خبرگزاری کار ایران

سرپرست گروه تواشیح الزهرا مطرح کرد:

ارتباط عمیق مردم ایران با آیین‌ها و سنت‌های مذهبی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۲۸۴

علی رمضانی معتقد است مردم نسبت به تواشیح و همخوانی قدرشناس هستند و علت اصلی آن هم سابقه این هنر از زمان پیامبر مکرم اسلام و حضورشان در مدینه و استقبال مردم با همخوانی ماندگار "طلع البدر علینا" می داند.

علی رمضانی، سرپرست گروه تواشیح الزهرا(س) و از فعالان موسیقی آیینی کشور و یکی از بنیان گذاران هنر همخوانی در کشور است، او شاگردان بسیاری را در رشته هنر همخوانی و تواشیح به جامعه معرفی کرده است.

وی همچنین در کنار این هنر ورزشکاری موفق و با سابقه است و از اساتید هنرهای رزمی ست و در رشته کیک بوکسینگ مقامهای متعددی نیز کسب کرده است. با او درباره هنر همخوانی، تواشیح و ورزش گفتگو کردیم.

لطفا خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید از چه سالی در این حوزه فعال هستید؟

من علی رمضانی هستم متولد ۱۳۶۱ تهران، تحصیلاتم دکترای مدیریت گرایش فرهنگ و رسانه‌ست

خداوند توفیق داد از سال ۶۸ به تشویق دایی مرحومم سیروس ممتاز بخارایی قدم در راه تلاوت قرآن کریم گذاشتم، محضر اساتید بسیاری را درک کردم، اساتیدی چون مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب، استاد علی اربابی، استاد حاج بهمن جاهی، استاد علی سیاح گرجی، استاد حسین اخوان اقدم، استاد منصور قصری زاده، استاد دکتر سیدمحسن موسوی بلده، استاد محمدحسین سبزعلی و استاد بزرگم دکتر سید هاشم سید مهدی و آقازاده ایشون استاد دکتر سید احمد سید مهدی که از سنین طفولیت فنون تلاوت را نزد این بزرگواران آموزش دیدم و از سال ۱۳۷۱ به اتفاق جمعی از دوستان قرآنی  گروه همخوانی و مدیحه سرایی الزهرا(س) رو تأسیس کردم، آن زمان به این شکل گسترده گروه های همخوانی و جود نداشت و به نوعی ما از بنیانگذاران این هنر در کشور بودیم.

آثار بسیاری توسط این گروه تا امروز منتشر شده که حتما مردم عزیز از طرق صدا و سیما دیدند و شنیدند، در برنامه های داخلی و خارجی بسیاری حاضر شدیم و به اجرای برنامه پرداختیم و خدا توفیق داد  که همچنان پرچم گروه الزهرا(س) را افراشته نگه داشتیم.

از اعضای گروهتون بفرمایید، تعدادشون و اسامی و سابقه شون؟

از سال 71 تا هم اکنون بحمدالله گروه الزهرا(س) موفق شده جوانان زیادی را جذب هنر همخوانی و تواشیح و سرودهای آیینی کرده، اما به دلایلی چون مسایل کاری، ازدواج، سفر، سربازی و ... دوستان گاهی عوض شدند، هم اکنون دوستانی که با گروه همکاری می کنند آقایان امیرحسین عسگری از ذاکرین خوب اهل بیت، مهندس علی کاظمی کارشناس رشته سیستمهای صوتی، امیرحسین امینی، حسین شاه کمانی، محمد شیخانی نیشاپوری و عضو کوچک گروهمان هم آقازاده بنده عدنان رمضانی ست.

جا دارد یادی کنیم از اعضای قدیمی گروه مثل استاد حسن اشرفی، استاد دکتر حامد شالچیان ناظر، حجت الاسلام و المسلمین مهدی اویسی، محمدحسین زرگران، سید حسین سیادتی و دیگر دوستانی که در سالهای دور و نزدیک با گروه همکاری داشتند و زحمات زیادی برای این گروه کشیدند.

عادتا افرادی که در این حیطه فعالند ظاهر و پوششون با شما تفاوت داره، این تفاوتی که ایجاد کردید تعمدی بود و اگر آری دلیلش چیه؟

سوال خوبی مطرح کردید، از قدیم در کشور ما مرسوم بوده گروه های همخوانی و تواشیح عادتا از لباسهای متحد الشکل و کت و شلوار استفاده می کردند، و در ذهن مردم هم اینگونه جا افتاده که هر گروهی چنین پوششی دارند پس حتما قرار است تواشیح اجرا کنند، ما تصمیم گرفتیم که چاشنی خلاقیت را اضافه کنیم تا برای جوانان و نسل امروزمان جذابیت بیشتری داشته باشد، برای همین از طراحان بنام کشور مثل سرکار خانوم آمنه فروردین مشورت گرفتم و تصمیم گرفتیم با طرح های اسلیمی اسلامی لباسی را برای گروهمان طراحی کنیم که هم شکیل باشد و هم درخور فعالیت گروه باشد، بحمدالله برای اولین بار گروه الزهرا(س) این لباس را به تن کرد و به اجرای برنامه پرداخت، گروه های دیگر هم از ما سرمشق گرفتند و لباس هایی از این دست به تن می کنند که باعث جذابیت بصری بیشتری ست.

جایگاه تواشیح و سرودهای مذهبی در جامعه کجاست و اصولا چه قشری هدف اصلی شماست؟

از آنجایی که من قاری قرآن هم هستم باید این نکته را عرض کنم که وقتی یک قاری یا مداح یا ذاکر پشت میکروفون قرار می گیرد، خودش می ماند و میکروفون و شنونده ها، و اختیار عمل به طور کامل دست آن شخص است، ولی در یک گروه همخوانی کار سختتر است، چرا که تک تک اعضا باید صدایشان را با دیگر اعضا هماهنگ کند و به اصطلاح شنونده باید یک صدا از گروه بشنوند، صدای این افراد باید دارای هارمونی گوش نوازی باشد. افرادی که صدای زیرتر یا بم تری دارند باید تلاش کندد که صدای خودشان را با دیگر اعضا هماهنگ کنند که کار بسیار سختی است.

مردم ما هم قدرشناسند و ارتباط عمیق با گروههای همخوانی و تواشیح دارند که شاید علت اصلی آن هم به سابقه این هنر که از زمان پیامبر مکرم اسلام بوده است برگردد، همانطور که در روایات آمده زمانی که ایشان به مدینه می رفتند مردم با همخوانی سرودهایی چون "طلع البدر علینا" که در فیلم محمد رسول الله هم دیدیم از ایشان استقبال می کردند.

قطعه های از شما شنیدم که کمی با تواشیح فاصله داشت، دلیل اینکه خود تونو صرفا به تواشیح و یا حوزه های دیگه محدود نکردید چیه؟

کار همخوانی و تواشیح به فراخور زمان پیش می رود، ما از سال 71 که این گروه را تاسیس کردیم تا امروز سعی کردیم با زمان جلو بیاییم و خودمان را به روز کنیم.

قبلا همخوانی قرآن یا تواشیح بدون موسیقی مرسوم بود و ما هم در محافل قرانی و هیات در مناسبتهای مختلف بدون موسیقی اجرا می کردیم، از یک برهه زمانی موسیقی هم به این هنر اضافه شد، گروه ما از اولین گروه هایی بود که موسیقی را به هنر خود افزود.

برای افزایش جذابیت این هنر ما سعی کردیم به زبانهای مختلف عربی، فارسی، آذری، انگلیسی، فرانسه و زبانهای دیگر برنامه اجرا کنیم تا بتوانیم با مخاطبان بیشتری به خصوص قشر جوان ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

با توجه به اینکه ایروزها در ایام محرم الحرام هستیم آیا برای اربعین برنامه خاصی دارید؟

ما در گروه الزهرا(س) سالهای قبل به همراه  دوست خوبم دکتر حامد شالچیان ناظر توفیق داشتیم دو آلبوم هر کدام با هفده قطعه در مدح اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان در دشت کربلا تقدیم مردم عزیزمان کنیم، همچنین توفیق داشتیم در حرم مطهر سید الشهدا و در نجف و کاظمین و سامرا اجرای برنامه داشتیم و ان شاالله در سال جاری هم اربعین بتوانیم عرض ادب کنیم، آثار جدیدی هم در دست تهیه داریم که در ایام اربعین تقدیم مردم عزیمان خواهیم کرد.

برای افرادی که به تواشیح علاقمندند چه پیشنهادی دارید؟ از چه راهی می توانند وارد فعالیت این حوزه شوند؟

اولین نکته این است که دوستانی که تمایل دارند قدم در این راه بگذارند تلاوت قرآن را فراموش نکنند چرا که سختترین نوع خواندن تلاوت قرآن است. موسیقی سنتی، موسیقی پاپ و مداحی همه دارای ضرب هستند و خواننده بر اساس المان ها هنر خود را منتقل می کند ولی تلاوت قرآن اصلا ضرب ندارد و قاری فقط خودش میماند و میکروفون که باید تمام هنر خود را بدون ضرب از طریق میکروفون ارایه دهد، کسی که تلاوت قرآن را درست آموخته باشد حتما در راه تواشیح و همخوانی فرد موفقی خواهد شد.

ظاهرا شما در کنار فعالیتهاتون اهل ورزش حرفه ای هم هستید، میشه لطفا راجع به رشته ورزشیتون هم توضیح بدید؟

بنده از سنین طفولیت به سفارش استاد عزیزم استاد محمد حسین سبزعلی که می‌فرمودند نفستان را زیاد کنید، دوستان اهل فن می دانند که نفس زیاد در تلاوت قرآن امتیاز خیلی بالایی دارد مخصوصا برای آن دسته از قاریانی که در مسابقات تلاوت شرکت می کنند.

من از کودکی ورزش را شروع کردم و ابتدا شنا را به صورت حرفه ای آغاز و دنبال کردم، به صورت حرفه ای تر رشته کیک بوکسینگ را از همان سنین کودکی نزد استاد عزیزم کانچو مهندس محمدرضا یوسفی شروع کردم، بعدتر در خدمت شیهان امیر مصدق بودم، در فدراسیون ورزشهای رزمی و فدراسیون بوکس هم در خدمت استاد احمد ناطق نوری بودم و هستم.

خدا توفیق داد علاوه بر مقام اول مسابقات دانشجویان در رشته تلاوت همچنین در رشته رزمی هم در مسایقات جهانی هم مدال نقره را کسب کردم و همه هدفم خوشحالی و شاد کردن دل مردم ایران بوده و هست.

به عنوان حسن ختام گفتگو اگر حرف خاصی مدنظرتون هست بفرمائید

جا دارد تشکر ویژه ای بکنم از خبرنگاران و مجموعه محترم خبرگزاری ایلنا، و تشکر میکنم از خانواده عزیزم از مادر بزرگوارم که در تمام این سالها زحمات زیادی را برای من متقبل شد، دستشان را دورادور میبوسم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز