خبرگزاری کار ایران

راه‌های پیشگیری دیابت در کودکان

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۶۳۷

زمان واقعی برای اثر کردن انسولین می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. وقتی مدتی به دیابت مبتلا شدید، بهتر می‌دانید که انسولین در بدن چگونه کار می‌کند.

ایلنا؛ دیابت نوعی بیماری است که بر نحوه استفاده بدن از گلوکز (نوعی اصلی از قند در خون) تأثیر می‌گذارد. گلوکز را از غذاهایی که می‌خوریم به دست می‌آوریم و یکی از منابع اصلی انرژی مورد نیاز برای سوخت بدن محسوب می‌شود. برای استفاده از گلوکز، بدن به هورمون انسولین احتیاج دارد.

دو نوع عمده دیابت عبارت‌اند از:

  1. دیابت نوع 1  که در آن سیستم ایمنی بدن به لوزالمعده حمله می‌کند و سلول‌های سازنده انسولین را از بین می‌برد.
  2. دیابت نوع 2  که در آن لوزالمعده هنوز هم می‌تواند انسولین تولید کند، اما بدن به‌درستی به آن پاسخ نمی‌دهد.

در هر دو نوع دیابت، گلوکز به‌طور عادی نمی‌تواند وارد سلول شود. این امر باعث افزایش  قند خون می‌شود و در صورت عدم درمان ممکن است فرد بیمار شود. در این صورت برای مدیریت درمان باید به پزشک مراجعه کرد.

آیا می‌توان از دیابت نوع 1 جلوگیری کرد؟

دیابت نوع 1 قابل‌پیشگیری نیست. پزشکان حتی نمی‌توانند بگویند که چه کسی آن را دریافت می‌کند و چه کسی نمی‌کند.

هیچ‌کس با اطمینان نمی‌داند چه عواملی باعث ابتلا به دیابت نوع یک می‌شود، اما دانشمندان فکر می‌کنند که این بیماری ارتباطی با ژن ها دارد . اما دریافت ژن برای دیابت معمولاً کافی نیست.

دیابت نوع 1 مسری نیست، بنابراین کودکان و نوجوانان نمی‌توانند آن را از شخص دیگری بگیرند و یا آن را به دوستان یا اعضای خانواده منتقل کنند. همچنین خوردن زیاد قند و شیرینیجات باعث دیابت نوع 1 نمی‌شود.

هیچ روش مطمئنی برای پیش‌بینی اینکه چه کسی به دیابت نوع 1 مبتلا می‌شود وجود ندارد، اما آزمایش خون می‌تواند علائم اولیه آن را پیدا کند. با این ‌حال، این آزمایش‌ها به‌طورمعمول انجام نمی‌شود، زیرا پزشکان هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در کودک ندارند، حتی اگر آزمایش‌ها مثبت باشد.

آیا می‌توان از دیابت نوع 2 جلوگیری کرد؟

برخلاف دیابت نوع 1، گاهی از دیابت نوع 2 می‌توان جلوگیری کرد. افزایش بیش‌ازحد وزن، چاقی و سبک‌زندگی بی‌تحرک همه مواردی هستند که فرد را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌دهند.

درگذشته، دیابت نوع 2 معمولاً فقط در بزرگسالان اتفاق می‌افتاد. اما در حال حاضر، به دلیل افزایش کودکان دارای اضافه‌وزن، تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

اگرچه کودکان و نوجوانان می‌توانند با مدیریت وزن خود و افزایش فعالیت بدنی از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنند یا آن را به تأخیر بیاندازند، اما سایر عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 قابل ‌تغییر نیستند. کودکانی که دارای یک یا چند عضو خانواده مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر دارند و برخی از گروه‌های قومی و نژادی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

راه‌های پیشگیری کودکان از ابتلا به دیابت نوع 2

  • اطمینان حاصل کنید که بچه‌ها رژیم غذایی سالم دارند. ترغیب بچه‌های خود به خوردن غذاهای کم‌چرب و غنی از مواد مغذی - مانند حبوبات، غلات سبوس‌دار، میوه، سبزی‌ها، لبنیات و پروتئین‌های بدون چربی - می‌تواند به جلوگیری از افزایش وزن بیش‌ازحد کمک کند.
  • غذاهای قندی و نوشیدنی‌ها را محدود کنید. مصرف مقدار زیادی از غذاها و نوشیدنی‌های پر قند - مانند نوشابه، آب‌میوه و چای‌های یخ‌زده - می‌تواند منجر به افزایش وزن بیش‌ازحد شود.
  • تشویق به فعالیت بدنی زیاد کنید. فعال ماندن و محدود کردن زمان صرف شده در فعالیت‌های بی‌تحرک - مانند تماشای تلویزیون، آنلاین بودن یا بازی ویدیویی یا بازی‌های رایانه‌ای - می‌تواند به کاهش خطر افزایش وزن کمک کند و از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. فعال بودن می‌تواند به‌سادگی پیاده‌روی بر روی سنگ‌فرش خیابان یا قدم زدن روی چمن باشد. سعی کنید کاری انجام دهید که هرروز شما و بچه‌هایتان را به حرکت درآورد.

اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است اضافه‌وزن داشته باشد و در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 باشد، با پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در یادگیری اهداف وزن فرزندتان و چگونگی دستیابی به آن‌ها کمک کنند.

داروهای دیابت

برای بیشتر کودکان مبتلا به دیابت، مصرف دارو بخش مهمی از سالم ماندن است. دارویی مانند انسولین برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 ضروری است. یک کودک مبتلا به دیابت نوع 2 نیز ممکن است به دارو احتیاج داشته باشد که در صورت لزوم پزشک وی تجویز می‌کند.

اگر پزشک کودک گفت که فرزند شما داروی دیابت مصرف کند، خیلی مهم است که کودک طبق دستور پزشک عمل کند. عدم مصرف دارو یا عدم استفاده صحیح از آن باعث می‌شود کودک احساس ترس کند و باعث ایجاد مشکلات برای سلامتی او شود.

مصرف صحیح دارو، سطح قند خون را بیش‌ازحد یا خیلی پایین نگه نمی‌دارد، فقط به کودک کمک می‌کند تندرست و سالم‌تر بماند.

انسولین چیست؟

شایع‌ترین داروی دیابت انسولین است که می‌توانید از طریق تزریق، انسولین را دریافت کنید . انسولین هورمونی است که به گلوکز کمک می‌کند تا وارد سلول‌های بدن شود. بدون انسولین، گلوکز در خون باقی می‌ماند و قند خون بیش‌ازحد بالا می‌رود.

انواع انسولین مورد استفاده و میزان مصرف هرروز شما به برنامه مدیریت دیابت بستگی دارد. برخی از کودکان مبتلابه دیابت باید روزانه دو بار از طریق تزریق، انسولین مصرف کنند. برخی دیگر ممکن است به بیش از دو تزریق یا پمپ انسولین نیاز داشته باشند تا سطح قند خون کنترل شود. پزشک معلوم می‌کند چه چیزی برای شما مناسب است.

زمان واقعی برای اثر کردن انسولین می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. وقتی مدتی به دیابت مبتلا شدید، بهتر می‌دانید که انسولین در بدن چگونه کار می‌کند.

راه دیگری که بچه‌ها قند خون را تحت کنترل دارند، پیروی از توصیه پزشک در مورد خوردن و ورزش است .برنامه مدیریت دیابت کودک در مورد این فعالیت‌ها دستورالعمل خاصی را ارائه می‌دهد. با دنبال‌کردن دقیق برنامه و رعایت برنامه زمانی مصرف انسولین، بچه‌ها می‌توانند سطح قند خون را از بالا و پایین شدن‌های زیاد حفظ کنند. برنامه‌ی "راحت دارو" به شما کمک می‌کند تا فرزند شما مصرف انسولین را دیگر فراموش نکند.

قرص دیابت

راه‌های پیشگیری دیابت در کودکان

برخی از کودکان مبتلابه دیابت نوع 2 نیاز به قرص دیابت دارند. پزشکان گاهی اوقات این داروها را خوراکی می‌نامند و این داروها با بلع مصرف می‌شود.

برای بچه‌های مبتلا به دیابت نوع 2، این قرص‌ها می‌توانند به بدن کمک کنند انسولین بیشتری تولید کند.

گلوکاگون

انسولین و سایر داروهای دیابت به شما کمک می‌کند سطح قند خون زیاد بالا نماند .اما گاهی اوقات بچه‌های مبتلا به دیابت، قند خون پایین یا هیپوگلیسمی واقعاً کمی دارند. این خبر بد است، زیرا اگر بلافاصله درمان نشود می‌تواند باعث تشنج شود یا کودک را از بین ببرد.

کودکی که قند خون بسیار کمی دارد، ممکن است به گلوتاکاگ نیاز داشته باشد. گلوکاگون هورمونی است که خیلی سریع به افزایش قند خون کمک می‌کند.

در آخر آیا می‌دانید برای بهبود و درمان بیماری دیابت باید چه اقدامی کنید؟ شما آن را حدس زده‌اید: همان‌طور که پزشک به شما می‌گوید، داروی خود را مصرف کنید!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز