خبرگزاری کار ایران

معرفی روش‌های استعلام خلافی خودرو

کد خبر : ۱۴۵۵۷۹۸

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی موجب حفظ نظم و جلوگیری از بروز جرایم رانندگی می‌شود. با این وجود رانندگان به دلایل مختلفی ممکن است مرتکب تخلف در رانندگی شوند. آگاهی از روش‌های استعلام خلافی خودرو به شما کمک می‌کند تا از میزان خلافی خودرو آگاهی یابید و در زمان مناسب اقدام به پرداخت آن نمایید. برای استعلام خلافی خودرو می‌توانید از روش‌های حضوری و غیرحضوری استفاده کنید. در ادامه بعد از صحبت در مورد انواع جرایم رانندگی به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

بررسی انواع جرایم رانندگی

پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور جلوگیری از تخلفات رانندگی و کاهش حوادث ناگوار، جرایم مختلفی را برای رانندگان تعیین کرده است. جرایم رانندگی ممکن است منجر به جریمه نقدی، دریافت نمره منفی و توقیف خودرو شوند. این جرایم به شرح زیر هستند:

·       جریمه تسلیمی: این نوع از جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی صادر و به راننده متخلف تحویل داده می‌شود.

·       جریمه الصاقی: این جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی روی خودروی راننده متخلف قرار می‌گیرد.

·       جریمه دوبرگی: در مواقعی که افسر راهنمایی و رانندگی به راننده متخلف دستور ایست دهد و راننده به حرکت خود ادامه دهد، پلیس راهنمایی و رانندگی دو برگه جریمه برای او صادر می‌کند. جریمه اول به دلیل تخلف در رانندگی و جریمه دوم برای عدم توجه به دستور مامور راهنمایی و رانندگی است.

·       جریمه دوربینی: این نوع جرایم توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شوند.

چگونگی دریافت استعلام خلافی خودرو

معرفی روش‌های استعلام خلافی خودرو

استعلام خلافی خودرو و پرداخت به موقع آن از توقیف خودرو جلوگیری می‌کند.

حال سوال این است که چگونه خلافی خودرو را خیلی سریع استعلام و پرداخت کنیم؟ برای دریافت استعلام خلافی خودرو و پرداخت به موقع آن می‌توانید از 6 روش زیر استفاده نمایید.

1.     مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10

دریافت استعلام خلافی خودرو به شیوه حضوری با مراجعه به دفاتر پلیس +10 انجام می‌شود. شما برای دریافت استعلام خلافی خودرو در دفاتر پلیس +10 باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

·       اصل کارت شناسایی مالک خودرو

·       سند مالکیت خودرو

·       بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو

با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، احتمالاً افراد بسیار زیادی این احتمال را می‌دهند که بیشترین میزان فروش و حق بیمه تولیدی مربوط به این بیمه‌نامه است؛ اما این‌طور نیست! بر اساس آمار منتشر شده از دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی، در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ارزش حق بیمه تولیدی شرکت‌ها بیش از ۱۲۶،۰۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده‌است. در این بین، رتبه اول تولید حق بیمه با ۳۸،۱۹۶ میلیارد تومان فروش، به بیمه‌های درمانی می‌رسد؛ رتبه دوم نیز با ۳۷،۶۸۹ میلیارد تومان فروش، متعلق به بیمه شخص ثالث است. رشته بیمه‌های دیگر با اختلاف بسیار زیاد، در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

2.     دریافت خلافی خودرو از طریق تلفن

برای دریافت خلافی خودرو با تلفن می‌توانید با شماره تلفن 88288888 تماس بگیرد و کد VIN درج شده در پشت کارت خودرو خود را وارد نمایید.

3.     استعلام خلافی خودرو با پیامک

برای دریافت خلافی خودرو با پیامک لازم است که کد VIN موجود در پشت کارت خودرو خود را به یکی از شماره‌های زیر ارسال نمایید:

·       30005151

·       110005151

·       1101202020

4.     استفاده از کد USSD برای دریافت خلافی خودرو

در این روش باید کد دستوری *110# را وارد نمایید و سپس گزینه استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید. در ادامه کد VIN موجود در پشت کارت خودرو خود را وارد و استعلام خلافی خودرو را دریافت نمایید.

5.     استعلام خلافی ماشین از سایت راهور 120

برای دریافت خلافی خودرو از سایت راهور 120 باید به شیوه زیر عمل کنید:

·       ابتدا به سامانه راهور 120 وارد شوید.

·       از میان گزینه‌های موجود، استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب کنید.

·       در مرحله بعد به سامانه سخا هدایت می‌شوید. (اگر در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید باید مراحل ثبت نام را کامل کنید در غیر این صورت کافی است کدملی، کلمه عبور و کد امنیتی خود را وارد نمایید)

·       شماره بارکد خودرو را وارد و استعلام خلافی ماشین را دریافت کنید.

6.     استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل برای استعلام خلافی خودرو

اپلیکیشن‌های موبایل امکان دریافت استعلام خلافی ماشین و پرداخت آن را در دسترس کاربران قرار داده‌اند. گزینه استعلام خلافی خودرو در این اپلیکیشن‌ها در قسمت خدمات اصلی قرار گرفته است.

اهمیت استعلام خلافی خودرو

پرداخت نکردن خلافی خودرو بعد از 60 روز موجب دو برابر شدن مقدار جریمه می‌شود. همچنین لازم است بدانید اگر مبلغ خلافی خودرو شما بیش از 3 میلیون تومان باشد، امکان توقیف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی وجود دارد. به همین دلیل لازم است در مدت زمان کوتاهی جرایم خود را پرداخت نمایید. در این مقاله روش‌های استعلام خلافی ماشین را به شما معرفی کردیم تا اسرع وقت استعلام تخلفات خود را دریافت و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز