خبرگزاری کار ایران

برای احداث گلخانه چه شرایطی را باید در نظر بگیریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۸۴۳

گلخانه بخش محدودی از فضاست که در آن عوامل طبیعی قابل کنترل است، به گونه‌ای که برای کشت متراکم وتولید محصول خارج از فصل یا خارج از محیط طبیعی، محل مناسبی را ایجاد می‌کند.

یکی از مزایای استفاده از روش گلخانه‌ای، مصرف کم آب در کاشت محصولات است که این امر با توجه به بحران آبی کشور بسیار حائز اهمیت است.

نکته دیگر مسئله کاهش کیفیت خاک‌های حاصلخیز زیر کشت به دلیل کم آبی موجود است؛ که در این روش به دلیل تحت کنترل در آوردن این مسئله، ضمن این که این موضوع را مرتفع می‌سازد، به افزایش محصولات کشاورزی برداشت شده در واحد سطح نیز کمک شایانی می‌کند.

گلخانه ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای کشت یک نوع محصول مناسب می باشد و هزینه ساخت و طراحی و اجرای متفاوتی دارند

  1. گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی جات: شامل محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان، توت فرنگی و… می باشد.
  2. گلخانه های تولید گل و گیاهان زینتی شامل انواع گل های شاخه بریده (رز، گلایول ، داووی ، لاله و …) و گل های آپارتمانی است.
  3. سالن گلخانه ای تولید قارچ دکمه ای و صدفی
  4. گلخانه های تحقیقاتی
  5. گلخانه های خانگی

 

 

شرایط اولیه اخذ مجوزه احداث گلخانه چیست؟

قبل از هر چیزی در احداث گلخانه باید به کسب پروانه تأسیس و مجوزهای احدث گلخانه فکر کنید؛ برخی از این مدارک برای دریافت وام احداث گلخانه نیز مورد نیاز هستند. برای گرفتن پروانه تاسیس باید مدارکی به نظام مهندسی ارائه کنید که می‌توانید با مراجعه به وبسایت جهاد کشاورزی از مجوزهای احدث گلخانه و شرایط اخذ آن مطلع شوید. برخی مدارک که باید برای دریافت پروانه تأسیس ارائه کنید عبارت اند از: مشخصات و مدارک فردی، حق مالکیت کتبی آب، مشخصات و مدارک زمین (سند شش دانگ، حریم زمین یا به عبارتی فاصله زمین از مرغداری و دامداری و… )

برای نمونه:

– فاصله و حریم با کار خانه‌های آلوده (کارخانجات سیمان، سنگ شکنی، آسفالت، پودر سنگ و… ) باید ۲۰۰۰ متر باشد .

– فاصله و حریم با رودخانه باید ۵۰ متر باشد.

– فاصله و حریم با دریا باید ۲۰۰ متر باشد.

– فاصله و حریم با واحد مرغ لاین باید ۳۰۰۰ متر باشد.

– فاصله و حریم با واحد مرغ اجداد و اصلاح نژادی باید ۱۰۰۰ متر باشد.

– فاصله و حریم با واحد مرغ مادر باید ۵۰۰ متر باشد.

 

مراحل گام به گام برای احداث گلخانه

قدم اول شرح هزینه‌ها و درآمدها قبل از شروع پروژه و با تحقیقات اساسی و نوشتن یک طرح جامع ، که اولا می توانیم هزینه‌ها و درآمدها را با ترسیم نموداری تجزیه و تحلیل کنیم و نقاط سر به سر و نکات سود را برآورد نماییم. تا بتوانیم به صورت بسیار دقیق پیش‌بینی بنماییم که آیا پروژه مورد نظر، اقتصادی است و یا خیر؟ زمان برگشت سرمایه چه مقدار است؟

دوم اینکه لازم است که موارد قانونی لازم برای اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری گلخانه بپردازیم.

دستورالعمل سازمان جهاد کشاورزی بایستی متقاضی حداقل اسناد ۵۰۰۰ متر مربع زمین و آب و برق و… مورد نیاز را ارائه نموده و درخواست احداث گلخانه ای با سطح حداقل۳۰۰۰ متر مربع را داشته باشد تا بتواند پروانه تاسیس دریافت نماید (حداقل مساحت برای ساخت گلخانه این مقدار است) طبق دستورالعمل های ابلاغ شده گلخانه‌های استاندارد مورد پذیرش جهاد کشاورزی در چهار نوع A،B،C،D می باشد که به ترتیب از A به D هزینه احداث آنها افزایش می‌یابد و کیفیت آن ها نیز بهتر می شود.

 

 

برای تاسیس گلخانه چه مهارت هایی را باید داشته باشیم ؟

برای تاسیس یک گلخانه باید فرد حتما با مقدمات کشاورزی، دانش پرورش گیاه و مهم‌تر از هم با اوضاع بازار آشنایی داشته باشد. پس در صورت تمایل ورود به این صنعت باید این مهارت را خودتان داشته باشید یا کسب کنید یا اینکه از حضور یک مهندس کشاورزی با تجربه بهره مند شوید.

برای کشت گلخانه‌ای مثل سایر محصولات کشاورزی فصل خاصی وجود ندارد شخص گلخانه دار خود تشخیص می دهد چه محصولی بکارد و یا کی شروع به کشت نماید. اما بهتر است محصولاتی که فصل کشت آنها تمام شده و در حال حاضر کم پیدا می شود کاشته شود.

 

سخن اخر

برای ورود به هر شغل و کسب و کاری نیاز به اطلاعات جامع در حوزه همان کسب و کار ، اطلاع از هزینه ها ، سود و زیان آن حرفه و.. میباشد. در این مقاله سعی شد خلاصه ای از نکات مهم و اساسی برای احداث گلخانه و نحوه گرفتن مجوز گفته شود.

اما نکنه مهم در خصوص احداث گلخانه اینست که این امر یک کار بسیار تخصصی و حرفه ای محسوب میشود و نیاز به متخصصین مجرب در این حوزه است تا برای طراح یک گلخانه همه موارد را از جمله شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، نوع کشت، میزان اب موجود، ساختار خاک، نوع محصول و ... در نظر بگیرندتا بیشترین سود از گلخانه مد نظر بدست اید.

در این خصوص مجتمع صنعتی گلخانه سازان توانا قادر است با طراحی و پیاده سازی تخصصی گلخانه پاسخگوی نیاز شما در زمینه طراحی و اجرای گلخانه باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز