خبرگزاری کار ایران

استعلام جریمه و خلافی خودرو از سایت جدید راهور 120

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۱۱۶

استعلام خلافی خودرو یکی از دغدغه‌های بیشتر رانندگان است. جالب است بدانید که 4 نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین بار قصد گرفتن جریمه ماشین خود را دارید این سوال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه از آن مطلع شویم؟ یا این‌که چه راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد؟ آیا برای استعلام خلافی نرم‌افزاری وجود دارد؟ نگران نباشید، در رابطه با تمامی سوالات شما را راهنمایی خواهیم کرد.

به‌ روز رسانی اخیر سایت راهور 120 برای دریافت خلافی خودرو

قبلا در مقاله‌ای در ایلنا اشاره کردیم که سایت راهور اخیرا به روز رسانی شده است و غیر از تغییراتی که در ظاهر آن صورت گرفته، دسترسی‌ها و خدمات آن نیز تغییراتی داشته است. در پی این به روز رسانی سایت راهور مدتی از دسترس خارج بود و هموطنان برای دریافت خلافی خودرو و موتورسیکلت خود با مشکل مواجه بودند. با تغییراتی که در سایت راهور صورت گرفته است، شیوه نمایش جریمه ها تغییر یافته و اندکی بهتر شده است. در ادامه مراحل استعلام خلافی از این سایت با تصویر آن را می‌بینید.

انواع جریمه خودرو

دریافت جریمه راه‌های متعددی دارد که در این مقاله به تفصیل به آن‌ها پرداخته‌ایم. در شروع مطلب، قصد داریم انواع جریمه خودرو را معرفی کنیم. به‌طور کلی جرائم راهنمایی و رانندگی چهار دسته هستند:

جریمه تسلیمی

یکی از روش‌هایی که خلافی برای خودرو ثبت می‌شود، ارائه برگه جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. در این نوع جریمه به‌دلیل رویت گواهی‌نامه توسط افسر، مشخصات راننده متخلف در برگه جریمه خودرو ثبت می‌شود که به این روش جریمه خودرو، جریمه تسلیمی می‌گویند.

جریمه الصاقی

نوع بعدی جریمه خودرو، قراردادن برگه جریمه روی خودرو توسط افسر راهنمایی و رانندگی بدون حضور راننده است. در این حالت، به‌دلیل عدم ‌حضور راننده مشخصات وی در برگه جریمه ثبت نمی‌شود.

جریمه دوربینی

این روش به معنی ثبت جریمه توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب ‌شده در معابر است.

جریمه دوبرگی

زمانی ‌که افسر راهنمایی و رانندگی به راننده متخلف دستور توقف می‌دهد، اما راننده متوقف نمی‌شود، جریمه به صورت دوبرگی صادر می‌شود.

جریمه خودداری

 اگر پلیس راهنمایی و رانندگی در حضور راننده اقدام به صدور قبض جریمه کند و راننده به هر دلیلی از دریافت قبض خودداری کند، جریمه‌ای به اسم جریمه خودداری صادر می‌شود. اگر هم بعد از صدور قبض، راننده محل را ترک کند مجدداً پلیس می‌تواند قبض جریمه خودداری را صادر کند.

استعلام جریمه و خلافی خودرو از سایت جدید راهور 120

چه‌زمانی خلافی 2 برابر می‌شود؟

شاید برایتان این سوال ایجاد شود که خلافی چه زمانی دو برابر می‌شود؟ مالکان خودرو تنها 60 روز برای پرداخت آن از نوع تسلیمی‌ فرصت دارند و در صورت عدم‌ پرداخت ظرف این مدت، مبلغ جریمه دو برابر می‌شود. ضمن این‌که اگر مبلغ کل جریمه به بیش از یک میلیون تومان برسد، دستور توقف برای خودرو صادر می‌شود؛ بنابراین استعلام جریمه و پرداخت آن اهمیت بسیار بالایی دارد. حتما جریمه خودرو به صورت تسلیمی‌ را جدی بگیرید تا بعدا پشیمان نشوید!

چرا باید دنبال استعلام خلافی باشیم؟

عمدتا مالکان خودرو به دو دلیل مشخص به دنبال استعلام خلافی هستند:

پرداخت جریمه‌ها

جلوگیری از دوبرابر شدن مبلغ جریمه‌های تسلیمی‌ یا کاهش مبلغ جریمه‌ها به زیر یک میلیون تومان و جلوگیری از توقیف خودرو به‌دلیل داشتن جریمه بالای یک میلیون تومان، از دلایلی هستند که رانندگان اقدام به دریافت استعلام جریمه می‌کنند.

فروش خودرو

یکی دیگر از دلایل دریافت استعلام جریمه، فروش خودرو است. البته شاید خیلی از مالکان خودرو اطلاع نداشته باشند که برای فروش خودرو نیازی به تسویه خلافی خودرو تا قبل از فک پلاک وجود ندارد.

روش‌های استعلام خلافی خودرو

برای استعلام جریمه، سوالات متعددی برای افراد ایجاد می‌شود؛ برای استعلام تخلفات رانندگی روش‌های مختلفی وجود دارد؛ در ادامه 6 روش اصلی را توضیح خواهیم داد:

1- مراجعه به پلیس 10+

دفاتر پلیس 10+ مرجع حضوری استعلام خلافی محسوب می‌شوند. هزینه دریافت برگه جریمه (سال 99) 8150 تومان به‌همراه 4750 تومان تعرفه رسیدگی غیرحضوری اجرائیات است. بابت هر ردیف قابل اعتراض هم مبلغ 375 تومان دریافت می‌شود. درصورتی‌که پرینت لیست جریمه‌ها بیش از 3 برگ باشد، برای هر برگ هم مبلغ 550 تومان دریافت خواهد شد. 

نکته مهم : برای افرادی که مبلغ جریمه خودرو آن‌ها بیش از یک میلیون تومان است، مراجعه به دفاتر پلیس 10+ سودی ندارد و این افراد به منظور رفع مشکل آن، باید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت راهنمایی رانندگی مراجعه کنید.

2- استعلام خلافی خودرو با پلاک

پلیس راهور ناجا استعلام ریز خلافی خودرو با شماره پلاک را امکان‌پذیر کرده‌است. پلیس راهور ناجا این امکان را برای مالکین خودرو فراهم کرده است تا با استفاده از تلفن به اطلاعات جریمه ماشین دسترسی داشته باشند؛ بنابراین برای استعلام جریمه به‌صورت تلفنی، کافی است با شماره 88288888 از تلفن‌های ثابت تهران یا 02188288888 از تلفن همراه یا شهرهای خارج از استان تهران تماس بگیرید. این شماره تلفن گویا است و امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • شماره‌گیری عدد 1:  استعلام تخلفات رانندگی با دادن شماره پلاک به اپراتور
  • شماره‌گیری عدد 2: استعلام صدور گواهی‌نامه و استعلام صدور کارت خودرو

ناگفته نماند که با این روش، فقط می‌توانید از جریمه خودرو باخبر شوید و امکان پرداخت آن را ندارید.

3- پرداخت خلافی خودرو آنلاین در سایت راهور

بهترین راه مراجعه به سایت راهور است. سامانه مربوطه یا همان سایت پلیس راهور ناجا اصلی‌ترین و معتبرترین مرجع دریافت جریمه ماشین محسوب می‌شود. برای دریافت جریمه پرداخت ‌نشده خودرو کافی است به آدرس rahvar120.ir در این لینک مراجعه کنید. کافی است مطابق راهنمای تصویری عمل کرده و برای دریافت خلافی خودرو، شماره بارکد کارت خودرو خود را وارد کنید.

 

استعلام جریمه و خلافی خودرو از سایت جدید راهور 120

پس از زدن دکمه جستجو، لیستی از جریمه‌های پرداخت‌ نشده همراه با توضیحات نمایش داده می‌شود. در انتهای لیست هم امکان پرداخت جریمه‌ها با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت به‌صورت آنلاین وجود دارد.

نکات مهم در خصوص سایت راهور برای خلافی

  • اطلاعات سایت آفلاین است و به‌طور هفتگی آپدیت می‌شود.
  • در صورت پرداخت جریمه خودرو از طریق سایت، اطلاعات بعد از 72 ساعت در سامانه پلیس راهور درج می‌شود.
  • سایت راهور 120، برای آی‌پی‌های خارج از کشور بسته است؛ لذا اگر قصد استعلام جریمه از این سایت را دارید با آی‌پی‌های داخل کشور و بدون VPN به سامانه پرداخت قبض مراجعه کنید.

4- استعلام با اپلیکیشن‌های موبایل

یکی از ساده‌ترین روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده از برنامه‌های موبایل است. هم‌زمان با افزایش روزافزون استفاده از تلفن‌همراه در بین شهروندان، مجموعه‌های زیادی اقدام به تولید نرم‌افزارهای موبایلی جریمه خودرو کرده‌اند که با امکانات کاربردی توانسته‌اند خدمات خوبی را به کاربران ارائه دهد. این برنامه‌های اندرویدی علاوه‌بر نمایش ریز خلافی خودرو و جریمه خودرو امکان پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD را فراهم کرده‌اند که حتی بدون داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت جریمه رانندگی خودرو را پرداخت و به صفر کردن جریمه کمک می‌کنند.

5-استعلام پیامکی خلافی خودرو با کد VIN

برای این منظور، برخلاف روش آنلاین که باید از کد 8 رقمی‌ استفاده می‌شد، کافی است کد 17 رقمی‌ VIN درج‌شده در پشت کارت خودرو را به شماره 1101202020 پیامک کنید.

پس از آن پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در صورت تائید درخواست، باید عدد 9 را ارسال کنید. هزینه دریافت این پیامک، 350 تومان خواهد بود. در صورت ارسال عدد 9 مبلغ کل خلافی، تعداد جریمه‌ها و تاریخ آخرین به‌روزرسانی برای شما ارسال می‌شود. ضمن آن‌که خبری از شناسه قبض و شناسه پرداخت هم نیست.

6- استعلام جریمه خودرو با استفاده از کد USSD

در این روش، کافی است کد #110* را شماره‌گیری کنید و با ورود به سامانه پلیس 110 درخواست استعلام جریمه را با وارد کردن Vin بدهید. دقت کنید که این روش عملاً تفاوت چندانی با روش پیامکی ندارد و نتیجه استعلام با همان مبلغ 350 تومان از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود.

روش کم کردن خلافی خودرو و اعتراض به آن

بسیاری از مالکین خودرو زمانی‌که با لیست جریمه خودرو خود روبرو می‌شوند، معتقد هستند که برخی از جرایم ثبت‌شده، غیرمنصفانه است یا آن‌ها اصلا مرتکب این تخلفات نشده‌اند! بنابراین، اغلب به دنبال اعتراض به لیست جریمه و کم‌کردن آن هستند. برای پاسخ دادن به این سوال که جریمه را چگونه کم کنیم؟ با ما همراه باشید.

در مورد اعتراض به جریمه رانندگی سه حالت وجود دارد، که در زیر به آنها می‌پردازیم:

اعتراض به قبض جریمه 

چگونه به خلافی اعتراض کنیم؟ برای این منظور، فرد معترض باید به مرکز اجرائیات منطقه یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کند و موضوع شکایت را در منطقه مطرح کند؛ این‌گونه موارد در همان محل قابل رسیدگی و اصلاح هستند.

اعتراض به وضعیت تخلفات

در این حالت فرد معترض باید ابتدا به دفاتر پلیس +10 مراجعه کند و درخواست اعتراض دهد. ظرف حداکثر 24 ساعت باید به این موضوع رسیدگی شود و معمولا نتیجه اعتراض در کمتر از چند ساعت اعلام می‌شود. در این مراکز، افراد دلایل خود را برای اعتراض بیان می‌کنند؛ مثلا این‌که در زمان وقوع تخلف اصلا در محل حضور نداشته‌اند یا توان پرداخت این مبلغ جریمه را ندارند. 

اعتراض به مبلغ جریمه بالای یک میلیون تومان

اگر مبلغ جریمه مورد اعتراض بالای یک میلیون تومان باشد برای اعتراض به جریمه خودرو باید به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی مراجعه کنید. در تهران، شهروندان باید به ادارات راهنمایی و رانندگی مناطق 1، 3، 10، 12، 14، 16، 20، 21، 22 و همچنین دادسرای راهور واقع در خیابان آزادی- نبش رودکی-پشت راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مراجعه کنند. در سایر استان‌ها هم مالکین خودرو باید به واحدهای رسیدگی مرکز استان مراجعه کنند. در این مراکز، کارشناسان پلیس نظرات خود را در اختیار قضات مستقر در مناطق قرار می‌دهند و این قضات که تحت‌نظر دادسرای راهور هستند، نسبت به این اعتراضات اعلام نظر می‌کنند و در صورت نیاز کسری خلافی مطابق با مقررات اعمال می‌شود.

توجه کنید که درخواست‌هایی که قبلا رسیدگی شده‌است، در این واحدها پذیرش نخواهند شد و رای صادره توسط واحد رسیدگی، قطعی است. 

استعلام جریمه و خلافی خودرو از سایت جدید راهور 120

روش صفر کردن خلافی خودرو

منظور از صفر کردن خلافی خودرو، پرداخت کل مبلغ جریمه‌شده است، اگر قصد صفر کردن جریمه خودرو را دارید، باید به شما بگوییم به‌هیچ‌وجه امکان صفر کردن جریمه خودرو بدون پرداخت جریمه وجود ندارد و هرگونه تلاش برای این کار پیگرد قانونی خواهد داشت.

البته برای افرادی که بضاعت ضعیف‌تری دارند، یک راه برای تقسیط جریمه وجود دارد؛ در این حالت می‌توانید جریمه خودرو را به‌صورت موردی پرداخت کنید تا مقدار جریمه خودرو را زیر یک میلیون نگه دارید.

برگرفته از مقاله خلافی خودرو مجله همراه مکانیک (hamrah-mechanic.com/mag)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز