خبرگزاری کار ایران

چرخ گوشت صنعتی و انواع آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۲۱۱

می‌دانیم که تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی دامنه‌ای گسترده دارند و شامل تعداد زیادی از ابزارها و وسایل کوچک و بزرگ می‌شوند. وسایلی که در این گروه قرار می‌گیرند، کاربردی هستند و برای استفاده در هتل‌ها و رستوران‌ها، آشپزخانه‌های بزرگ و مکان‌هایی با جمعیت زیاد مناسبند.

چرخ گوشت صنعتی نیز یکی از وسایلی است که کاربرد فراوانی دارد و برای چرخ‌کردن حجم بالای گوشت درآشپزخانه‌های صنعتی و قصابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار قادر است مقدار زیادی گوشت را در مدت زمان کوتاه چرخ کند. چرخ گوشت‌های صنعتی به سه گروه مختلف دسته‌ بندی می‌شوند:

 

  • نمونه تمام استیل و نیمه استیل
  • نمونه تسمه‌ای یا گیربکسی
  • نمونه رومیزی و ایستادهچرخ گوشت صنعتی و انواع آن

چرخ گوشت تمام استیل و نیمه استیل:

دسته اول چرخ گوشت‌ صنعتی، چرخ گوشت‌های تمام استیل و نیمه استیل هستند. در واقع جنس بدنه و قطعات داخلی، تعیین کننده مدل‌های تمام استیل و نیمه استیل دستگاه است. در مدل تمام استیل، بدنه و تمام قطعات داخلی ابزار مانند گلویی، طوقه و ماردون از استیل با کیفیت ساخته شده، اما در مدل نیمه استیل تنها بدنه چرخ گوشت از جنس استیل است و سایر قطعات داخلی دستگاه از چدن ساخته شده است.

چرخ گوشت تسمه‌ای یا گیربکسی

در این نمونه‌ها روش انتقال قدرت، مدل دستگاه را مشخص می‌کند. نیروی موتور در مدل گیربکسی به کمک چرخ دنده‌ها منتقل می‌شود. در حالی که در مدل تسمه‌ای همانگونه که از نام آن نیز مشخص است انتقال قدرت از طریق تسمه‌ به کار رفته در طراحی دستگاه انجام می‌شود. استفاده از چرخ گوشت گیربکسی برای چرخ کردن مواد آبدار مانند پیاز ممکن نیست. چرا که در این ابزار به علت ساختار خطی گلویی دستگاه آب تولید شده در پشت قسمت گلویی جمع و باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. همچنین جمع شدن آب مواد غذایی درون دستگاه موجب آسیب رسیدن به قطعات داخلی آن نیز می‌شود. در نمونه تسمه‌ای آب و مواد باقی مانده در داخل چرخ گوشت به راحتی از داخل دستگاه خارج می‌شود و همین موضوع استفاده از آن را برای رستوران‌ها و کبابی‌ها مناسب می‌کند.

یک چرخ گوشت صنعتی چه قطعاتی دارد؟

چرخ گوشت شامل 7 قطعه اصلی زیر است:

  • موتور
  • تیغه
  • پنجره
  • گلویی
  • یاطاقان
  • اهرم ثابت کننده
  • مارپیچ

انواع مدل‌های چرخ گوشت براساس میزان خروجی دستگاه

معمولا سایز چرخ گوشت را بر اساس حجم گوشت چرخ شده، تعیین می‌کنند. کلمه نمره در واقع میزان خروجی گوشت را تعیین می‌کند. چرخ گوشت‌های بزرگ نمره‌هایی مانند 32 و 42 دارند و به کمک آنها می‌توان حدود 1200 کیلوگرم گوشت را در یک ساعت چرخ کرد.

چرخ گوشت صنعتی ایستاده و رومیزی

این ابزار دارای دو دسته رومیزی و ایستاده هست که نمونه رومیزی حجم کمتری را چرخ می‌کند و نمره‌های 12 و 22 را شامل می‌شود. مدل ایستاده نیز به چرخ و پایه مجهز شده و قادر است حجم بیشتری از گوشت و مواد دیگر را در یک ساعت چرخ کند. نمره این نمونه‌ از 32 بالاتر است و برای آماده سازی مواد در رستوران‌های بزرگ کاربرد دارد.

چرخ گوشت‌های منجمد یا زیر صفری

اکثر مدل‌های این ابزار صنعتی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای چرخ کردن گوشت تازه مناسب باشند. اما برخی از کسب و کار‌‌ها نیز وجود دارند که گوشت‌‌هایی که خودشان منجمد کرده‌اند را چرخ می‌کنند یا اصلا گوشت را به صورت منجمد خریداری می‌کنند. خب طبیعی است که چرخ گوشت‌های معمولی قادر نیستند گوشت منجمد را چرخ کنند. پس باید از وسیله مناسب برای این کار استفاده کرد.

دستگاهی که قدرت موتور آن به گونه‌ای باشد که به راحتی بتواند قطعات بزرگ گوشت‌های منجمد را چرخ کند. از این رو چرخ گوشت زیر صفری برای تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی و رستوران‌های بزرگ که رعایت نکات بهداشتی، جذب نشدن آلودگی و سرعت انجام کار اهمیت زیادی دارد، کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

چرخ گوشت صنعتی و انواع آنچرخ گوشت صنعتی و انواع آن

نکات مهم در انتخاب چرخ گوشت صنعتی

  • پنجره‌های چرخ گوشت:

پنجره‌های چرخ گوشت امکان چرخ کردن مواد را در اندازه‌های مختلف فراهم می‌کند. پنجره‌های کوچکتر برای ایجاد رشته‌های نازک و پنجره‌های بزرگتر برای ایجاد رشته‌های بزرگتر به کار می‌روند. استفاده از هر کدام از این پنجره‌ها برای ایجاد رشته‌هایی در اندازه‌های مختلف با توجه به نیاز افراد تعیین می‌شود. بر این اساس می‌توان پنجره‌های مختلف تهیه کرد و گوشت را در سایز‌های مختلف چرخ نمود.

  • جنس دستگاه

جنس قطعات داخلی چرخ گوشت از استیل و چدن ساخته می‌شود. پیشنهاد ما به افرادی که استفاده زیادی از چرخ گوشت دارند، این است که از دستگاه تمام استیل استفاده کنند تا در صورت شستشوی زیاد قطعات دستگاه آسیب نبیند. برخی از مدل‌های چرخ گوشت به یک سیستم حفاظت دمایی مجهز هستند. طرز کار این سیستم این گونه است که در صورت داغ شدن دستگاه به علت کار زیاد، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور چرخ گوشت را خاموش می‌کند. این سیستم تا زمان خنک شدن موتور از روشن شدن دستگاه جلوگیری می‌کند.

  • توان دستگاه

مقدار توان دستگاه با سرعت چرخ کردن گوشت رابطه مستقیم دارد. هرچه توان دستگاه بیشتر باشد، سرعت دستگاه بیشتر می‌شود. انتخاب دستگاهی با توان مشخص و متناسب با نیاز کسب و کار به طولانی شدن عمر مفید دستگاه نیز کمک می‌کند. یکی از راه‌های طولانی شدن عمر موتور انتخاب وسیله‌ایست که توان آن با نیاز کاربر همخوانی داشته باشد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده از چرخ گوشت با توان بالا نیز برای چرخ کردن مقدار کم گوشت به دستگاه آسیب می‌زند.

  • ظرفیت چرخ گوشت

ظرفیت یک چرخ گوشت یعنی مقدار گوشت چرخ شده در واحد زمان که این مقدار در نمونه‌های مختلف این دستگاه متفاوت است. برای مثال یک دستگاه با نمره 32 یا 42 می‌تواند بین 40 تا 1200 کیلوگرم گوشت را در یک ساعت چرخ کند. در چرخ گوشت با نمره 52 امکان چرخ کردن 4000 کیلوگرم گوشت در یک ساعت وجود دارد. این دستگاه‌ها در صنایعی با نیاز به چرخ کردن حجم زیاد گوشت کاربرد فراوانی دارند.

  • گارانتی محصول

حتی ابزار تولید شده توسط برند‌های معروف با بهترین جنس و به کار گیری بهترین مواد، بلاخره نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. اینجاست که اهمیت یک گارانتی معتبر خود را نشان می‌دهد. در زمان خرید چرخ گوشت صنعتی یکی از مهم‌ترین موارد توجه به داشتن ضمانت‌نامه معتبر است تا فرد بتواند هنگام نیاز از آن بهره ببرد. یکی از اصلی‌ترین علل ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه و آسیب رسیدن به موتور نوسانات برق است. ما به خریداران چرخ‌های گوشت صنعتی توصیه می‌کنیم از دستگاه‌هایی مانند محافظ جریان بهره برند و مدت طولانی از دستگاه کار نکشند. به علاوه درصد بالای چربی موجود در گوشت به موتور نمونه‌های کوچکتر آسیب می‌رساند. بهتر است با توجه به نوع مواد چرخ شدنی نمونه‌ای مناسب از این ابزار را انتخاب کنند. در صورت مشاهده دود و بوی سوختی باید دستگاه را خاموش کرد و با نمایندگی مجاز تماس گرفت.

چرخ گوشت صنعتی و انواع آنچرخ گوشت صنعتی و انواع آن

نکات مهم هنگام استفاده از چرخ گوشت صنعتی:

  • بهتر است یک نفر به عنوان مسئول ثابت برای کار با دستگاه تعیین شود.
  • از چرخ کردن حجم زیاد گوشت به صورت یک باره خودداری کنید. می‌توانید پس از 20 الی 30 دقیقه کار با دستگاه به آن استراحت دهید تا موتور خنک شود.
  • حتما پس از پایان کار، پنجره و تیغه‌های دستگاه را باز کنید. برای باز شدن سایر قطعات از کلید معکوس استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از رشد میکروب‌ تیغه‌ها و پنجره‌ها را پس از شستشو در یخچال قرار دهید.

 https://kabantajhiz.com/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز