خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وکو با ایلنا:

پاسخ عراق به ماجراجویی‌های ترکیه با تاخیر انجام شد/ آنکارا سوءاستفاده از تبعات بحران اوکراین در منطقه را پیگیری می‌کند/ هماهنگی اسرائیل و ترکیه در اقلیم کردستان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۲۷۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: آنکارا یک طرح جهنمی را برای عراق پی‌ریزی کرده است و اگر به حملات ترکیه پاسخ داده نشود، بعید است که عراق بتواند از این مسأله جان سالم به در ببرد.

«سیدهادی افقهی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح تشدید تحرکات ترکیه در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح ترکیه در شمال عراق ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی و راهبردی دارد. یکی از اسنادی که ترکیه در مورد ورود نظامی‌اش به عراق آن را مورد بحث و اشاره قرار می‌دهد معاهده لوزان است. آنکارا معتقد است که این معاهده به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شود و البته باید توجه داشت که این کشور همچنان و طی سال‌های اخیر از این معاهده سوءاستفاده کرده است. مسأله دوم تضعیف عراق و سوریه توسط ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و همجوار است که در شمال هر دو کشور به وضوح اقدام‌های ترکیه آشکار است. در این میان ارتباط آنکارا با اسراییل را هم باید مد نظر قرار داد؛ چراکه در شمال عراق و در اقلیم کردستان عراق هم این دو با یکدیگر همکاری مشترک دارند.

وی ادامه داد: این در حالی است که مردم عراق و محور مقاومت بارها اعلام کردند که حضور آمریکا و حضور غیرعلنی اسرائیل در این کشور باید به صورت کامل پایان پیدا کند که این هم یکی از محورهایی است که در مورد دخالت ترکیه علیه عراق باید مد نظر قرار بگیرد. موضوع دیگر سرقت نفت اقلیم کردستان عراق توسط ترکیه و اسراییل است. توجه داشته باشید که در اقلیم کردستان نه تنها مسائل اقتصادی، بلکه جولان عناصر موساد هم مطرح است و هر وقت در منطقه سناریویی توسط اسرائیل نوشته می‌شود، ترکیه در هماهنگی کامل با آن قدم بر می‌دارد. از سوی دیگر زیرپا گذاشتن حق‌آبه کشورهای همجوار ترکیه هم مطرح است که باعث ایجاد خشکسالی مصنوعی و عمدی در منطقه شده است. این اقدام ترکیه نه تنها مسائل ژئوپلیتیکی و حیاتی را در کشورهای همجوارش دستخوش تغییر می‌کند بلکه حالا ریزگردها و طوفان‌های شن هم در این میان معنا پیدا می کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در شمال سوریه هم حضور ترکیه به صورت علنی مشاهده می‌شود و در نهایت یک روند برهم زننده امنیت را شاهد هستیم. تمامی این روند باعث شده تا ترکیه در یک بازه زمانی مشخص در چند کشور و در محورهای مختلف برای دولت‌های منطقه ایجاد مشکل کند. این در حالی است که اکثر کشورهای دنیا در شرایط کنونی درگیر بحران اوکراین هستند اما ترکیه کمال سوءاستفاده را از این وضعیت به نفع خود انجام می‌دهد؛ به گونه‌ای که حملات ترکیه به شمال عراق و سوریه به بهانه مبارزه با پ.ک.ک هنوز ادامه دارد و حتی تشدید شده است، در صورتی که طی این حمله‌ها تعداد زیادی از غیرنظامیان دو کشور کشته شده‌اند. پاسخ به عملیات‌ها و ماجراجویی‌های ترکیه در عراق متاسفانه توسط دولت بغداد خیلی دیر انجام شد و یک خیانت آشکار به عراق را شاهد هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه دولت عراق در مقابله با تجاوز ترکیه هیچ واکنش درستی از خود نشان نمی‌دهد عملاً این معنا را ساطع می‌کند که آنکارا یک طرح جهنمی را برای عراق پی‌ریزی کرده است و اگر به حملات ترکیه پاسخ داده نشود بعید است که عراق بتواند از این مساله جان سالم به در ببرد. طی روزهای اخیر اعلام شد که چندین موشک به پایگاه ترکیه در موصل شلیک شده که به نظرم این اقدامات حق طبیعی مردم و قوای نظامی عراق به شمار می‌رود؛ چراکه از زمان حیدر العبادی (نخست‌وزیر پیشین عراق) تاکنون بارها به ترکیه اعلام شده است که باید از شمال عراق خارج شوند اما آنکارا از خروج نظامی خود طرفه می‌رود. لذا ممکن است برخورد و پاسخ سخت ترکیه از سوی عراق دامنه‌دار شود و به نظرم این روند علاوه بر مسائل نظامی باید، از طریق دیپلماتیک و قضایی هم پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز