خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به عرضه خودرو در بورس:

گام نخست حذف رانت خودرویی این هفته برداشته می‌شود/ خودروسازان و قطعه سازان، جان می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۵۶۹

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می گوید که از این هفته، نخستین گام اصولی برای حذف رانت های گسترده در بازار خودرو با شروع عرضه ها در بورس کالا کلید می خورد که بدون شک با استمرار عرضه ها در بورس، خودروسازان از زیان خارج شده، شرایط قطعه سازان بهبود می یابد و آن زمان است که توقع تولید با کیفیت خودرو به حق و بدون چون و چرا باید اجرایی شود.

به گزارش ایلنا، نعمت بخش ضمن اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا که از چهارشنبه هفته جاری آغاز می شود گفت: شرایط فعلی و فروش خودرو به روش قرعه کشی که منجر به فروش با قیمت های دستوری شده، رانت گسترده ای را در سطح کشور توزیع کرده است و خوشبختانه از این هفته شاهد کمرنگ شدن این رویه و اقدامی اصولی خواهیم بود. 

وی افزود: شاهدیم بسیاری از افرادی که در قرعه کشی برنده می شوند دلالانی هستند که رانت مربوطه را نصیب خود می کنند و تنها عده محدودی متقاضی واقعی در این فرآیند برنده می شوند و در این بین، بازنده اصلی شرکت های خودروسازی هستند که در این مدت اجرای قرعه کشی، متحمل زیان های سنگین شده اند. 

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: فروش خودرو در بورس کالا، قیمت گذاری دستوری و به تبع آن، رانت را از بین خواهد برد و استمرار این عرضه ها، خودروسازان را از زیان خارج می کند کما اینکه با ادامه این رویه، توقع مردم و مصرف کننده نهایی از خودروهای با کیفیت به جا خواهد بود چراکه دیگر دخالتی در امر فروش خودروسازان نمی شود.

وی توضیح داد: زمانی که خودروسازان از زیان خارج شوند قادرند پول قطعه سازان را به موقع پرداخت کنند و در نتیجه توقع قطعات با کیفیت را نیز از آنها داشته باشند؛ به این ترتیب ماحصل عرضه خودرو در بورس کالا، ایجاد یک زنجیره شفافیت و اقدامات بهینه برای رشد تولید کمی و کیفی خودرو خواهد بود که نتایج آن را طی ماه های آینده مشاهده خواهیم کرد.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر این نکته که پاشنه آشیل صنعت خودرو، قیمت های دستوری است اظهار کرد: فروش خودرو در بورس قطعا بهتر از روش های فعلی فروش است و با آغاز فرآیند فروش در بورس و البته استمرار عرضه ها، نتایج مطلوب این تصمیم نشان دهنده خواهد بود.

وی در خاتمه درمورد موضوع واردات خودرو نیز گفت: انجمن خودروسازان مخالفتی با واردات خودرو ندارد و چه اشکالی دارد که در تمامی بخش ها شاهد واردات 10 تا 15 درصدی باشیم. به عبارت دیگر 85 تا 90 درصد تولیدات در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد و اجازه دهیم 10 تا 15 درصد به واردات تعلق بگیرد. این موضوع به بهبود کیفیت و رقابت و بالا رفتن توقع خریداران کمک می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز