خبرگزاری کار ایران

مزیت استفاده از چوب پلاست در روف گاردن

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۸۰۶

امروزه با رشد شهرنشینی و ساخت آپارتمان‌ و برج به جای خانه‌های ویلایی، فضای سبز کمی در سطح شهر باقی مانده است. در سازه‌های جدید طراحان سعی می‌کنند برای زیباسازی شهر و بیشتر شدن فضای سبز در طبقات آخر آپارتمان‌ها و برج‌ها روف گاردن بسازند. روف گاردن علاوه بر اینکه می‌تواند موجب زیبا شدن نمای شهر و ساختمان شود به تولید اکسیژن بیشتر هم کمک می‌کند.

در ساخت روف گاردن از مواد و متریال مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از بهترین و رایج‌ترین آن‌ها چوب پلاست است. چوب پلاست محصولی جدید است که در گروه مواد کامپوزیتی قرار دارد و از آن به شکل پروفیل یا شیت(صفحه) استفاده می‌کنند.

چوب پلاست مانند هر متریال دیگری معایب و مزایای خاصی دارد، اما مزایای چوب پلاست بسیار بیشتر از معایب آن است و همین موضوع باعث شده تا در ساخت روف گاردن از آن استفاده شود.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست (Wood Plastic Composite) که با نام چوب پلاستیک هم شناخته می‌شود از ترکیب موادی چون آرد چوب یا لیگنو سلولزی با انواع پلاستیک مانند PVC، PP و PE سبک یا سنگین ساخته شده است. علاوه بر این مواد برای مقاومت و طول عمر بیشتر از مواد دیگری چون جفت کننده، کند سوز کننده، رنگدانه، ضد قارچ و ضد اکسید کننده هم استفاده می‌کنند.

این محصول با محیط زیست سازگار است و در راستای حفظ محیط زیست، تولید کنندگان سعی کرده‌اند در ساخت آن از مواد اولیه‌ای استفاده کنند که قابل بازیافت باشد و به محیط زیست آسیبی وارد نکند. به همین دلیل در ساخت آن از انواع پلاستیک، پسماندهای کشاورزی و دور ریزهای چوب استفاده می‌کنند. این مواد تماما قابل بازیافت هستند، حتی کربن دی اکسید موجود در مواد هم در زمان بازیافت از طریق فیلتراسیون آلاینده‌ها قابل کنترل است. چوب پلاست از نظر شکل ظاهری که دارد، دارای دو نوع توپر و توخالی است.

مزیت استفاده از چوب پلاست در روف گاردن

مزایای استفاده از چوب پلاست

  • تمام لوازم و عناصر ساخت روف گاردن در برابر تابش مستقیم نور خورشید و هوای آزاد قرار دارند. به همین دلیل دچار تغییرات دمایی بسیاری می‌شوند. گاهی در برابر آفتاب، گاهی در برابر باد و طوفان و حتی باران قرار می‌گیرند. چوب پلاست در برابر این تغییرات دمایی بسیار مقاوم است و تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی‌شود.
  • چوب پلاست نصب بسیار ساده و آسانی دارد، وزن کم چوب پلاست و پیش ساخته بودن قطعات آن باعث شده تا هر فرد غیرمتخصصی بتواند آن‌ها را نصب کند. نصب آن‌ها فقط نیاز به سلیقه دارد و نیاز به هیچ تخصصی نیست.
  • در برابر نفوذ حشرات و قارچ‌ها بسیار مقاوم هستند و عمر و ماندگاری نسبتا بالایی دارند.
  • چوب پلاست از مواد دور ریز و بازیافتی ساخته می‌شود، به همین دلیل به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند و یک انتخاب مناسب برای دوستداران محیط زیست است.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارند.
  • تنوع رنگ و طرح چوب پلاست بسیار زیاد است و در انتخاب آن با هیچ محدودیت طرح و رنگی مواجه نمی‌شوید. در ساخت آن‌ها از رنگ‌های مقاوم و با ثبات استفاده می‌شود تا در برابر تغییرات جوی و آب و هوایی مقاوم باشند.
  • قیمت خرید چوب پلاست در مقایسه با چوب و سایر ابزارهای دیگر بسیار کمتر است و یک گزینه اقتصادی به شمار می‌رود.
  • چوب پلاست قابلیت شست و شو و تمیزشوندگی بسیار بالایی دارد و در صورت وجود هرگونه آلودگی و کثیفی به راحتی شسته می‌شود.

کاربرد چوب پلاست در ساخت روف گاردن

کاربرد چوب پلاست محدود به طراحی کف روف گاردن نیست و در بخش‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد، در ادامه با دیگر کاربردهای چوب پلاست در روف گاردن آشنا خواهید شد:

فلاور باکس

با استفاده از فلاورباکس می‌توانید طراوت و شادابی را به روف گاردن خود ببرید. در فلاور باکس می‌توان از انواع مختلف گل‌ و گیاه مناسب روف گاردن استفاده کرد. چوب پلاست متریال بسیار منعطفی است که در ساخت فلاورباکس هم از آن استفاده می‌شود، در برابر رطوبت مقاوم هستند و دچار پوسیدگی نمی‌شوند. به همین دلیل به راحتی می‌توان گیاهان داخل آن را آبیاری کرد.

مبلمان

به دلیل تغییرات جوی نمی‌توان از هر نوع مبلمانی برای روف گاردن استفاده کرد، باید از مبلمانی استفاده کنید که در برابر تابش نور مستقیم خورشید و گرما و سرما مقاوم باشند و فرسوده نشوند.

چوب پلاست یک گزینه مناسب برای طراحی و ساخت مبلمان روف گاردن است. عمر و ماندگاری مبلمان ساخته شده از چوب پلاست بسیار بالاست.

دیوارپوش

برای پوشش دیوارهای روف گاردن و نمای زیباتر می‌توان از وسایل مختلفی استفاده کرد. یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای دیوارپوش، چوب پلاست است. چوب پلاست به عنوان یک عایق رطوبتی و حرارتی عمل می‌کند و گزینه مناسبی برای پوشاندن دیوارهای روف گاردن است.

پروفیل بالا، ثبات رنگ پروفیل‌ها، مقاومت بالا در برابر رطوبت و گرما از مهم‌ترین عوامل در انتخاب چوب پلاست در دیوارپوش است.

روکش استخر

از چوب پلاست می‌توان برای قسمت‌های بیرونی استخر استفاده کرد، چوب پلاست علاوه بر زیبا کردن ظاهر استخر باعث مقاومت قسمت‌های بیرونی استخر می‌شود و مقاومت آن را در برابر آب خوردگی افزایش می‌دهد.

آلاچیق

در برخی از روف‌گاردن‌ها برای زیبایی از آلاچیق استفاده می‌کنند، چوب پلاست گزینه مناسبی برای ساخت آلاچیق در روف گاردن است. استفاده از چوب پلاست در مقایسه با چوب به هزینه کمتری نیاز دارد و از لحاظ وزنی دارای یک وزن استاندارد برای روف گاردن است.

کفسازی

یکی از رایج‌ترین کاربردهای چوب پلاست در کفسازی روف گاردن است، زیبایی و ظاهری که رنگ چوب به روف گاردن می‌دهد را نمی‌توان با هیچ ابزار دیگری جایگزین کرد. ضدآب بودن، مقاومت بالا و نزدیک بودن بافت آن به چوب باعث شده تا از آن در کفسازی استفاده شود.

آیا چوب با چوب پلاست تفاوتی دارد؟

چوب و چوب پلاست تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند و برخلاف اسم مشابهی که دارند کاملا متفاوت هستند. چوب در برابر نفوذ حشرات، رطوبت، تغییر دما و قارچ مقاومت بسیار کمتری دارد. از طرفی هزینه چوب‌های مناسب روف گاردن کمی بالاست به همین دلیل اگر محدودیت بودجه ندارید می‌توانید آن را انتخاب کنید.

چوب پلاست بسیار ارزان‌تر از چوب است و مزایای آن نسبت به چوب بسیار بیشتر است. به همین دلیل امروزه در نمای ساختمان‌ها، ساخت روف گاردن از چوب پلاست استفاده می‌کنند.

قیمت خرید چوب پلاست

تنوع چوب پلاست در بازار بسیار بالاست و نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن تعیین کرد. علاوه بر این موضوع عوامل بسیاری در تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کیفیت مواد اولیه، اندازه و شرکت تولید کننده اشاره کرد.

برداشت پایانی

روف گاردن یک محیط آرام برای استراحت کردن است، هر فردی می‌تواند با توجه به ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای که دارد موجب زیباتر شدن و کاربردی شدن این سازه شود. روف گاردن یا پشت بام سبز، یک فضای سبز بر روی یک بستر معمولی است که در بالاترین نقطه ساختمان قرار دارد. به همین دلیل در زمان انتخاب پوشش گیاهی آن به آب و هوای روف گاردن توجه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز