه با بحران اقتصادی باید مهار تورم باشد/ اقتصاد عنصری مهم در تعیین پیروز انتخابات آینده ترکیه است

با در نظر گرفتن تمامی این مشکلات، همچنان می‌توان گفت که اردوغان یک قدم از باقی جلوتر است، هرچند که موضع وی همچون گذشته مستحکم نیست. اگر اقتصاد سقوط کند،‌ اردوغان نیز سقوط خواهد کرد. اپوزیسیون تنها بر تغییر دولت متمرکز است و زمانی که ببیند می‌تواند دسترسی به نهاد حاکمیت داشته باشد، شروع به درگیر شدن با یکدیگر می‌کند و این خود می‌تواند سبب شود که برخی از نیروهای سیاسی آن‌ها به سمت حزب حاکم برود. در این صورت، شکست آن‌ها حتمی است!‌ در زمینه مسائل اساسی نیز اپوزیسیون موضع یکدست و واحدی ندارد. 

 

مشکلات اقتصادی در یک جامعه به شکاف ختم می‌شود. مسائلی چون بحران پناهجویان نیز به شکاف در طبقه کارگر می‌انجامد. اتحادیه کارگری شما برای از میان بردن این شکاف در طبقه کارگر چه برنامه‌ای دارد و چگونه می‌توان این وضعیت را تغییر داد؟ 

 پیش از بحران اقتصادی در ترکیه، کسی در کشور ما با پناهجویان مشکلی نداشت. این قضیه وقتی سر برآورد که جیب مردم خالی شد. از سوی دیگر، برخی گروه‌های کوچک و قومی در ترکیه باپروپاگاندای خود تلاش کردند مشکل را برآمده از پناهجویان نشان دهند. در اکثریت اما مردم قبول دارند که باید از پناهجویان استقبال و به آن‌ها کمک کرد. پروپاگاندا چنان نشان می‌دهد که گویی بخش زیادی از مردم ترکیه مخالف پناهجویان هستند، اما در عمل چنین نیست!‌ پروپاگاندای منفی درباره پناهجویان ما وجود دارد، اما واقعیت فاصله بسیاری با این اظهارات و مدعاها دارد.  

ما همچنان معتقدیم که باید از پناهجویان حمایت کرد و تا زمان بازسازی سوریه باید میزبان آن‌ها بود. خیلی از پناهجویان سوری هم که در کشور ما هستند می‌خواهند پس از بهتر شدن اوضاع به وطن‌شان بازگردند. شکاف چندانی در اتحادیه‌ها در این زمینه وجود ندارد. بسیاری از سندیکاها نمی‌خواهند سراغ این قضیه بروند چون موضوع بسیار حساسی است. شمار زیادی از سندیکاهای ترکیه هوادار پناهجویان هستند و در این زمینه شکافی به چشم نمی‌خورد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز