خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد؛

دلایل تعمیق بحران سوخت و آب در لبنان/ ابعاد احتمالی عدم تشکیل کابینه در بیروت

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۸۹۰

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها به‌رغم ادعاهای انسان‌دوستانه‌ای که در خصوص لبنان مطرح کرده بودند، حالا در حال تعمیق بحران اقتصادی این کشور و طراحی سناریوهای جدید هستند.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل تشدید بحران اقتصادی و سوخت در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تحولات یک سال گذشته لبنان به خصوص پس از انفجار بندر بیروت که خسارت زیادی به لبنان وارد کرد، شرایط ویژه‌ای را در این کشور به وجود آورد که ماحصل آن به وجود آ‌مدن یک به‌هم ریختگی سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود. متاسفانه دخالت‌های خارجی در این کشور، به علاوه تشدید پاندمی کرونا در جهان و تاثیر آن روی اقتصاد و سیاست بسیاری از کشورها، موجب شد تا اوضاع لبنان بیش از پیش بحرانی شود. در این میان جو روانی و فشارها به سمتی رفت که شاهد کنار رفتن حسان دیاب، نخست‌وزیر وقت لبنان بودیم و کمی پس از آن سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر مکلف وارد میدان شد اما او هم نتوانست کابینه جدید لبنان را تشکیل دهد؛ چراکه میزان سهم‌خواهی و اختلافات به حدی بود که در نهایت او کنار نشست.

وی ادامه داد: پس از آنکه سعد الحریری کنار رفت، نجیب میقاتی وارد فرایند تشکیل دولت در لبنان شده است که رایزنی او با مقام‌ها و احزاب لبنان برای تشکیل دولت این کشور همچنان ادامه دارد. این در حالی است که در طول این فرایند، ایالات متحده به خصوص پس از انفجار بندر لبنان، تحریم‌های خود با نام تحریم‌های سزار را علیه لبنان وضع کرد. آنها به صورت علنی اکثر مقام‌ها و همچنین فرایند مالی و اقتصادی لبنان را در فهرست تحریم قرار دادند و دلیل‌شان هم این بود که این کشور باید هر چه زودتر دولت را تشکیل دهد. متاسفانه آمریکایی‌ها به صورت واضح مشاهده کرده بودند که مردم لبنان چگونه در سختی زندگی می‌کنند اما آنها باز هم دامنه تحریم‌های خود را گسترده‌تر کردند و به رغم شعارهای انسان دوستانه که داده بودند، به مردم این کشور کمک نکردند. به موازات این وضعیت رژیم صهیونیستی هم چندین بار اقدام به حملات پراکنده علیه خاک لبنان کرد و به نوعی سعی داشتند تا امنیت این کشور را محک بزنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که اسرائیلی‌ها سعی داشتند تا با این تهدیدهای امنیتی و ناامن جلوه دادن لبنان، گردشگری و توریسم این کشور را مورد ضربه قرار دهند تا منافذ مالی و کسب درآمد غیرنفتی این کشور به صورت کامل بسته شود، اما شاهد آن بودیم که حزب‌الله لبنان به صورت کاملاً متفاوت عمل کرد و اوضاع را آرام نگه داشت. از سوی دیگر اخیراً یونیسف بحث بحران آب در لبنان را مطرح کرده که نشان می‌دهد چیزی نزدیک به پنج میلیون نفر در خطر کمبود آب آشامیدنی قرار خواهند گرفت و این در حالی است که نه تنها غرب و آمریکا مردم لبنان را حمایت نکردند، بلکه شاهد تشدید تحریم‌ها و پیاده‌سازی انواع و اقسام سناریوها برای به هم زدن امنیت این کشور بودیم.

صدرالحسینی افزود: آنها تا جایی پیش رفتند که طی هفته‌های گذشته چندین منطقه لبنان از سوی دستگاه امنیتی این کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که حجم بالایی از سوخت در این اماکن احتکار شده است. این وضعیت دقیقاً از سمت ایالات متحده، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی در لبنان طرح‌ریزی شد اما در نهایت شاهد آ‌ن بودیم که ورود ایران به معادله سوخت لبنان و اعزام نفت‌کش به سمت آب‌های این کشور معادله را تا حدودی تغییر داد و اشخاصی مانند سعد الحریری به نوعی موضع گرفتند که نشان می‌دهد آنها در زمین غربی‌ها بازی می‌کنند و معتقدم مواضعی که طی روزهای اخیر در مورد ارسال نفت‌کش ایران گرفته شده است، یک نوع جنگ روانی علیه تهران به شمار می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر ترتیب آنچه که باید در صحنه فعلی لبنان به انتظارش نشست، تشکیل کابینه این کشور خواهد بود. واقعیت این است که قضاوت برای عدم تشکیل کابینه در لبنان زود است اما مساله اینجاست که کارشکنی‌هایی در پشت پرده اتفاق افتاده که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. در این میان ما اختلاف بین میشل عون و نجیب میقاتی را شاهد هستیم اما به هر ترتیب باید کابینه لبنان زودتر تشکیل شود؛ چراکه بحران سوخت و همچنین تعمیق شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور می‌تواند یک فاجعه به بار بیاورد. البته در این میان سهم‌خواهی‌هایی از سوی جریان‌های سیاسی لبنان اتفاق خواهد افتاد اما به هر حال آنها باید برای تشکیل کابینه به توافق برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز