خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

لبنان با یک کارزار سیاسی از پیش‌تعیین‌شده روبه‌روست/ ریاض از اظهارات قرداحی به عنوان پوششی برای اقدام‌های جنون‌آمیز علیه بیروت استفاده کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۳۸۶

نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که سعودی‌ها از اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی این کشور به عنوان پوششی برای ادامه سناریوهای خود علیه عملیات تشکیل دولت استفاده می‌کنند.

«علی عزالدین»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان درباره تنش‌های اخیری که در روابط عربستان سعودی با لبنان در پی اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی این کشور درباره بیهوده بودن جنگ علیه مردم یمن  ایجاد شده است، گفت: اظهارات اخیر جورج قرداحی جدید نبود و افرادی که با او آشنا هستند، از اظهاراتش غافلگیر نشدند. مواضع این مرد در جریان جنگ جهانی علیه سوریه شجاعانه بود. او در آن زمان وقت خود را صرف مخالفت قاطع با این جنگ کرد که بسیاری از کشورهای عربی و رژیم‌های حاشیه خلیج‌فارس در آن شرکت داشتند.

عزالدین افزود: قرداحی در همان زمان نیز به دلیل همین مواضعش مورد هجمه مغرضانه اقتصادی و رسانه‌ای قرار گرفت تا از مواضع خود عقب‌نشینی کند از جمله اینکه قراردادهای رسانه‌ای با وی متوقف شد اما او تسلیم نشد و ذره‌ای عقب‌نشینی نکرد.

وی گفت: قرداحی با ثبات در همین مواضع، مخالفت خود را با تجاوز پوچ علیه مردم یمن  که پس از گذشت سال‌ها هیچ پیشرفت نظامی برای عربستان و امارات و پشت سر آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی محقق نکرده است، اعلام کرد.

تحلیلگر لبنانی افزود: قرداحی در ابتدا بر مواضع انسان‌دوستانه خود تاکید و تبعیت از مواضع «سید حسن نصر الله» دبیرکل حزب الله را به اذهان یادآوری کرد.

وی گفت: موضع وزیر اطلاع‌رسانی در قبال مردم یمن، پشتیبانی از مظلومیت این ملت عرب بوده است  که در معرض یک نسل‌کشی سازمان‌یافته، محاصره ناعادلانه و قحطی در سکوت بین‌المللی فراتر از همه معیارهای بشریت و حقوق قرار گرفته است. قطعا موضع تاریخی قرداحی و بازتاب‌های عمده آن نقطه عطفی در تاریخ مبارزه حق و باطل، ظالم و مظلوم و حق و توهم خواهد بود.

عزالدین تصریح کرد: بر همین اساس، پادشاهی عربستان سعودی از اظهارات قرداحی در سطح عربی و بین‌المللی برای راه اندازی یک کمپین خشونت علیه وزیر و آنچه نشان‌دهنده سیاست در دولت «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان است، استفاده کرد.

وی افزود: ریاض از این اظهارات به عنوان پوششی برای اقدامات جنون‌آمیز علیه لبنان استفاده کرد. بنابراین ما با یک کارزار سیاسی از پیش‌تعیین‌شده و سیستماتیک روبه‌رو هستیم و اظهارات قرداحی هیچ ارتباط مستقیمی با آن ندارد.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که سفیر عربستان در لبنان چندی پیش در یک اقدام شتابزده خارج شد، اما بی‌سر و ‌صدا و بدون هیچ نتیجه‌ای به مقرش بازگردانده شد.

وی توضیح داد که اعلام توقف صادرات محصولات عربستان به لبنان پیشتر در قالب برنامه‌های محاصره آمریکا علیه لبنان قرار داشت و به تبع، با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی و ضعف قدرت خرید در بازار لبنان، این بهانه بیهوده خواهد بود. این یک زیان دیگر برای محصولات سعودی بوده و خسارت‌هایی را برای تولیدکننده سعودی در نتیجه حماقت و اشتباه محاسباتی سیاسی عربستان به همراه خواهد داشت. ممکن است اقشار مختلف مردم لبنان محصولات تجاری عربستان را تحریم کنند.

عزالدین گفت: از سرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات برجامی در وین و اظهارات ایرانی‌ها مبنی بر اینکه شرط شروع مذاکره لغو تحریم‌هاست، نگرانی رسمی را در راهروهای دربار سعودی و برای شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به دلیل پرونده‌های حقوق بشری و جنایت‌های ضد بشری او که پایه‌های سلطنتش را متزلزل کرده، افزایش داده است. این تنش آشکار در دوران دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با فضا دادن به «سعد الجابری»، افسر اطلاعاتی سابق و فراری عربستان در رسانه‌ها آشکار شده است.

وی تاکید کرد که خروج سفیر عربستان با خروج اکثر سفرای رژیم های خلیج‌فارس و شاید برخی از کشورهای عربی تکمیل می‌شود تا چنین وانمود شود که این یک مشکل سیاسی است نه شکست در برابر لبنان که یکی از ارکان مهم محور مقاومت است.  

عزالدین گفت: چنانچه از قبل نیز مشاهده کردیم، عربستان سعودی در دشمنی با لبنان مانع تشکیل دولت توسط «سعد الحریری» شد و درهای خود را به روی دولت میقاتی نیز بسته است.

وی تاکید کرد که این اقدام‌ها نشان دهنده توطئه‌ای است که عربستان با همفکری آمریکا و سرسپرده های آن در رژیم‌های نامشروع خلیج فارس علیه محور مقاومت از ایران تا لبنان و سوریه و عراق و یمن طراحی کرده است.

تحلیلگر سیاسی لبنان در ادامه افزود: مردم یمن در واکنش به اقدام‌های عربستان، نام خیابان «ریاض» را با نام «جورج قرداحی» جایگزین می‌کنند.

وی گفت: بن سلمان باید بداند وقتی که دریا، آسمان، نفت، پول، مزدوران جیره‌خوار، آمریکا، اسرائیل، بریتانیا، فرانسه و ائتلاف متجاوز عربی با آن یار بوده اما هیچ پیروزی محقق نکرده است، یعنی شکست او حتمی و قطعی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز