خبرگزاری کار ایران

تجهیزات مهم برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌‌های صنعتی

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۲۲۱

در تمام آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها، رعایت اصول طراحی و توجه به تأسیسات و تجهیزات مرتبط کار برای تهیه و توزیع غذای گرم به مشتریان همواره الزامی بوده است. جدای از کیفیت غذا که نشان از طرز طبخ آشپز خاص دارد، تجهیزات نیز باید مناسب کار مدنظری باشد تا بتوان از آن استفاده کرد.

ایلنا؛ به همین دلیل در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین مسائل را در مورد خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی و همچنین تجهیزات رستوران و فست فود را بیان کنیم.

لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مدیریت یک آشپزخانه صنعتی کار راحت و آسانی نیست. حجم بالا و متغیر غذایی که روزانه تهیه می‌شود، انواع مختلف مشتریان و نوع فعالیت‌های متنوع روزانه ایجاب می‌کند که یک سری الزامات اساسی در نظر گرفته شود. برای حسن انجام هر چه بهتر این فعالیت‌ها باید از ابزار کار و تجهیزات مناسبی استفاده کرد.

در واقع در یک آشپزخانه صنعتی توجه به استانداردها و تجهیزات لازمه بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چون در غیر این صورت مسائل و مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت که کوچکترین آن تأثیر بر روی کیفیت غذا می‌باشد. بنابراین آشپزخانه صنعتی، نیاز به یک سری تجهیزات صنعتی کارا و مناسب محیط دارد تا بتواند نیازهای یک آشپزخانه صنعتی شلوغ را پاسخ‌گو باشد.

تجهیزات مهم برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌‌های صنعتی

در طراحی آشپزخانه صنعتی باید به فضای کاربری و تهیه برنامه اولیه تجهیزات توجه کنید. در واقع برای طراحی و تهیه تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید به گردش کار پیوسته یعنی از مرحله ورود مواد اولیه غذایی تا مرحله آخر شستشو ظروف کثیف و تخلیه زباله توجه کنید. چون در آشپزخانه صنعتی غذاها باید سریع آماده و بسته‌بندی و توزیع شوند، به همین دلیل باید تجهیزات خاص و مناسبی را مدنظر قرار دهید.

ما در اینجا لیست کامل تجهیزات آشپزخانه صنعتی را که به آن نیاز دارید را برایتان آماده کرده‌ایم. این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • اجاق گاز صنعتی: اجاق گاز، جزو اولین تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران‌ها می‌باشد. اجاق گازهای صنعتی معمولاً از تک شعله تا 6 شعله در بازار موجود می‌باشد که البته بعضی مدل‌ها مجهز به فر و یا گرمکن نیز است. با توجه به فضای آشپزخانه می‌توانید آن را تهیه کنید.
  • یخچال صنعتی: یخچال صنعتی یکی دیگر از تجهیزات مهم و پرکاربرد برای نگهداری مواد غذایی می‌باشد. گاهی از یخچال‌ها به عنوان دیس پلی ( یعنی ویترینی) در اکثر فست فودها استفاده می‌شود.
  • سینک ظرفشویی: سینک‌های مخصوص آشپزخانه صنعتی و رستوران‌ها را می‌توانید در سایزهای بزرگ‌تر خریداری کنید.
  • چرخ گوشت صنعتی: چرخ گوشت صنعتی یکی از مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که در آماده‌سازی و سهولت چرخ کردن حجم زیادی از گوشت برای کباب استفاده می‌شود. چرخ گوشت صنعتی در دو نوع اصلی گیربکسی و تسمه‌ای و به 2 صورت ایستاده و رومیزی وجود دارد.
  • چاقوهای آشپزی: برای برش و قطعه‌قطعه کردن گوشت و مرغ و انواع مختلف مواد غذایی باید از چاقوهای خاص آشپزی استفاده کرد. به همین خاطر  می‌توانید یک مجموعه کامل چاقوهای آشپزی را که برای طبخ انواع مواد غذایی و برش آن لازم است را خریداری کنید.
  • صابون ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده: به دلیل وجود میکروب و آلودگی محیط، برای تأمین بهداشت مواد غذایی باید حتماً از صابون ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده استفاده شود.
  • دستمال‌های تمیزکننده: برای تمیز کردن میزهای آشپزی و سایر ظروف در آشپزخانه صنعتی لازم است.
  • تجهیزات شست و شوی: برای پاک‌سازی و تمیز کردن ظروف و دیگ‌ها بعد از طبخ مواد غذایی لازم است.
  • کپسول آتش‌نشانی: البته این مورد برای پیشگیری و رفع خطرات احتمالی در آشپزخانه صنعتی حتماً سفارش می‌شود.

بنابراین با مدنظر قرار دادن تمام موارد فوق و رعایت تمام نکات بیان شده، می‌توانید به حصول تمام استانداردهای بالای یک آشپزخانه صنعتی مطمئن باشید.

لیست تجهیزات رستوران و فست فود

تجهیزات مهم برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌‌های صنعتی

اولین کاری که باید برای راه‌اندازی رستوران انجام دهید، برآورد هزینه‌های بنیادی و تهیه لیست تجهیزات لازمه است. درست است که آشپزخانه یک رستوران، در دید مشتریان نیست و به غیر از کارکنان رستوران و البته گاهی هم مأموران بهداشت، کسی اجازه ورود ندارد؛ اما باید ه ایمنی و عملکرد تجهیزات رستوران و فست فود نیز اهمیت داد. اولویت معیارهای خرید تجهیزات رستوران و فست فود سهولت استفاده، رعایت ویژگی‌های بهداشتی چون سهولت پاک‌سازی و ضدزنگ بودن لوازم، ایمن بودن قطعات ابزارآلات، کارایی عملکرد و ... می‌باشد.

تجهیزات مهم برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌‌های صنعتی

چون در رستوران برعکس آشپزخانه صنعتی، باید سالنی را نیز برای سرو غذای مشتریان در نظر بگیرید، لیست تجهیزات مکملی را بیان می‌کنیم. در واقع این لیست تجهیزات رستوران و فست فود را به همراه لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی در نظر بگیرید.

لیست تجهیزات عبارت است از:

  • انواع ظروف سرو غذا
  • میز و صندلی برای سالن و تهیه لوازم دکوراسیون و طراحی
  • لباس پرسنل
  • تهیه منو غذایی (طراحی لیست غذای سرد و گرم، پیش‌غذا، دسر، نوشیدنی و...)
  • وسایل سرمایشی و گرمایشی
  • نورپردازی سالن مشتریان
  • دستگاه بستنی‌ساز: اگر قصد دارید که در رستوران بستنی نیز برای مشتریان سرو کنید، پس به این وسیله نیز احتیاج دارید.
  • فر پیتزا: معمولاً اولین غذایی که در بیشتر رستوران‌ها و فست فودها سفارش داده می‌شود، انواع پیتزا است. به همین دلیل شما نیاز به یک وسیله دارید تا در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بالای مدنظری‌تان مواد پیتزا را طبخ و آماده کند. به همین دلیل فر پیتزا از مهم‌ترین تجهیزات خط پخت پیتزا به شمار می‌رود. البته در بعضی مدل‌های فر پیتزا نیز می‌توانید سیب‌زمینی و ساندویچ را تهیه کنید.
  • سرخ‌کن صنعتی: دستگاه سرخ‌کن صنعتی، پرکاربردترین وسیله در فست فودها برای طیف وسیعی از غذاها از سیب‌زمینی و مرغ گرفته تا سایر غذاهای سوخاری دیگر استفاده می‌شود. در هنگام خرید سرخ‌کن به جنس بدنه آن وجه داشت باشید چون در کیفیت سرخ کردن مواد غذایی بسیار مؤثر است.
  • گریل صنعتی: دستگاه گریل بیشتر در رستوران‌ها و فست فودها برای طبخ انواع ساندویچ‌ها استفاده می‌شود. البته گریل زغالی و تخت استفاده‌های مختلفی در رستوران‌ها و فست فودها دارند. از گریل زغالی برای سرخ کردن همبرگر، گوشت و غذاهای دریایی و فرنگی بدون مصرف روغن استفاده می‌شود و گریل تخت برای سرخ کردن گوشت، همبرگر و... به همراه روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دستگاه ذرت مکزیکی: می‌توانید با استفاده از دستگاه ذرت مکزیکی، قارچ و ذرت را بخارپز و آماده کنید. همان‌طور که می‌دانید این خوراکی طرفداران زیادی داشته و دارد.

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، به دلیل عدم سرو غذا در آشپزخانه‌های صنعتی و تهیه غذا برای بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌های خاص؛ یک سری تجهیزات در رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای آشپزخانه صنعتی بلااستفاده است. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم که به‌صورت جامع و کامل تمام نکات مربوط به آشپزخانه صنعتی و رستوران و فست فود را بیان کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز