خبرگزاری کار ایران

ماکت سازی مهران سازه سازنده ماکت‌های صنعتی و پالایشگاهی

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۷۸۴

ساختمان سازی و برج سازی بسیار زیاد شده است. خانه‌های قدیمی را تبدیل به ساختمان‌های پرجمعیت می‌کنند. این ساختمان‌ها بسیار مدرن و امروزی هستند. برای ساختن یک برج باید همه‌ی مراحل با برنامه‌ریزی انجام شود تا به موقع انجام شود و پروژه را تحویل دهند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع ماکت صحبت کنیم

ساختمان سازی و برج سازی بسیار زیاد شده است. خانه‌های قدیمی را تبدیل به ساختمان‌های پرجمعیت می‌کنند. این ساختمان‌ها بسیار مدرن و امروزی هستند. برای ساختن یک برج باید همه‌ی مراحل با برنامه‌ریزی انجام شود تا به موقع انجام شود و پروژه را تحویل دهند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد  انواع ماکت صحبت کنیم

ماکت:

ماکت‌های معماری مدل‌های فیزیکی هستند که قبل از این که یک پروژه را آغاز کنند، آن را درست می‌کنند که به منظور ارائه مفاهیم پروژه است. این ماکت‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که ساده و قابل فهم برای کارفرما باشد و بتوانند از روی آن برنامه‌های ریخته شده برای پروژه را توضیح دهند.

ماکت‌های معماری برای جذب سرمایه گذار، اخذ مجوز، بازاریابی و فروش و ... ساخته می‌شود. ماکت‌ها به صورت سه بعدی هستند و توسط معماران و طراحان داخلی ساخته می‌شوند. این طرح‌های سه بعدی بسیار زیبا و طبیعی هستند و زمانی که به آن نگاه می‌کنید، می‌توانید خیلی راحت برج ساخته شده را تصور کنید. این ماکت‌ها در مقیاس بسیار کوچکتر از مقیاس واقعی ساخته می‌شوند و کمک زیادی هم برای ساختن یک برج می‌کنند.

تمام ریزه کاری‌هایی که قرار است انجام شود را در ماکت مشاهده خواهید کرد حتی فضای سبزی که قرار است ایجاد شود هم در ماکت قابل مشاهده است. ماکت‌ها دست ساز هستند و با متریالی مانند فلز آیومینیوم، پلکسی گلس، پلیکربنات و کامپوزیت درست می‌شوند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌هایی مثل برش لیزری و پرینت سه بعدی هم در حال انجام است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

ماکت‌ها با استفاده از فنون مدرن و یا حتی سنتی ساخته می‌شوند. اگر دانشجو باشید حتما حداقل یکبار تجربه‌ی ساخت ماکت به صورت گروهی و یا انفرادی را داشته‌اید. اگر به رشته‌ی معماری علاقه دارید و تصمیم دارید آن را به صورت حرفه‌ای ادامه دهید حتما مهارت ساختن ماکت را به خوبی یاد بگیرید. با ساخت ماکت تفکر انتقادی ما قدرتمند می‌شود و آگاهی شما از فضای طرح ارائه شده بالا می‌رود. در واقع ماکت سازی به تنهایی یک هنر در دنیای معماری است که کمک زیادی به معماران کرده است و. نیازمند صبر و حوصله و تفکر است.

هدف از ساختن ماکت معماری:

ماکت‌های معماری انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربردی دارند. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  1. ماکت حجمی( کانسپت مدل): از این ماکت در مرحله ابتدایی طراحی استفاده می‌شود که بتوانیم فرم و شکل ماکت را بررسی کنیم. در واقع این ماکت این اجازه را به طراح می‌دهد تا مفاهیم و ایده‌های اولیه خود را در قالب طرح بیان کند. خب مشخص است که این مدل بسیار ساده است و برای طراحی اولیه قابل اجرا است، پس متریال به کار برده شده در آن هم بسیار ساده است. این ماکت‌ها به سرعت ساخته می‌شوند و در حین ارائه طرح می‌توان اجزای آن را تغییر داد. یعنی طراح یک طرحی را داده است و ماکت اولیه آن ساخته شده است اما هنوز تصمیم قطعی برای آن طرح ندارد و در حین کار ایده‌های خود را کم و زیاد می‌کند و این موارد را در ماکت هم کم و زیاد می‌کند.
  2. ماکت اجرایی: استفاده از این ماکت برای توسعه‌ی یک طرح است. معمولا این ماکت را به مشتری و یا مردم نشان نمی‌دهند. هدف از ساخت این ماکت این است که به نقاط ضعف طرح برسند و آن را برطرف کنند. هم‌چنین برای ایده پردازی هم استفاده می‌شود. این ماکت از نظر کیفی از متریال بهتری ساخته شده است زیرا نسبت به ماکت حجمی یک مرحله جلوتر است. این ماکت را اگر به مشتری نشان دهند به آنها می‌گویند که یک طرح اولیه است.
  3. ماکت نمایشگاهی: این ماکت برای نمایش ایده‌های معمار، به مشتری و مردم است. این ماکت نسبت به ماکت‌های قبلی جزئیات بیشتری دارند. در بعضی موارد به ماکت نمایشگاهی نورپردازی هم اضافه می‌شود تا همه چیز به طور کامل نشان داده شود . جلوه‌ای چشمگیر پیدا کند. اغلب از نورپردازی برای برجسته نشان دادن نواحی خاصی استفاده می‌شود. برای طرح‌هایی که در شب از آنها استفاده می‌شود مانند رستوران و تئاتر و ... از ماکت نورپردازی شده استفاده می‌شود.

ماکت سازی مهران سازه سازنده ماکت‌های صنعتی و پالایشگاهی

ارائه اطلاعات با کمک ماکت معماری

استفاده از ماکت برای ارائه اطلاعات:    

گاهی هم با استفاده از ماکت اطلاعاتی را به عموم مردم می‌دهند. ماکت می‌تواند تمام نقشه‌ها و مسیرهای آن ساختمان و یا برج و... را نشان دهد و تصمیم گیری برای پیش خرید کردن را راحت‌تر کند. پس توجه داشته باشید که تمیزی و حفظ اصول در ماکت نهایی بسیار اهمیت دارد و باید توجه زیادی به آن شود زیرا این مخاطب است که باید طرح را بپسندد و خریداری کند تا کار صورت بگیرد.

 

متریال مورد استفاده:      

انتخاب متریال هم به عهده خود شما است البته بستگی دارد که هدف شما ساختن ماکت حجمی و یا نمایشگاهی باشد. برای انتخاب متریال کافی است چند سوال ساده مطرح کنیم. این که آیا می‌خواهید در مورد متریال‌های طرح صحبت کنید؟ می‌خواهید ماکتی معمولی درست کنید که فقط شکل ساختمان را نشان دهید؟ محدودیت بودجه دارید؟ زمان در ساخت ماکت برای شما اهمیت دارد؟ پاسخ به این سوالات باعث می‌شود، راحت‌تر در مورد نوع متریال تصمیم بگیرید. ماکت نمایشگاهی اهمیت بیشتری دارد و اگر قرار است زیر نور خورشید قرار بگیرد، بهتر است از موادی ساخته شود که تغییر رنگ ندهد و مستحکم باشند در غیر این صورت موجب سلب اطمینان مشتری می‌شود. اما متریالی که برای ماکت حجمی استفاده می‌شود خیلی هم اهمیت ندارد و می‌تواند ساده باشد. پس نوع انتخاب متریال ماکت‌های معماری بستگی به مرحله‌ی پروژه دارد. در ادامه در مورد انواع این متریال‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

ماکت سازی مهران سازه سازنده ماکت‌های صنعتی و پالایشگاهی

                                                        ساخت ماکت با استفاده از متریال مختلف

پلکسی گلس :

یکی از اصلی ترین متریالهای مورد استفاده در ساخت ماکتها به ویژه ماکتها ورقهای پلکسی گلاس است. پلکسی گلاس نام تجاری ورقهای اکریلیک می باشد که یک نوع پلیمر از جنس پلی متیل متاکریلات یا همان پلی کربنات است. یک ورق پلکسی شبیه به شیشه است با این تفاوت که وزن کمتری دارد و در مقابل ضربه شدید نمی شکند.

فوم برد:

قطعه‌ی فوم بین دو صفحه نازک کاغذی قرار گرفته است. و رنگ آن معمولا سفید است اما در رنگهای مختلفی وجود دارد. خوبی آن این است که در ضخامت و وزن‌های مختلف وجود دارد. این فوم به راحتی برش داده می‌شود و می‌توان کناره‌های منظمی با آن ایجاد کرد. بسیار محکم است و به راحتی فرو نمی‌پاشد و بسیار سبک است و برای ماکت‌هایی با سایز بزرگ مناسب است، زیرا ممکن است شرایطی به وجود بیاید که مجبور به حمل و نقل آن شوید.

فوم و پلی استایرن:

این فوم وزن کمی دارد و شکل دهی و برش آن هم بسیار آسان است. البته این نکته را فراموش نکنید که فوم شکننده است و به راحتی صدمه می‌بیند پس به هیچ عنوان برای ساخت ماکت‌های نمایشی مناسب نیست و اگر شکسته شود تمام زحمات به هدر می‌رود.

از چوب و فلز و متریال دیگری هم در ساخت ماکت‌های معماری استفاده می‌شود، بهتر است با در نظر گرفتن همه‌ی شرایط کاری خود تصمیم درست برای انتخاب متریال بگیرید و ماکتی جذاب و بسیار زیبا را تهیه کنید.

گروه ماکت سازی مهران سازه متشکل از یک تیم مشتاق و بسیار با مهارت است که در طول چند سال گذشته به یک نیروی کار بسیار با انگیزه و پایدار با یک هدف مشترک دست یافته است . لذت رضایت از شغل و افتخار به کیفیت انحصاری در کار از اعتقاد ما به این مهم می باشد و تمرکزمان به کیفیت بیشتر از کمیت است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز