خبرگزاری کار ایران

آشنایی با اینورتر و 2 دسته بندی اصلی آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۸۴۴

 

به احتمال زیاد باید بدانید که برخی از صنایع با توجه به نیاز خود با استفاده از اینورتر جریان مستقیم ( DC) را به جریان متناوب (AC) یا همان برق شهر تبدیل می‌کنند.

علت این کار این است که برای ذخیره انرژی در باتری ها و صفحات خورشیدی باید جریان را به صورت DC ذخیره کرد و جریان AC قابل ذخیره کردن نیست.

همچنین برخی از قطعات الکترونیکی و الکتریکی از جریان برق مستقیم استفاده می‌کنند و برخی دیگر از جریان متناوب یا همان باتری ها.

بعنوان مثال جریان برقی که باتری ها به چراغ قوه، لپ تاپ، موبایل و... برای کار کردن می‌دهند از نوع مستقیم هستند حتی باتری خودرو که ولتاژ بالاتری را نسبت به بقیه باتری ها دارد از نوع خروجی دهنده DC است.

از طرفی برخی دیگر از وسایل نیازمند جریان برق متناوب هستند مانند تلویزیون ها یا آداپتور شارژر لپتاپ و تلفن همراه. و یا حتی سروو موتور های DC و AC باید به جریان متناسب به خود متصل شوند تا شروع به کار کنند.

اینورتر چیست؟

در برخی اوقات جریان الکتریکی که در اختیار ما است از نوع مستقیم و ذخیره شده است ولی دستگاهی که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم نیازمند جریان متناوب است. پس باید مبدلی را استفاده کنیم تا جریان DC را به AC تبدیل کند.

اینورتر مبدلی است که جریان برق مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند و کاربرد های متفاوتی در صنایع و زندگی روزمره ما دارد.

مانند یخچال فریزر های خانگی، پنل های خورشیدی، خودرو ها و....

آشنایی با اینورتر و 2 دسته بندی اصلی آن

انواع اینورتر

اینورتر ها از لحاظ تبدیل و عملکرد یکی هستند اما انواع و اندازه های مختلفی دارند که بسته به نوع نیاز و محیطی که باید از آنها استفاده کرد شدت جریان متناوب مختلفی را می‌دهند.

مثلاً اگر دستگاهی که نیازمند جریان متناوب 110 وات است را به یک اینورتر که خروجی 80 وات دارد متصل کنیم، قطعا آن دستگاه کار نخواهد کرد.

اینورتر ها را بر اساس نوع موج خروجی، اندازه فیزیکی، میزان توان خروجی و... دسته بندی می‌کنند که به مهمترین انواع آنها می‌پردازیم:

نوع موج خروجی

اینورتر ها 3 نوع موج خروجی دارند:

  • موج مربعی: از آنجایی که اکثر دستگاه ها با موج های سینوسی کار می‌کنند، این نوع اینورتر ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع اینورتر ها را بیشتر برای موتورهای یونیورسال استفاده می‌کنند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که این نوع اینورتر ها را نباید به دستگاه های نیازمند موج سینوسی متصل کنید.
  • موج بهبود یافته سینوسی: این نوع موج ترکیبی از موج های مربعی و سینوسی هستند. در واقع موج سینوسی بهبود یافته، نوعی از موج های مربعی است که بصورت سینوسی درآمده است. بیشترین کاربرد این نوع اینورت ها در یخچال ها هستند.
  • موج سینوسی: اینورتر های دارای موج سینوسی بیشترین استفاده را در صنایع و زندگی روزمره ما دارند. این نوع اینورتر ها موج های سینوسی را بصورت AC خروجی می‌دهند. و در انواع لوازم خانگی مانند جاروبرقی ها، مایکروویو ها و ... به کار برده می‌شوند. هرچند که بیشترین استفاده را موج های سینوسی دارند ولی اینورتر های موج سینوسی بسیار گران تر از 2 نمونه قبلی هستند.

توان خروجی

اینورتر ها را بر اساس توان خروجی نیز دسته بندی می‌کنند. میزان خروجی هر اینورتر بسته به نوع استفاده از آن متفاوت، بعنوان مثال اینورتر مخصوص گیربکس خورشیدی سروو موتور با اینورتر دستگاه CNC خروجی ولتاژ متفاوتی را با یکدیگر دارند.

اینورتر ها از 50 وات خروجی دارند تا 50000 وات البته اینورتر هایی که خروجی بیشتر از 8000 وات دارند در منازل و مصارف عمومی استفاده نمی‌شوند و در صنایع مختلف مانند پتروشیمی و ذوب آهن از آنها استفاده می‌شود.

بطور کلی توان خروجی اینورتر ها به 2 دسته بندی زیر تقسیم می‌شوند:

 

اینورترهای ولتاژ بالا

اینورتر های ولتاژ بالا، مدل هایی هستند که خروجی بیش از 9000 وات دارند و تنها در صنایع بزرگی مانند: پتروشیمی، ذوب آهن، خودرو سازی و... استفاده می‌شوند. مزیت اینورتر های ولتاژ بالا این است که ظرفیت بار منبع تغذیه را بیشتر می‌کند و این کار باعث افزایش راندمان می‌شود.

 همچنین اینورتر های صنعتی در صورت قطع شدن برق به راحتی به کار خود ادامه داده و از توقف تولید در کارخانه ها و صنایع مختلف جلوگیری می‌کنند.

اینورتر های معمولی

این دسته از اینورتر ها خروجی کمتر از 9000 دارند و برای مصارف خانگی و عمومی استفاده می‌شوند. بیشترین استفاده از این دسته اینورتر ها در پنل های خورشیدی، یخچال فریزر ها، خودرو ها و... است که نیاز جریان  12 وات مستقیم (DC) که ذخیره شده است را به جریان 220 وات متناوب قابل مصرف تبدیل می‌کند.

بعنوان مثال: پنل های خورشیدی انرژی دریافت شده از خورشید را بصورت DC ذخیره می‌کنند. اما نهایت ولتاژ خروجی به صورت DC 12 وات است که لوازم خانگی نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

اینورتر معمولی این جریان را به جریان متناوب 220 وات تبدیل می‌کند و لوازم خانگی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

و یا افرادی که با خودروی خود به مسافرت می‌روند و نیاز است که موبایل و لپ تاپ خود را روشن نگه دارند ولی به برق شهری دسترسی ندارند.

در این مورد اینورتر های معمولی برق خروجی خودرو را که بصورت DC است به برق 220 از نوع AC تبدیل می‌کنند که به راحتی می‌توان به آن شارژر تلفن همراه و لپ تاپ را متصل و آنها را شارژ کرد.

آشنایی با اینورتر و 2 دسته بندی اصلی آن

اتوماسیون صنعتی لاین حرکت وارد کننده قطعات CNC و اتوماسیون های صنعتی مانند انواع اینورتر، سرو موتور، انواع گیربکس و... فروش و خدمات پس از فروش بصورت مستقیم به بخش های صنعتی می‌باشد که نمایندگی رسمی برند های معتبر جهانی از جمله:

CKS ترکیه، SUNGIL کره جنوبی، HIWIN تایوان، HQM چین، ALPHA چین و.... را داراست که با هدف تأمین قطعات اتوماسیون صنعتی در کشور از سال 1388 فعالیت خود را آغاز نموده است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز