خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه حاشیه‌ خلیج‌فارس به بیروت از بالا به پایین است/ لبنان حل اختلاف بر اساس منافع متقابل را پیگیری می‌کند/ شاهد دور جدید بحران خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۴۴۹

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: بازیگری کویت در پرونده لبنان صرفاً برای مخابره این پیام است که حکام حاشیه خلیج فارس با یکدیگر علیه بیروت اتحاد دارند.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح ابعاد طرح آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در مورد لبنان که توسط کویت به بیروت ارائه شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیشنهاد کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد لبنان به نوعی نشان از آن دارد که تجمیع نظرات در حال شکل‌گیری علیه این کشور صورت گرفته است. در گذشته، دولت‌های مستقر در حاشیه خلیج فارس به صورت انفرادی علیه لبنان طرح سناریو می‌کردند اما حالا که نمی‌توانند چنین کاری را انجام بدهند و توانشان در این مورد کاهش پیدا کرده، به صورت دسته جمعی اقدام به هدف قرار دادن لبنان در عرصه سیاسی و اقتصادی کردند. در این میان پس از آنکه عربستان و امارات روابط خود با بیروت را به دلیل اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی سابق لبنان قطع کردند، عملاً به دنبال این بودند تا یک فشار مضاعف بر بیروت اعمال کنند و حتی بحث تا به اینجا پیش رفته که خواستار تحویل سلاح حزب‌الله به دولت شده بودند.

وی ادامه داد: این روند اگرچه به نتیجه نرسید اما واقعیت این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان به دنبال آن هستند تا بتوانند مجدداً با طرح سناریوهای جدید، لبنان را مورد هدف قرار دهند. بر این اساس اخیراً وزیر خارجه کویت به نیابت از سایر همسایگان خود و با داده‌هایی که از سوی آمریکایی‌ها علیه لبنان مطرح شد، به بیروت آمد و حالا وزیر خارجه لبنان با سفر به کویت در حال مذاکره با این کشور است تا بتواند پیام بیروت را در مورد خواسته‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به اطلاع آنها برساند. اینکه می‌بینیم کویت به طرفیت از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس وارد میدان شده به نوعی نشان‌دهنده آن است که اعراب منطقه می‌خواهند به لبنان بفهمانند که همچنان علیه لبنان با یکدیگر اتحاد دارند. از سوی دیگر تعلیق فعالیت سیاسی سعد الحریری را هم شاهد بودیم که تمامی اینها نمونه آشکار اعمال نفوذ بیش از حد حاشیه خلیج فارس علیه بیروت است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: عربستان همچنان فشار خود علیه خاندان الحریری را زیاد کرده است و او ناچار به کنار رفتن از هرم قدرت شد و به نوعی ریاض خواست تا مجدداً قدرت‌نمایی گذشته خود را تکرار کند. توجه داشته باشید که شورای همکاری خلیج‌فارس می‌خواهد خود را یک بازیگر و عنصر موثر در تحولات لبنان به جهان نشان دهد و بر همین اساس سفر وزیر خارجه لبنان به کویت را باید یک نوع حل اختلاف دانست. لبنانی‌ها به دنبال آن هستند تا بتواند اختلاف‌های خود با همسایگانشان را حل و فصل کنند اما متأسفانه نگاه آنها به بیروت از بالا به پایین است. آنها می‌خواهند دولت لبنان را متقاعد کنند که علیه حزب‌الله دست به اقدام سیاسی بزند اما در عمل این مسأله غیرقابل پیاده‌سازی و اجرا است. چراکه حزب‌الله در وضعیت فعلی یک جریان سیاسی در لبنان به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر آنچه که از سوی کویت و به طرفیت از شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح شده صرفاً تحمیل خواسته‌های این کشورها به بیروت برای تامین حداکثری منافع خود است. مقام‌های لبنان بارها و بارها اعلام کرده بودند که به دنبال مذاکره با تمام کشورهای منطقه و فرامنطقه هستند ولی این مذاکرات باید به صورتی باشد که منافع آنها هم تأمین شود. از سوی دیگر، معتقدم که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با همراهی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به دنبال آن هستند تا بتوانند لبنان و سوریه را بر اساس راهبردهای خود هدایت کنند که در اصل یک سناریوی پیچیده اقتصادی، سیاسی و امنیتی را در دستور کار دارند. بر این اساس مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که بحران در بیروت و دمشق به گونه‌ای دیگر تشدید می‌شود و در این میان هر کدام از کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس هم نقش خود را ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز