خبرگزاری کار ایران

مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۷۳۱

دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی از پرکاربردترین سیستم‌های ثبت تردد هستند که در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو سیستم از مشخصات منحصر به فرد چهره و انگشتان دست برای شناسایی و ثبت تردد استفاده می‌کنند.

برخی از کاربران سیستم‌های حضور و غیاب در خرید بین دستگاه اثر انگشتی و تشخیص چهره مردد هستند. ما در این بخش این دو دستگاه را از نظر فاکتورهای مختلف مقایسه و بررسی می‌کنیم تا شما بهتر بتوانید دستگاه مناسب را برای کسب کارتان انتخاب نمائید.

 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چطور کار می‌کند؟

فناوری تشخیص چهره از مشخصات منحصر به فرد چهره برای احراز هویت استفاده می‌کند. در این روش نقاط مختلف صورت از جمله گونه‌ها، اطراف لب‌ها، چانه، پیشانی، دور چشم و ... توسط یک دوربین اسکن شده و پس از انجام پردازش‌های لازم به عنوان الگوهای اولیه در بانک اطلاعاتی سیستم حضور و غیاب ذخیره می‌گردد.

در زمان ثبت تردد، کارکنان باید روبروی دوربین دستگاه حضور و غیاب قرار گیرند، تا چهره آنها اسکن شود. تصویر اسکن شده با الگوهای اولیه در بانک اطلاعاتی دستگاه، مقایسه شده و در صورت تطابق با یک الگو، شناسایی انجام شده و تردد ثبت می‌گردد.

دستگاه‌ های حضور و غیاب تشخیص چهره جدید از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که امکان شناسایی با پوشش ماسک و در حال حرکت را نیز امکانپذیر می‌سازد.

 

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی چطور کار می‌کند؟

تکنولوژی تشخیص اثر انگشت، قدیمی‌ترین روش شناسایی بیومتریک است که در صنایع مختلف از جمله حضور و غیاب و کنترل تردد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فناوری خطوط و برجستگی‌های انگشتان دست توسط یک سنسور اسکن شده و به عنوان الگوی اولیه در سیستم حضور و غیاب ذخیره می‌گردد.

در مراحل بعد اگر کارکنان انگشت خود را بر روی اسکنر دستگاه حضور و غیاب قرار دهند، تصویر اسکن شده با الگوهای موجود در سیستم مقایسه شده و در صورت تطابق، تردد آنها ثبت می‌شود.

مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی

مزایا و معایب دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی و تشخیص چهره

فناوری‌های تشخیص چهره و اثر انگشت از بسیاری جهات بر سایر راهکارهای احراز هویت از جمله رمز، کارت و حتی سایر روشهای بیومتریک برتری محسوسی دارند. اما سوالی که بسیاری از کاربران دارند، این است که " دستگاه تشخص چهره بهتر است یا اثر انگشت؟" در ادامه به مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی می‌پردازیم.

 

تعدد معرفی الگو برای یک کاربر

یکی از مزایای رقابتی دستگاه حضور و غیاب انگشتی نسبت به سایر سیستم‌ها از جمله دستگاه تشخیص چهره این است که امکان تعریف 10 نمونه اثر انگشت در یک دستگاه برای هر کاربر وجود دارد. به این صورت که شما می‌توانید برای هر یک از کارکنان خود، هر 10 انگشت را با یک شماره شناسایی تعریف کنید. اما این امکان بر روی دستگاه حضور و غیاب چهره وجود ندارد.

البته از نظر عملی، معمولاً 10 انگشت را بر روی یک سیستم تعریف نمی‌کنند. اما با معرفی 1 یا 2 انگشت از هر دست برای کاربرانی که مشکل شناسایی اثر انگشت دارند، تا حدودی می‌توان مشکل عدم شناسایی انگشت بعضی از پرسنل را کاهش داد.

بهداشت

از لحاظ بهداشتی، قطعاً دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره بر دستگاه اثر انگشتی برتری دارد. فناوری تشخیص چهره یک راهکار بیومتریک بدون تماس است و نیاز به لمس دستگاه برای شناسایی ندارد. اما برای شناسایی اثر انگشت حتماً باید انگشت کاربر بر روی اسکنر دستگاه قرار گیرد.

این موضوع به خصوص در زمان فراگیری بیماری‌های مسری مانند کووید-19، اهمیت بسزایی دارد و استفاده از سیستم‌های بدون تماس مانند تشخیص چهره، امکان گسترش ویروس از طریق تماس فیزیکی با دستگاه را کاهش می‌دهد.

مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی

امکان تقلب در شناسایی

جعل و تقلب از جمله موضوعات مهمی است که در مقایسه دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی به آن می‌پردازند. به طور کلی امکان دور زدن سیستم‌های قدیمی اثر انگشتی و تشخیص چهره وجود دارد و این سیستم‌ها به راحتی توسط عکس، فیلم، قالب ساخته شده و ... فریب می‌خورند. اما دستگاه های حضور و غیاب جدید از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که که به راحتی چهره و اثر انگشت زنده را از نمونه تقلبی تشخیص می‌دهند.

بنابراین در این مورد، هیچ کدام از این دو فناوری برتری خاصی بر دیگری ندارد. فقط باید توجه داشته باشید که دستگاه خریداری شده از جدیدترین متد شناسایی استفاده نماید.

سهولت در شناسایی و کاربرد

دست در مقایسه با چهره بیشتر در معرض عوامل محیطی از جمله تماس با اشیاء و اجسام مختلف بوده و تخریب و تغییر بافت آن بیشتر صورت می‌گیرد. از این رو دستگاه های حضور و غیاب اثر انگشتی مشکلات بیشتری در شناسایی و ثبت تردد به خصوص در مشاغل صنعتی و کارگاه‌های تولیدی دارند.

چهره کمتر در معرض این مشکلات است و راهکار مناسب‌تری برای ثبت ورود و خروج در مشاغلی به شمار می‌رود که دست کارکنان در معرض تماس با ابزارآلات مختلف، مواد شیمیایی، شوینده و ... است.

در سایر شرایط هیچ کدام از این دو راهکار برتری محسوسی بر دیگری ندارد و سرعت  سهولت شناسایی بیشتر به الگوریتم و سرعت پردازش دستگاه بستگی دارد.

بعضی از دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره جدید، امکان شناسایی همزمان چند نفر در حال حرکت را دارد. بنابراین کاربران نیازی به ایستادن در جلوی دستگاه ندارند و به محض اینکه در معرض دید دوربین تشخیص چهره قرار بگیرند، به راحتی شناسایی شده و تردد آنها ثبت می‌شود. این ویژگی علیرغم اینکه یک مزیت حساب می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند مشکلاتی نیز ایجاد کند. به طور مثال اگر دستگاه‌ حضور و غیاب تشخیص چهره در یک مکان شلوغ مستقر شو که کارکنان مدام در حالت گذر از آن منطقه هستند، امکان شناسایی ناخواسته فرد و ثبت تردد اضافی وجود دارد.

عوامل موثر بر عدم شناسایی کاربر

عواملی مانند خشکی پوست، کثیف یا چرب بودن انگشت، بیماری‌های پوستی و ایجاد جراحت بر روی انگشت، ممکن است در عملکرد دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی اختلال ایجاد کند. بر روی دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره نیز عواملی مانند روشنایی بسیار زیاد یا تاریکی محیط، استفاده از عینک، تغییر ظاهر چهره در طی زمان (افزایش سن) و ... می‌تواند در شناسایی کاربران مشکل‌ساز باشد.

تابش مستقیم نور خورشید یا نورهای محیطی شدید بر روی دوربین تشخیص چهره و اسکنر اثر انگشت نیز عملکرد دستگاه حضور و غیاب را مختل خواهد کرد .

قیمت

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره گران‌تر از دستگاه اثر انگشتی است. از این رو اگر قصد خرید دستگاه حضور و غیاب ارزان‌تر هستید، دستگاه انگشتی گزینه مناسب‌تری برای شما به شمار می‌رود.

 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره بهتر است یا دستگاه اثر انگشتی؟

هر کدام از دستگاه های اثر انگشتی و تشخیص چهره مزایا و معایبی دارند. اما در حال این دو فناوری جزو پرطرفدارترین و رایج‌ترین سیستم‌های حضور و غیاب در بازار هستند.

بر روی دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی امکان معرفی چندین انگشت برای هر کاربر وجود دارد، نحوه کار با این دستگاه ساده است و در قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر راهکارهای بیومتریک دارد.  دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره از نظر بهداشت و راحتی کاربر عملکرد بهتری دارد و عوامل کمتری در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کنند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برخی از دستگاه های حضور و غیاب جدید از هر دو تکنولوژی برای شناسایی و ثبت تردد استفاده می‌کنند و شما می‌توانید بسته به شرایط برای هر کاربر از یک یا هر دو روش (اثر انگشت یا تشخیص چهره) استفاده نمائید.

گروه مهندسی رسا مجموعه‌ای از بهترین دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی را به شما ارائه می‌دهد که بنابر نیاز خود می‌توانید از هر یک از سیستم‌های ما استفاده نمائید. برای دریافت مشاوره و خرید می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت رسا در تماس باشید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز