خبرگزاری کار ایران

قرارداد هوشمند چیست؟ و هر انچه که باید در مورد ارز دیجیتال بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۷۴۵

اگر این سؤال برای شما پیش آمده است که قرارداد هوشمند چیست؟ باید گفت که از مجموعه کد‌های برنامه‌نویسی تشکیل شده است که با هدف ایجاد قرارداد بین دو یا چند نفر شکل می‌گیرد و تعریف می‌شود. به طور کلی قرارداد‌های هوشمند می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور نقش اساسی در زندگی افراد داشته باشند. اگر شما نیز قصد دارید بدانید که کاربرد‌های این قرارداد چیست و چه ریسک و چالش‌هایی را دارد؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.

قرارداد هوشمند چیست؟

برای پاسخ به سؤال قرارداد هوشمند چیست؟ می‌توان گفت: قرارداد هوشمند از مجموعه کد‌های برنامه‌نویسی تشکیل شده است که بدون نیاز به واسطه، می‌تواند قراردادی را بین دو یا چند نفر به انجام برساند. این کد‌های برنامه‌نویسی شامل دستوراتی هستند که بر روی شبکه بلاک چین پیاده می‌شوند.

از اصلی‌ترین ویژگی این قرارداد که موجب شده است محبوبیت زیادی پیدا کند، غیرمتمرکز بودن آن است که مدیریت آن توسط یک سازمان یا فرد امکان‌پذیر نیست. در واقع یک قرارداد هوشمند بر اساس if elseif دستورات را تعیین می‌کند که elseif به معنای در «غیراینصورت اگر» است.

به طور مثال: اگر فردی از ولت و کیف پول خود مقداری ارز دیجیتال را در پلتفرم بلوکه کند، آنگاه به صورت مثلاً هفتگی مبلغی به همان کیف پول واریز شود.

این مسأله‌ای که بیان شد قرارداد هوشمند است که می‌تواند به شکل دیگری نیز نوشته شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این قرارداد این است که زمانی که اجرا شود، حتی توسعه‌دهنده این قرارداد نیز نمی‌تواند مانع اجرای آن شود. همچنین بررسی کد‌های آن برای عموم آزاد است و همه افراد می‌توانند از دستوراتی که در این قرارداد وجود دارد با خبر شوند، اما امکان تغییر آن را پس از اجرا ندارند.

قرارداد هوشمند چیست؟ و هر انچه که باید در مورد ارز دیجیتال بدانید

تفاوت‌های قرارداد هوشمند و معمولی

اگر قصد دارید تا با تفاوت‌های قرارداد هوشمند و غیر هوشمند آشنا شوید، به مواردی که در ادامه بیان می‌شود دقت نمایید:

  • شفافیت بالا

اگر قراردادی به صورت هوشمند نوشته شود، کد‌های آن برای عموم آزاد و کاملاً شفاف است. از این رو شاید شما فکر کنید که امنیت آن کاهش پیدا می‌کند، اما موجب اتفاقات مثبت نیز می‌شود.

به طور مثال: بار‌ها دیده‌اید که در قرارداد‌های غیر هوشمند و معمولی فردی سرمایه یا زمینی را به چند نفر فروخته است و دلیل آن این بوده است که در قرارداد‌های غیر هوشمند فرد امکان پنهان کردن اطلاعات را دارد، اما اگر همین قرارداد‌ها به صورت هوشمند نوشته شود به هیچ عنوان در این حالت امکان کلاهبرداری وجود ندارد.

  • سرعت بسیار بالا

یکی دیگر از ویژگی‌های قرارداد‌های غیر هوشمند سرعت بالای آن به نسبت قرارداد‌های غیر هوشمند است. به طور مثال: اگر شما بخواهید زمینی را در متاورس خریداری کنید، تنها در عرض چند ثانیه و با یک امضای دیجیتال می‌توانید قرارداد خود را به انجام برسانید، اما تصور کنید که اگر این کار در دنیای فیزیکی انجام شود و توسط قرارداد‌های غیر هوشمند نوشته شود احتمالاً باید روز‌ها باید صبر کنید تا سندتان به دستتان برسد.

البته اگر شما زمینی را در متاورس خریداری کنید، سند آن از طریق smart contract و به صورت توکن غیرمثلی وارد کیف پول شما خواهد شد و تا زمانیکه کلید امنیتی آن را در اختیار افراد دیگری قرار ندهید، امنیت آن کاملاً حفظ خواهد شد و خیالتان از این بابت راحت است، زیرا هیچ شخصی نمی‌تواند آن را سرقت کند.

  • عدم تغییر قرارداد

یکی دیگر از تفاوت‌های قرارداد هوشمند و معمولی این است که در قرارداد هوشمند یک بار ضوابط تعیین می‌شود و بر روی شبکه‌های بلاکچین مانند اتریوم قرار می‌گیرد و پس از بارگذاری کد‌ها، هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را دستکاری کند و تغییر دهند، اما امکان جعل قرارداد‌های معمولی وجود دارد. از این رو قرارداد‌های هوشمند قابل اعتمادتر از قرارداد‌های معمولی هستند.

ارز دیجیتال چیست؟

در دنیای دیجیتالی امروز، ارز دیجیتال به عنوان یکی از مهم‌ترین مفاهیم شناخته می‌شود. ارز‌های دیجیتال به صورت الکترونیکی بدون نیاز به واسطه بانکی، انتقال داده می‌شوند. با توجه به پیشرفت فناوری، ارز دیجیتال به عنوان قرارداد هوشمند به کار می‌رود. این قرارداد‌ها با استفاده از بلاکچین توسط شبکه‌های اجتماعی و الکترونیکی تأیید می‌شوند.

ارز دیجیتال یا ارز الکترونیکی یک شکل جدید از پول است که با استفاده از رمزنگاری و تکنولوژی بلاکچین ایجاد‌شده‌است. این نوع پول به طرز متفاوتی از پول‌های سنتی عمل می‌کند و قابلیت انتقال در سریع‌ترین زمان ممکن را دارد.

قرارداد هوشمند یکی از مفاهیم مهم در ارز دیجیتال است. در واقع، قرارداد هوشمند یک برنامه قابل اجرا است که به‌طور خودکار انجام می‌شود و نیازی به دخالت انسانی ندارد. این قرارداد‌ها به‌طور کلی در شبکه بلاکچین استفاده می‌شوند و به صورت دیجیتال برنامه‌ریزی شده‌اند. قرارداد‌های هوشمند می‌توانند برای انجام تراکنش‌های مالی، انتقال پول و حتی خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده شوند.

از جمله مزایای قرارداد‌های هوشمند، کاهش هزینه‌های تراکنش و افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها است. برای مثال، با استفاده از یک قرارداد هوشمند برای انجام تراکنش، هزینه‌های ناشی از واسطه‌گری وجود ندارد و تراکنش به صورت مستقیم بین دو طرف صورت می‌گیرد.

در کل، ارز دیجیتال یکی از شکل‌های نوین پول است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مورد توجه قرار گرفته است. قرارداد‌های هوشمند نیز به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی ارز دیجیتال، برای انجام تراکنش‌های مالی، انتقال پول و خرید و فروش ارز دیجیتال بسیار مفید واقع می‌شوند.

قرارداد هوشمند چیست؟ و هر انچه که باید در مورد ارز دیجیتال بدانید

کلام آخر

 قرارداد هوشمند از مجموعه کد‌های برنامه‌نویسی تشکیل شده است که بدون نیاز به واسطه، می‌تواند قراردادی را بین دو یا چند نفر به انجام برساند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این قرارداد این است، زمانی که اجرا شود، حتی توسعه‌دهنده این قرارداد نیز نمی‌تواند مانع اجرای آن شود. اگر قراردادی به صورت هوشمند نوشته شود، کد‌های آن برای عموم آزاد و کاملاً شفاف است. از این رو شاید شما فکر کنید که امنیت آن کاهش پیدا می‌کند، اما موجب اتفاقات مثبت نیز می‌شود. قرارداد‌های هوشمند به وسیله زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه داده می‌شوند. به همین دلیل اگر این قرارداد‌ها توسط تیم‌های برنامه‌نویسی ضعیف نوشته شود، ممکن است دارای مشکلات امنیتی باشند که فرصتی را برای هکر‌ها فراهم خواهند کرد تا به آن‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را تغییر دهند. در دنیای دیجیتالی امروز، ارز دیجیتال به عنوان یکی از مهم‌ترین مفاهیم شناخته می‌شود. ارز‌های دیجیتال به صورت الکترونیکی بدون نیاز به واسطه بانکی، انتقال داده می‌شوند. با توجه به پیشرفت فناوری، ارز دیجیتال به عنوان قرارداد هوشمند به کار می‌رود. این قرارداد‌ها با استفاده از بلاکچین توسط شبکه‌های اجتماعی و الکترونیکی تأیید می‌شوند. شما با مراجعه به وبسایت پارسیان کریپتو، می‌توانید انواع اخبار مربوط به این بازار‌ها را به راحتی دنبال نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز