خبرگزاری کار ایران

فارین پالیسی:

ترکیه نسبت به حمایت اعضای ناتو هنگام حمله تردید دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۸۳۸

تحلیلگر نشریه فارین پالیسی تاکید کرد که ترکیه نسبت به حمایت اعضای ناتو از این کشور هنگام جنگ تردید دارد

به گزارش ایلنا، «استفان کوک»، روزنامه ‌نگار و تحلیلگر نشریه فارین پالیسی در مقاله‌ای نوشت ترکیه تردید دارد که اعضای ناتو در صورت حمله به این کشور از آن دفاع کنند.

وی با اشاره به تردید ترک‌ها نسبت به ماده ۵ پیمان دفاع جمعی ناتو خاطرنشان کرد: «با توجه به تناقض مواضع اروپایی‌ها در قبال حزب کارگران کردستان و حمایت ایالات متحده از یگان‌های کُرد در سوریه به نظر من هیچ ترکی معتقد نیست که اعضای ناتو در صورت حمله از ترکیه دفاع کنند».

این تحلیلگر توضیح داد که اختلاف در روابط ترکیه و ناتو نیز به عدم تمایل آنکارا به همراهی در محکومیت عملیات ویژه روسیه در اوکراین مربوط می‌شود.

وی تاکید کرد: «افکار عمومی ترکیه عمدتا ناتو را مسئول جنگ کنونی در اوکراین می‌داند و این نشان‌دهنده عدم اعتماد به این ائتلاف است».

بر اساس اصل دفاع جمعی مندرج در ماده پنجم معاهده تاسیس ناتو، تجاوز به یک یا چند کشور عضو پیمان حمله به کل این بلوک نظامی-سیاسی تلقی می‌شود. 

 ابزار دفاع جمعی ناتو تنها یک بار، پس از حملات تروریستی علیه ایالات متحده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مورد استفاده قرار گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز